Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette!

Fødte en sønn for 1 år siden i mai. Startet på Cerazette i juli 2017. Ingen blødninger fram til februar 2018. Da fikk jeg plutselig mensen annen hver uke med en del blod. Oppsøkte gynekolog. Fikk sjekk med innvendig ultralyd, celleprøve, pipelleprøve (?) av selve livmor og bakterieprøve. Alt så fint ut, ingen celleforandringer. Var tilbake his gynekolog sist uke da pipelleprøven ikke hadde nok celler. Fikk som svar at det lille de hadde analysert ikke viste noe tegn til sykdom. Venter på svar på ny prøve. Sluttet på cerazette og startet på Mercilon ettersom jeg sluttet å amme i slutten av januar. Nå har jeg lite blødning, men av og til litt blodig slim når jeg tørker meg. Gyn sa jeg hadde tynne slimhinner. Merker jeg blir stresset av å ha disse blødningene. Tenker på om det kan være noe alvorlig, samtidig føler jeg gynekologen har vært veldig nøye. Tror du dette er hormoner «på tur»? Hjelper det å slutte på p-piller? 

Mvh meg, 27 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442690-spotting-p%C3%A5-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg prøver å få oversikt.

Juni 2017  fødsel

Juli 2017 Cerazette

Januar 2018 Sluttet å amme

Februar 2018 menstruasjon hver 2.uke

April (?) 2018 Undersøkelse hos gynekolog

• Celleprøve normal

• Innvendig ultralyd normal

• Pipelleprøve av livmorslimhinnen: for lite celler

• Bakterieprøve: normal

• Alt så normalt ut

• Sluttet m Cerazette, startet på Mercilon

Mai 2018         Lite blødning, men blodig slim

30.mai (?) 2018 Ny undersøkelse hos gynekolog

• Ny pipelleprøve

• Påvist ‘tynne slimhinner’

Cerazette er en ‘gestagen’-behandling som hos mange medfører blødningsforstyrrelser, ca en tredel får mer blødning. Du har  ikke selv produsert hormoner i den periode hvor du ammet, og da dine hormoner sannsynligvis kom tilbake i februar etter at du sluttet å amme, så oppsto blødningsproblemene. Ofte blir det bedre med tiden, men du valgte i stedet å bytte til p-pille. Har du hatt en menstruasjon med p-pillen?

Hvordan så livmorslimhinnen ut på ultralyd? Hvis den var tynn (under 5 millimeter) så var det egentlig ikke grunn til pipelleprøve, og det var å forvente at det var ‘lite celler’. Hør med gynekologen ang tykkelse av livmorslimhinnen!

Jeg kan ikke se at det er grunn til bekymring, du er grundig utredet. Ikke grunn til å slutte med p-pille.

Vennlig hilsen Mette

PS Hvorfor valgte man forresten Mercilon og ikke en annen pille?

Tusen takk for kjapt svar! Oversikten stemmer. Det var gynekolog som anbefalte å bytte til vanlig p-pille og hvilket merke. Dette fordi vanlig p-pille ville kontrollere blødningene bedre.  Begynte på disse i april etter «utredningen». Fikk mensen på 3 pillefrie dag. Han sa at slimhinne så «tynn og fin ut». Måtte tilbake sist uke (mai ja) for ny pipelleprøve da de ikke fikk nok celler.  Da jeg leste om pipelleprøven virket det for meg som dette var en prøve for litt eldre damer for å se etter livmorkreft, og derfor ble jeg stresset. Tenker at dette nesten usansynlig for min alder? Mulig jeg bare har en veldig grundig gyn, satser på det, hehe.  Ble mer beroliget av ditt svar👍🏻😉

Endret av Jente_27
Mette Moen, Gynekolog

Mercilon har dobbelt så høy risiko for blodpropp som f.eks Loette (eller Microgynon som, er litte sterkere), så det er ikke førstevalg av p-pille. Pipelleprøven brukes for diagnostikk av livmorslimhinnen, men ikke bare for å påvise/utelukke kreft. Hvis livmorslimhinnen er tynn, så skulle det ikke være nødvendig med kontroll-prøve.

Hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...