Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har sånne flekker rundt kjønsorgane mitt og lurer veldig på hva det er, de har ikke alltid vært der og komn for 1 år siden, har aldri tenk det var noe rart men lurer fært nå. klør litt rundt der nede men føler ikke at jeg klør unormalt mye. Er dette farlig?33865943_2142511052702868_18107535433641

Anonymkode: b9a04...9dd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442604-flekker-rundt-kj%C3%B8nnsorganet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nå er jeg ikke hudlege, men jeg mener at det er hudsykdommen pityriasis versicolor. Se beskrivelse nedenfor. Lurt å vise utsletter frem for din fastlege, men hvis det er lang ventetid, så prøv anbefalte behandlinger med soppkrem.

Vennlig hilsen Mette

Pityriasis versicolor

Sykdommen har ingen norske navn. Den skyldes gjærsopp som sprer seg på huden.

Gjærsoppen finnes også i normal hud, men hos de som får økt fuktighet eller varme på huden (f.eks. utenlandsreise, feber m.m.) kan gjæresoppen bli så konsentrert at det sees som små mørke eller hvite flekker.

Soppen er lett å fjerne med krem, sjampo eller tabletter. Ofte brukes kremen i 14 dager og deretter en gang i uken for å forebygge at det blir nye gjærsoppsflekker. Alternativt kan man ta tabletter i 10 dager og deretter forebygge med krem en gang i uken.

Pityriasis versicolor gir ingen symptomer i form av kløe, feber eller ubehag, og derfor regnes den mange steder, f.eks. i middelhavsområdet, ikke som en sykdom, men for en "normal" tilstand i huden.

To promille av alle nordmenn har pityriasis versicolor som synlige flekker først og fremst på brystet, ryggen, halsen eller overarmene.

Selv om gjærsoppen er lett å behandle vil det ofte være lyse flekker der hvor gjærsoppen har vært. Disse lyse flekkene går først bort i løpet av den neste sommeren (ved soling).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...