Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Begynte på conludag i fjor vinter etter en graviditet. 

Ikke gått på dette i flere år pga 2 svangerskap. (KS begge ganger)

tar celleprøve hvert år hos privat GU, men i fjor sommer tok jeg den hos fastlege. Den var normal (alltid vært). Gikk til privat GU i september/oktober i fjor og tok full GU undersøkelse. Eneste «feilen» var at jeg hadde bakterier i skjeden og måtte ta 1 antibiotika kur og noen andre medisiner der min mann måtte ta 1 tablett (mener jeg)

Jeg har opplevd å få litt brun utflod etter mensen på disse mini pillene og dette er 3 gang. Sist gang var på sensommeren i fjor, før sist GU time.

Denne gangen har jeg hatt svake murringer, typisk ved eggeløsning, men det har nå vart 3 dager men jeg kjenner ikke murringene hele tiden....

sammen med disse murringene så kommer det brun utflod! Bruker kun 1 truseinnlegget, er kanskje 2 Ts hver dag). Hadde litt frisk blod på dag 2. Kom ikke på do papiret. 

Burde jeg være bekymret her? Bestille legetime? Det er ikke lenge siden jeg tok celleprøve....

takk! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442677-brun-utflod-etter-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I overskriften står at brun utflod kommer etter menstruasjon, i teksten beskrives murringer og brun utflod ved eggløsning. Brun utflod er gammelt blod, og litt uregelmessig blødning er ikke uvanlig på minipillen Conludag. Blødning ved eggløsning er ikke uvanlig, og eggløsningen påvirkes vanligvis ikke av Conludag. Du går hyppig til gynekologisk undersøkelse, hvorfor ? Celleprøve skal tas hvert 3. år, bare oftere i spesielle tilfeller. Jeg er også litt nysgjerrig angående den bakterie som ble funnet og hvor din mann måtte ta behandling?

Det ble vel flere spørsmål enn svar fra min side, men det mangler opplysninger om din alder og altså hvilken infeksjon du har hatt.

Vennlig hilsen Mette

Hei,

Beklager at jeg var litt uklar. Jeg har hatt brun utflod nå i 4-5 dager, og mengden er litt varierende. Jeg kan f.eks opplevde å ikke ha noe fått noe brun utflod første halvdel av dagen så kommer det litt. Den brune utfloden er litt "tykk", men lukter ikke og jeg bruker bare truseinnlegg. Trenger ikke bind.

Den bakterien fikk jeg ikke svar på, men GU fant en del hvit "masse" (så ut som yoghurt) i skjeden. Kan hende det var noe sopp, men syntes hun sa bakterie. Hun tok prøver også fikk jeg antibitotika noen dager, også fikk jeg 3 blå tabletter, der min mann måtte ta 1 av disse pga. smittefare. Jeg kan ikke finne disse medisinene mine elektronisk, dessverre.

Jeg er en frisk kvinne på 33 år, men kun 1 seksualpartner (min mann). 
Jeg tar regelmessig celleprøve fordi den GU jeg hadde når jeg var 26 år anbefalte det, men har alltid hatt normale celleprøver. 

Siden jeg fortsatt har litt murringer (ikke hele dagen) og har brun utflod er jeg da litt bekymret. 

Kan og nevne at jeg har tatt 2 keisersnitt og vet jeg har mye arrvev på livmor (fikk jeg beskjed om ved forrige ks)

Endret av Mari
La til informasjon
Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan fortsatt ikke tolke, hva du og din mann har fått behandling for, så du må høre med legen ved neste besøk. Etter beskrivelse lyder det mere som sopp. De norske regler er celleprøve hvert 3.år, det er helt klart. Hvis du fortsetter med småblødning/brun utflod, så få en ny sjekk. Hilsen Mette

Hei igjen,

Nå stoppet den brune utfloden (har blitt lysere de siste dagene) i ca. 1 døgn, også kom det litt i kveld.

Hvis det er sopp, burde det kanskje behandles?

Tenker du at jeg burde oppsøke lege nå? Hvis ja, min fastlege eller burde jeg gå til GU?

Takk!

Mette Moen, Gynekolog

Man behandler bare sopp hvis det gir symptomer som kløe, og partner skal ikke behandles med mindre at han også har symptomer. Det er fastlegen som foretar gynekologisk undersøkelser (GU) og henviser til gynekolog hvis det er nødvendig. Hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...