Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er en ung kvinne på 25 år som nylig tok min første celleprøve av livmorhalsen. Denne prøven viste lette celleforandringer (LSIL eller ASC-us) som mest sannsynlig er forårsaket av HPV. Jeg har ingen makroskopiske symptomer på HPV. Jeg er innkalt til ny time om ca. 12 måneder for nye prøver. 

Jeg har tatt Gardasil-vaksinen, men antar at jeg var smittet før jeg fikk denne eller at jeg er smittet av et av de virusene vaksinen ikke dekker. Dersom det er mulig? 

Problemet mitt er at jeg blir ganske bekymret av det her. Hvor sannsynlig er det at dette kan utvikle seg til kreft? Min samboer og jeg ønsker også barn, men bør vi avvente prøvingen til etter dette er avklart? 

På forhånd takk for svar! 

Hilsen Olivia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442721-lettgradige-celleforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog
Dette kom fra en ekspert:

LSIL er lette celleforandringer hvor de aller fleste forsvinner av seg selv innen et par år. Det er svært sjeldent at dette utvikler seg til kreft - en prosess som uansett tar mange år.

Lette celleforandringer og HPV er svært vanlig og ingen grunn til å bekymre seg. Å ha HPV hører med til å ha eller å ha hatt et normalt seksualliv- 90% av infeksjonene og dermed de lette celleforandringene forsvinner av seg selv. Derfor venter vi i 1 år- for å gi kroppen mulighet til å ordne opp selv. 10% har en HPV infeksjon som vedvarer og det er hos disse kvinnene noe økt risiko for å utvikle grovere celleforandringer. Kun noen av de med celleforandringer kan over tid utvikle kreft dersom vi ikke gjør noen ting. I en studie fant man at 30% av de som en gang hadde grove celleforandringer utviklet kreft over en 20-30 års periode - ergo 70% utviklet ikke kreft- selv hos de som ikke ble behandelt. Men vi vet ikke hvert som på sikt kan utvikle kreft og hvem som ikke gjør det- derfor behandles alle med grove celleforandringer likt- man fjerner det området på livmorhalsen hvor de celleforandringene sitter. 

Hos kvinner med lette celleforandringer  kontrollerer vi disse kvinnene - men vi har altså meget god tid. 

Kort fortalt: sjansen for at forandringene går tilbake er 90%. Du skal følge de anbefalinger som gis ang kontroll. Det frarådes ikke graviditet selv om det er celleforandringer.

Jeg håper at du er beroliget, vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...