Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 44 år gammel, født et barn ved keisersnitt i 2005. 

Før jeg ble gravid gikk jeg lange perioder på p-piller fra jeg var 18 ca. Normale menstruasjoner da.

Sju måneder etter fødsel var den første menstruasjonen enorm. Regnet med det var normalt. Det gikk seg til, prøvde minipiller, men blødde (normale mengder) konstant. Ga opp og fikk satt inn hormonspiral da barnet var 2 år. Var superfornøyd så lenge den satt, i fem år. Så å si ingen menstruasjon.

Da den skulle byttes startet problemene. Blødde en stund etter at den nye ble satt inn, så gikk det en stund før jeg blødde enormt, Viste seg at den nye spiralen hadde falt ut. For å gjøre en lang historie kort, det skjedde to ganger til. Veldig kjedelig, og store blødninger med ujevne mellomrom.

Har vært hos gynekolog for å fastslå at spiralene har vært borte. Nå sist ble vi enige om at vi ga opp spiralprosjektet. Alt ser visst greit ut, EN gynekolog har nevnt at det kan se ut som jeg har et snev av endometriose. Ingen andre har sagt noe om det, men en har sagt at det kan se ut som om jeg har en liten cyste på den ene eggstokken.

For et halvt år siden fikk jeg satt inn p-stav. Småblødde i et par-tre måneder, noe som jeg vet er normalt. I tre måneder hadde jeg null mens og tenkte at NÅ har jeg funnet noe som kan funke og som ikke faller ut! MEN: for en uke siden startet en kraftig mens igjen. Jeg bruker tampong av type "super" pluss nattbind samtidig. Det holder i maks en time før det blør gjennom og jeg har hatt flekker på buksa mer enn en gang, for å si det sånn. Dette hemmer meg sosialt og jobbmessig. Det er ikke alltid man har mulighet til å gå på toalettet hver halvtime når man ikke er hjemme... Jeg står i tillegg opp 2-3 ganger om natta fordi jeg kjenner at det renner, og da har jeg jo blødd gjennom....

Da jeg satte inn p-staven sa legen at han følte det sto mellom den og å brenne(?) bort livmorslimhinnen. Jeg kan ikke ha det sånn som dette, så jeg er nødt til å gjøre noe. Jernlagrene mine har vært ganske lave over tid, så jeg har stått på jerntabletter en god stund. I tillegg til at det er hemmende rent sosialt som sagt...

Hvordan foregår evt. en slik prosedyre? Er det stort sett suksess når man gjør det? Smertefullt? Er det noe du anbefaler å gå videre med? For min del kan man fjerne hele livmoren, jeg skal ikke ha flere barn, men det er kanskje ikke så enkelt i praksis selv om det er fristende i teorien...

Hadde satt enormt pris på hjelp!

Anonymkode: 47fd1...fac

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442519-veldig-kraftig-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser her for meg to behandlingsmuligheter. Den enkleste er å fjerne livmorslimhinnen (ablasjon), det er et enkelt inngrep som utføres i lokalbedøvelse. De fleste (80 %) blir fornøyd med inngrepet.

Den andre muligheten er å fjerne livmoren helt, men la eggstokkene være tilbake, så fortsetter hormonproduksjonen til 'vanlig' tid for overgangsalderen. Det legen nevnte om mulig endometriose, er sannsynligvis den type endometriose som sitter inne i livmorveggen, adenomyose. Det kan gi rikelige og smertefulle menstruasjoner. Operasjonen foregår vanligvis ved laparoskopi, kikkhullsoperasjon, og sykmelding 1-2 uker.

Inntil behandling er bestemt, kan du bruke Cyklokaprontabletter for å redusere bødningene. Du må få resept fra din fastlege. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...