Gå til innhold

Stresset fordi jeg frykter at kjæresten har en annen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, Gargamel skrev:

Dette er en side ved deg som faktisk kan skremme ham bort om det kommer frem på feil måte. Det er bra at du selv ser galskapen i det.

Det handler kanskje om dårlig selvbilde. Jeg vet ikke. Det er din egen overreaksjon du bør bekymre deg for. Ikke om du ser bra ut eller om han har andre på si.

 

 

Det er erfaringene som gjør det. Jeg var ikke slik før jeg opplevde de vondeste erfaringene mine. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 timer siden, morsan skrev:

Det er ikke unormalt at mengden meldinger om alt & ingenting gpr ned når forholdet er vel etablert, uten at det i seg selv indikerer at noe er galt. Likevel kan jo en magefølelse man har være berettiget, selv om man ikke klarer å konkretisere hva den andre gjør "feil". Dersom man føler seg lite verdsatt, neglisjert el lign kan det være grunn til å ta opp dette med partneren. Men heller ikke det er ensbetydende med utroskap – det kan jo skyldes at folk har andre ting å tenke på innimellom også.

Dine tanker om at noe er galt er imdielrtid ikke først og fremst basert på hva kjæresten gjør eller ikke gjør, men på dine dårlige erfaringer og ditt dårlige selvbilde. Prøv å slippe deg løs fra det. Si til deg selv: Tanker er ikke fakta!

Og som andre har vært inne på så må man våge å ta sjansen på at den man innlater seg med ikke knuser ens hjerte. Sunn realisme er selvsagt topp å ha, men er man altfor redd og skeptisk risikerer man bare å ødelegge for seg selv.

Hvis du nærmest leter etter grunner til å slå opp, om ikke annet for å komme han i forkjøpet, så vil det lett kunne bli en selvoppfyllende profeti.

Du har rett i at selv om jeg får negative tanker, så er ikke tankene fakta. Jeg må kunne stole på det han sier. Og slutte å tenke på erfaringene mine. Og som du sier : tanker er ikke fakta. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i det. La viljen til å være med han være sterkere enn de negative tankene. Siden du ikke blir møtt når du søker hjelp hos legen, hvorfor ikke forsøke å snakke med en familieterapeut? De er jo eksperter på parforhold og man kan ha samtaler alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Soletti skrev:

Stå i det. La viljen til å være med han være sterkere enn de negative tankene. Siden du ikke blir møtt når du søker hjelp hos legen, hvorfor ikke forsøke å snakke med en familieterapeut? De er jo eksperter på parforhold og man kan ha samtaler alene. 

Jeg ser det selv.  Jeg sier ikke til han at jeg har det sånn. Jeg forstår hvorfor jeg har det sånn fordi jeg var aldri slik før de negative erfaringene. Jeg hadde veldig ro inni meg før det. 

Det er nok slik at vonde erfaringer kan danne "sår" i sjelen. Men jeg skal forsøke å finne en måte å bli kvitt dem på. Jeg føler meg mer positiv innimellom. Og plutselig så ramler jeg litt igjen. Minner / bilder om fortid kommer opp når jeg ramler. Men jeg vet at dette er noe helt annet enn hva jeg har hatt før. Han oppfører seg helt annerledes. Jeg liker han altfor godt til å gi slipp pga egen usikkerhet og redsel. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Soletti skrev:

Stå i det. La viljen til å være med han være sterkere enn de negative tankene. Siden du ikke blir møtt når du søker hjelp hos legen, hvorfor ikke forsøke å snakke med en familieterapeut? De er jo eksperter på parforhold og man kan ha samtaler alene. 

Du sier noe der. Ja jeg var hos legen igjen å pratet om det men han mener at jeg er sterk nok til å klare å takle dette. Han forstår at jeg sliter med minner men fikk råd om å forsøke å kaste minnene i fra meg hver gang de kommer. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Soletti skrev:

Stå i det. La viljen til å være med han være sterkere enn de negative tankene. Siden du ikke blir møtt når du søker hjelp hos legen, hvorfor ikke forsøke å snakke med en familieterapeut? De er jo eksperter på parforhold og man kan ha samtaler alene. 

Jeg har stor tro på parterapeuter/familieterapeuter når det gjelder relasjoner og kommunikasjon, men tror trådstarters vanskeligheter er mer grunnleggende og vil ha bedre nytte av en psykolog. Man er ikke avhengig av fastlege for å komme til psykolog, det finnes mange flinke man kan kontakte direkte. Men det koster litt mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er erfaringene som gjør det. Jeg var ikke slik før jeg opplevde de vondeste erfaringene mine. 

Anonymkode: 800b0...436

Ja. Når han introduserer deg tidlig for familie og venner så trenger du ikke være redd for at han bare vil utnytte deg. Det er nok ganske annen type enn han du har dårlige erfaringer med. Får håpe det viser seg at han er bra nok for deg, også over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Gargamel skrev:

Ja. Når han introduserer deg tidlig for familie og venner så trenger du ikke være redd for at han bare vil utnytte deg. Det er nok ganske annen type enn han du har dårlige erfaringer med. Får håpe det viser seg at han er bra nok for deg, også over tid.

Det er sant. Jeg merker stor forskjell på denne mannen og den forrige. To helt forskjellige typer. Jeg føler meg langt mer vel med denne typen mann. 

Mens han ene oppførte seg som en umoden guttunge som ikke hadde herjet  ifra seg , så er han her en helt annen type. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Jeg merker stor forskjell på denne mannen og den forrige. To helt forskjellige typer. Jeg føler meg langt mer vel med denne typen mann. 

Mens han ene oppførte seg som en umoden guttunge som ikke hadde herjet  ifra seg , så er han her en helt annen type. 

Anonymkode: 800b0...436

Sier som de andre her - slapp av og nyt forelskelsen! Ikke forvent haugevis med meldinger fra ham hver eneste dag. Han har vel jobb og et liv utenom deg også ;-) ? Ro deg ned og nyt sommeren og mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Sier som de andre her - slapp av og nyt forelskelsen! Ikke forvent haugevis med meldinger fra ham hver eneste dag. Han har vel jobb og et liv utenom deg også 😉 ? Ro deg ned og nyt sommeren og mannen!

Det er sant. Enig med deg. ;) . Han får meg til å føle meg som det jeg følte meg før de negative erfaringene. Det er derfor viktig å tenke med de tankene en hadde før man opplever de negative erfaringene og nyte livet :)

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før i gamle dager og før de vonde erfaringene elsket jeg litt pause og tid for meg selv. Og jeg var optimistisk troende. Forsøker å leve slik jeg var før erfaringene og delete vonde minnene  :) . Takk for råd dere. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før i gamle dager og før de vonde erfaringene elsket jeg litt pause og tid for meg selv. Og jeg var optimistisk troende. Forsøker å leve slik jeg var før erfaringene og delete vonde minnene  :) . Takk for råd dere. 

Anonymkode: 800b0...436

Du bør øve deg å slutte å si/tenke «aldri» og «alltid». Verden er så enten/eller fra ditt ståsted, og jeg tror dette perspektivet gir deg uvanlig mange svinginger og stress. Om du øver deg på å tenke at «før kunne jeg også føle (...) men siden jeg gjorde (...) følte jeg likevel at jeg hadde mer kontroll», etc.  Slik du tenker i «alltid»/«aldri» vil du oppleve livet som så kontrastfullt og dramatisk for deg.

Og: Du har skrevet såpass mye om livet ditt at også vi på dol vet at det ikke ER sånn, også livet ditt har nyanser. Det var jo ikke BARE bra før heller sant! 

Det å tenke «alltid»/«aldri» blir derfor ikke bare jobbing for deg, men lite troverdig overfor oss du sier det til også. 

Som andre har sagt, slapp av og ta en dag av gangen. Forholdet er ferskt, ikke sikkert det varer, men nyt mens det pågår i allefall! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎03‎.‎06‎.‎2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Vi er kjærester og er enig i det. Dvs vi to planlegger livet sammen som vanlige par gjør. Men jeg er litt påvirket av venner rundt meg som er negativ til at jeg har fått meg kjæreste. De har så dårlig tro på det at jeg blir bare helt stresset og påvirket av de. De har ikke møtt han. Men de har dårlig tro fordi mine andre forhold ikke varte. Og jeg begynner igjen å tenke tilbake på det og blir stresset om dette bare er en reprise og at jeg plutselig sitter tom og alene igjen. 

Jeg kunne bare tatt til meg selvtilliten og dumpet han nå mens han sier at han savner meg og at jeg er vakker og den beste kjæreste for han. For da går jeg med selvtilliten i behold. Men jeg er jo interessert og liker han så jeg klarer ikke å gjøre det..

Anonymkode: 800b0...436

Jeg regner med at dere er voksne begge to. Jeg syns du har grunn til å være skeptisk, hvis han kjenner det såpass da. Registrerer at du har en lav selvfølelse, eller selvtillit,  og derfor burde han ikke gjøre deg mer usikker med å spille på dine følelser som jeg får et inntrykk at han gjør, gå inn for å skape mer tillitt.  Men poenget er hvor godt kjenner han deg, eller hvor interessert er han å kjenne til den siden der hos deg, for det er jo det som i dette tilfelle viser hvor oppriktig glad han er  i deg, ikke alle komplementer og lovord.   Du kan ikke leve av komplimenter og lovord, hvis forholde ellers gjør deg usikker. Si fra hvordan du føler det, og ikke vær rett for å bli avist av den grunn. Er han virkelig interessert i deg, så vil han være glad for du sier hvordan du føler det. Ut fra hans reaksjoner , vil du se hvor du har han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FGT skrev:

Jeg regner med at dere er voksne begge to. Jeg syns du har grunn til å være skeptisk, hvis han kjenner deg såpass da. Registrerer at du har en lav selvfølelse, eller selvtillit,  og derfor burde han ikke gjøre deg mer usikker med å spille på dine følelser som jeg får et inntrykk at han gjør, men heller gå inn for å skape mer tillitt.  Men poenget er hvor godt kjenner han deg, eller hvor interessert er han å kjenne til den siden der hos deg, for det er jo det som i dette tilfelle viser hvor oppriktig glad han er  i deg, ikke alle komplementer og lovord.   Du kan ikke leve av komplimenter og lovord, hvis forholdet ellers gjør deg usikker. Si fra hvordan du føler det, og ikke vær rett for å bli avist av den grunn. Er han virkelig interessert i deg, så vil han være glad for du sier hvordan du føler det. Ut fra hans reaksjoner , vil du se hvor du har han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Xtra skrev:

Jeg har stor tro på parterapeuter/familieterapeuter når det gjelder relasjoner og kommunikasjon, men tror trådstarters vanskeligheter er mer grunnleggende og vil ha bedre nytte av en psykolog. Man er ikke avhengig av fastlege for å komme til psykolog, det finnes mange flinke man kan kontakte direkte. Men det koster litt mer da.

Jeg tenker også psykolog er det beste men når legen ikke forstår kan familieterapeuten hjelpe henne med å sette ord på det og gå tilbake til legen. Ellers er det jo helprivate psykologer hvis økonomien tillater det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.6.2018 den 2.20, Soletti skrev:

Jeg tenker også psykolog er det beste men når legen ikke forstår kan familieterapeuten hjelpe henne med å sette ord på det og gå tilbake til legen. Ellers er det jo helprivate psykologer hvis økonomien tillater det. 

Igjen så er jeg negativ og tror det verste. Jeg merker at han tar mindre kontakt. Og normalt sett sender han en melding på morningen. Men i dag har jeg ikke hørt noe. Han er bortreist med jobben men jeg blir allikevel stresset fordi han pleier å sende meldinger. Jeg tror negativt og tenker at han ikke kan være skikkelig interessert. Selv om han skrev senest i går at han gleder seg til han er hjemme igjen og til å møtes igjen. Jeg tror hele tiden at han lyver... 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så er jeg negativ og tror det verste. Jeg merker at han tar mindre kontakt. Og normalt sett sender han en melding på morningen. Men i dag har jeg ikke hørt noe. Han er bortreist med jobben men jeg blir allikevel stresset fordi han pleier å sende meldinger. Jeg tror negativt og tenker at han ikke kan være skikkelig interessert. Selv om han skrev senest i går at han gleder seg til han er hjemme igjen og til å møtes igjen. Jeg tror hele tiden at han lyver... 

Anonymkode: 800b0...436

Da må du passe på å fortelle deg selv at disse tankene er dine, og har lite med ham å gjøre. Du må ikke forlange bekreftelse hele tiden, om du gjør det kommer du til å ødelegge forholdet. Velg å stole på ham i denne fasen, ikke kvel ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er bortreist med jobben men jeg blir allikevel stresset fordi han pleier å sende meldinger.

Herlighet, la ham nå få være tilstede der han er.  Voksne folk henger da ikke på telefonen med kjæresten hvis de er bortreist på jobb?

Hvis du ikke hører noe i løpet av dagen, kan du sende en melding av typen "håper du har hatt en hyggelig dag" når det går mot kveld.

Ingen liker følelsen av å bli kvalt.  Jeg bare nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Xtra skrev:

Da må du passe på å fortelle deg selv at disse tankene er dine, og har lite med ham å gjøre. Du må ikke forlange bekreftelse hele tiden, om du gjør det kommer du til å ødelegge forholdet. Velg å stole på ham i denne fasen, ikke kvel ham.

Vet. Det er bare tanker og redsel pga  tidligere erfaringer. Jeg må forsøke å bare skyve tankene unna.  Enig med deg. Jeg må velge å stole på han inntil det motsatte er bevist. 

Anonymkode: 800b0...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...