Gå til innhold

Begynner jeg å bli gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg sliter veldig med helse angst å har i lengre tid vært redd for å utvikle schizofreni, det tar så mye av dagen min. Det er mest ille når jeg våkner for når jeg egentlig har våknet å prøver å legge meg igjen kan jeg for eksempel «høre» familiemedlemmer si noe til meg i hodet. Bare masse tullete ord som sikkert ikke betyr noe engang. Husker dem vertfall ikke. Å jeg blir så redd når jeg «hører» det, men det er på en måte tanker som kommer uten at jeg vet om det, bare plutselig. Å det gjør meg veldig redd. Går til psykolog, men det er til lite hjelp. Jeg er virkelig så redd for at jeg holder på å bli gal/schizofren. Føler meg ikke normal i hodet. Jeg er på gråten nesten hver dag fordi dette skremmer meg veldig. En i familien sier det ikke kommer til å skje å at hun hadde sett tegn (hun har jobbet med dette) i mange år.. men likevel så hjelper ikke dette, tror fortsatt helt klart jeg er på vei til å bli schizofren. Men disse tankene som kommer ufrivillig hva er det? Jeg prøver å stenge det ute, men det bare kommer for det om. Klarer ikke dette mer, jeg er så redd.

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Får du behandling for dette? Psykiateren spurte meg en gang om jeg ikke var redd for å bli gal, men er ikke det. Hva er gal og hva er rett? Jeg har psykoselidelse men har ikke vært ute av kontroll, altså blitt gal. Selv om tankene kan bli mange og overveldene, har aldri blitt fullstendig gal. Så tror ikke du skal være redd for det, du har jo ikke en psykoselidelse en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Får du behandling for dette? Psykiateren spurte meg en gang om jeg ikke var redd for å bli gal, men er ikke det. Hva er gal og hva er rett? Jeg har psykoselidelse men har ikke vært ute av kontroll, altså blitt gal. Selv om tankene kan bli mange og overveldene, har aldri blitt fullstendig gal. Så tror ikke du skal være redd for det, du har jo ikke en psykoselidelse en gang? 

Ja, hun sier jeg skal lage en liste der jeg skriver hva som tyder på at jeg blir schizofren å hva som ikke tyder på at jeg blir det. Dette har jeg gjort å jeg bruker listen av og til når jeg blir redd. Hun sier også at jeg ikke skal Google, men lettere sagt en gjort. Jeg er så utrolig redd for å bli psykotisk. Har aldri vært noe sånn før, har angstlidelse/helseangst for det meste å ADHD. Men dette med schizofreni gir seg ikke, dette har jeg tenkt på veldig lenge nå. Med det med «stemmene» årh det er jo ikke stemmer engang på en måte, men tanker jeg ikke klarer å styre. Tankene bare kommer uten at jeg vet om det. Stemmene er liksom fra familiemedlemmer som sier ting som ikke betyr noe å sånn. Alle sier jeg ikke blir scizofren, men klarer ikke slappe av fra det. Jeg har aldri drukket eller røyket. Med det med stemmene har liksom begynt for 2 dager siden. Jeg mener du er gal når du ser syner og hører stemmer, sikkert fordi det er det jeg er så veldig redd for. Var også i bilkrasj igår så det kan vel ha litt innvirkning på angsten...

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun sier jeg skal lage en liste der jeg skriver hva som tyder på at jeg blir schizofren å hva som ikke tyder på at jeg blir det. Dette har jeg gjort å jeg bruker listen av og til når jeg blir redd. Hun sier også at jeg ikke skal Google, men lettere sagt en gjort. Jeg er så utrolig redd for å bli psykotisk. Har aldri vært noe sånn før, har angstlidelse/helseangst for det meste å ADHD. Men dette med schizofreni gir seg ikke, dette har jeg tenkt på veldig lenge nå. Med det med «stemmene» årh det er jo ikke stemmer engang på en måte, men tanker jeg ikke klarer å styre. Tankene bare kommer uten at jeg vet om det. Stemmene er liksom fra familiemedlemmer som sier ting som ikke betyr noe å sånn. Alle sier jeg ikke blir scizofren, men klarer ikke slappe av fra det. Jeg har aldri drukket eller røyket. Med det med stemmene har liksom begynt for 2 dager siden. Jeg mener du er gal når du ser syner og hører stemmer, sikkert fordi det er det jeg er så veldig redd for. Var også i bilkrasj igår så det kan vel ha litt innvirkning på angsten...

Anonymkode: 9fd8a...088

Det er bra du får hjelp. Jeg har også hatt helseangst, det har gitt seg litt nå for før var det veldig påtrengende. Spesielt redd var jeg for kreft. At du var i bilkræsj kan selfølgelig virke inn på angsten. Jeg unner ingen den angsten, så det er godt du får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er bra du får hjelp. Jeg har også hatt helseangst, det har gitt seg litt nå for før var det veldig påtrengende. Spesielt redd var jeg for kreft. At du var i bilkræsj kan selfølgelig virke inn på angsten. Jeg unner ingen den angsten, så det er godt du får hjelp. 

Men de hadde vel skaffet meg hjelp om de var usikker på om jeg var schizofren?

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men de hadde vel skaffet meg hjelp om de var usikker på om jeg var schizofren?

Anonymkode: 9fd8a...088

Ja det tror jeg nok,man klarer seg ofte ikke så bra med den diagnosen. Det har ikke jeg gjort ihvertfall og de har satt den på meg to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Dette høres jo ut som tvangstanker. Ikke schizofreni. 

 

Man søker å bli sikker på at man ikke har schizofreni/psykose. Det tror jeg ikke mange schizofrene tenker på altså. Iallfall gjorde ikke jeg det da jeg hadde psykose.

 

Jo mer du googler, og søker bekreftelse jo mer slitsomme og intense vil tankene bli. Det er slik OCD/helseangst fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Dette høres jo ut som tvangstanker. Ikke schizofreni. 

 

Man søker å bli sikker på at man ikke har schizofreni/psykose. Det tror jeg ikke mange schizofrene tenker på altså. Iallfall gjorde ikke jeg det da jeg hadde psykose.

 

Jo mer du googler, og søker bekreftelse jo mer slitsomme og intense vil tankene bli. Det er slik OCD/helseangst fungerer.

Hvordan vet du at du er psykotisk?

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at du er psykotisk?

Anonymkode: 9fd8a...088

Det vet man jo ikke. Er man klar over psykdom er man ikke psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Det vet man jo ikke. Er man klar over psykdom er man ikke psykotisk.

Åja, dette var godt å høre... så viss man er redd for å bli det å leter etter tegn osv.. så er det mindre sannsynlig at mat blir det?

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Det vet man jo ikke. Er man klar over psykdom er man ikke psykotisk.

Jeg har vært klar over at andre har sett på det som psykotisk,men jeg har tenkt annerledes om det. Betyr det at jeg ikke var psykotisk? Har lurt på det, har jo ikke vært helt spinngal heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har vært klar over at andre har sett på det som psykotisk,men jeg har tenkt annerledes om det. Betyr det at jeg ikke var psykotisk? Har lurt på det, har jo ikke vært helt spinngal heller. 

Så du har visst om det når du var psykotisk? Jeg må seriøst slutte å bekymre meg så mye for dette. Jeg er 18 år og jeg bruker livet mitt på å være redd for alt mulig.

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du har visst om det når du var psykotisk? Jeg må seriøst slutte å bekymre meg så mye for dette. Jeg er 18 år og jeg bruker livet mitt på å være redd for alt mulig.

Anonymkode: 9fd8a...088

Har ikke trodd at det jeg trodde på var sykt, men psykiatrien kalte det symptomer og at det var diagnosen min. De har sagt det tusenvis av ganger, så det har gått inn i hodet mitt hva de mener om saken. Jeg var også 18 år en gang og like syk i huet som jeg er nå,skulle jo ønske det var annerledes. Hvis du klarer så ikke bekymre deg så mye, livet går sin gang uansett hva som skjer og det som skjer det skjer. Det er bedre å ta en dag av gangen har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har ikke trodd at det jeg trodde på var sykt, men psykiatrien kalte det symptomer og at det var diagnosen min. De har sagt det tusenvis av ganger, så det har gått inn i hodet mitt hva de mener om saken. Jeg var også 18 år en gang og like syk i huet som jeg er nå,skulle jo ønske det var annerledes. Hvis du klarer så ikke bekymre deg så mye, livet går sin gang uansett hva som skjer og det som skjer det skjer. Det er bedre å ta en dag av gangen har jeg funnet ut. 

Ja jeg sier ting til meg høyt av og til for det pleier å hjelpe. Jeg er redd for at planter osv skal begynne å snakke til meg eller signalisere på en måte, for jeg hørte det kunne skje med schizofrene... så jeg så på planten å sa «ja si noe da» føler meg gal siden jeg sa det. Men jeg gjor det for å se at jeg ikke er gal eller hva søren. Betyr dette noe? 

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg sier ting til meg høyt av og til for det pleier å hjelpe. Jeg er redd for at planter osv skal begynne å snakke til meg eller signalisere på en måte, for jeg hørte det kunne skje med schizofrene... så jeg så på planten å sa «ja si noe da» føler meg gal siden jeg sa det. Men jeg gjor det for å se at jeg ikke er gal eller hva søren. Betyr dette noe? 

Anonymkode: 9fd8a...088

Du er ikke gal fordi om du snakker med deg selv, eller planter for den saks skyld. Det er mange som snakker høyt med seg selv og det er helt normalt. Det er godt du har noen å snakke med dette om, det syns jeg. Det er ikke bra å gå alene med slike tanker som du har ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er ikke lege, men det høres ut som tvangstanker for meg. En vrangforestilling er bare en vrangforestilling dersom man tror på den fult og helt. Tvangstanker er mer sånn man er usikker på om man tror på, og er klar over att man har.

 

Også er det veldig vanlig å søke "forsikring" om att man ikke er gal osv.

 

Tvangstanker er slitsomt nok det da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør prøve å prate med psykologen om det. Jeg snakket litt til enkelte kolleger på jobben om noe lingnende nærmest spøkefullt at blir jeg gal. Det var ikke lurt for plutselig var jeg mobbeoffer nummer 1. Nå føler jeg ødelagt for livet.

Anonymkode: 8afe9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en person utvikler schizofreni pleier det å være en lengre prodromal fase (en periode før psykosen bryter ut for alvor) med funksjonsfall som sosial tilbaketrekning, dårlig evne til egenomsorg feks ikke dusje, dårlig boevne, klarer ikke studere/jobbe, underlige ideer feks rundt religion. (NB flere av disse symptomene kan også være relatert til depresjon).

Etter hvert får mange paranoide forestillinger om at noen er ute etter dem, eller tror at de har spesielle evner. Å gruble over om man blir gal er ikke vanlig ved psykose/schizofreni, fordi personene tror at deres opplevelser er reelle.

Om du ikke har opplevd noen av de ovennevnte symptomene er det ekstremt usannsynlig at du holder på å utvikle schizofreni. Jeg tror "stemmene" du hører heller er dine egne tanker.

Anonymkode: a4c60...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en person utvikler schizofreni pleier det å være en lengre prodromal fase (en periode før psykosen bryter ut for alvor) med funksjonsfall som sosial tilbaketrekning, dårlig evne til egenomsorg feks ikke dusje, dårlig boevne, klarer ikke studere/jobbe, underlige ideer feks rundt religion. (NB flere av disse symptomene kan også være relatert til depresjon).

Etter hvert får mange paranoide forestillinger om at noen er ute etter dem, eller tror at de har spesielle evner. Å gruble over om man blir gal er ikke vanlig ved psykose/schizofreni, fordi personene tror at deres opplevelser er reelle.

Om du ikke har opplevd noen av de ovennevnte symptomene er det ekstremt usannsynlig at du holder på å utvikle schizofreni. Jeg tror "stemmene" du hører heller er dine egne tanker.

Anonymkode: a4c60...12b

Det er som regel litt rotete på badet pga all sminken osv jeg ikke rydder etter meg. Å på soverommet for når jeg ikke finner de klærne jeg leter etter så river jeg nesten alt ut å så kaster det inn igjen seinere på dagen. Kan dette bety noe?

Anonymkode: 9fd8a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er en god blanding av tvangstanker og angst her. Jeg lurer på hvorfor du mener du ikke får god nok hjelp der du går. Vil behandler ikke snakke om dine symptomer og forklare dem for deg? Noen snakker jo helst bare om barndommen og graver langt nedi alt mulig (som sikkert er bra) men glemmer å hjelpe med å tydeliggjøre en del her og nå ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...