Gå til innhold

Hjelp! Fortvilet økonomisk situasjon!

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick i dag

Jeg er i disse dager ferdig med min svangerskapspermisjon.

Fordi jeg ikke hadde jobb da jeg var gravid, men gikk rett fra sykemelding til arbeidsledighetstrygd, måtte jeg sloss for å få riktig størrelse på fødselspengene. Så jeg fikk da tilslutt tre fjerdedeler som selvstendig nær. drivende, og resten som arbeidstaker(basert på størrelsen av A-trygd)

Jeg driver internettbutikk, noe som jeg foreløpig ikke tjener noe på, det har bare vært utgifter hittil...

Det er ikke jobb til meg her, så jeg er agent for tre firmaer, samtidig som jeg arbeider som styreleder i en stor pasientorganisasjon med over 1200 medlemmer.

Jeg føler at jeg brenner lyset i begge ender, samtidig som jeg ikke tjener penger...

I Februar fikk jeg så lite penger at jeg må på sosialkontoret og be om hjelp -huttetu!

Det var ikke noe problem før vi flyttet fra Oslo og ut på landet, da var det jobber nok... Paradoksalt nok var det økonomien som gorde at vi bestemte oss for å flytte... Husleien er lavere, og plassen større.

Jeg har bestemt meg for å slutte med to av agentjobbene, for det er ikke lett å få folk til å handle når jeg nesten ikke kjenner noen her, og si fra meg styrevervet, for jeg kan jo ikke jobbe med frivillig arbeide hvis jeg skal få arbeidsledighetstrygd, da blir jeg jo trukket...

Og arbeidsledighetstrygden, den blir en fjerdedel av det jeg har hatt i fødselspenger, fordi de ikke legger selvstendig næringsdrivende inntekt til grunn...

Betyr dette at jeg blir avhengig av sosialkontoret, nå da?

Samboeren er også arbeidsledig og selvstendig næringsdrivende, og har ca. tre oppdrag i mnd. i snitt., og vi har tre barn... Hva gjør vi nå, da?

Kan vi ha krav på andre ytelser?

Vi har fått avslag på bostøtte tidligere, fordi vi har tjent for mye til å få det, men utgiftene er jo større enn inntektene, og dette tas det ikke hensyn til...

Dette ble langt, men jeg håper noen kan/vil svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44288-hjelp-fortvilet-%C3%B8konomisk-situasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ikke bra ut slik dere har det. Men er man arbeidsledig så har man vel krav på arbeidsledighetstrygd. Jeg trur du/dere må ha tjent litt over 64000 kr året forut.

Men dersom deres "private virksomhet" ikke bærer seg der dere er nå så må dere prøve å finne et lønna arbeid på stedet. Det er ofte mangel på kvalifiserte personer i perifere strøk slik at det kan helt sikkert være en mulighet å sjekke litt i nærmiljøet. Det er stor mangel på arbeidskraft innen helse og omsorgstjenesten i Norge og kanskje er det noe slikt i ditt nærmiljø slik at dere kommer over den verste kneika..

En siste mulighet er da at dere flytter inn til Oslo hvor dere tross alt greide dere bedre økonomisk. I en slik situasjon vil dere antagelig få hjelp til flytting fra sosialen eventuelt arbeidskontoret.

Dere må uansett komme dere ut av livssituasjoen "uten inntekt", den er ødeleggende for alle parter.

Lykke til..

mvh

Gjest (ikke undertegnet)

Det høres ikke bra ut slik dere har det. Men er man arbeidsledig så har man vel krav på arbeidsledighetstrygd. Jeg trur du/dere må ha tjent litt over 64000 kr året forut.

Men dersom deres "private virksomhet" ikke bærer seg der dere er nå så må dere prøve å finne et lønna arbeid på stedet. Det er ofte mangel på kvalifiserte personer i perifere strøk slik at det kan helt sikkert være en mulighet å sjekke litt i nærmiljøet. Det er stor mangel på arbeidskraft innen helse og omsorgstjenesten i Norge og kanskje er det noe slikt i ditt nærmiljø slik at dere kommer over den verste kneika..

En siste mulighet er da at dere flytter inn til Oslo hvor dere tross alt greide dere bedre økonomisk. I en slik situasjon vil dere antagelig få hjelp til flytting fra sosialen eventuelt arbeidskontoret.

Dere må uansett komme dere ut av livssituasjoen "uten inntekt", den er ødeleggende for alle parter.

Lykke til..

mvh

Setter pris på at du prøver, men å flytte er ikke aktuelt, vi flyttet ikke bare pga. økonomien, selv om det var en medvirkende faktor, dessuten bor vi billigere her enn i Oslo, så vi er like langt...

Vi bor på landet, arbeidsledigheten øker, og det er ikke jobb til alle her, det er ikke bare vi som sliter.

Jeg har ikke krav på arbeidsledighetstrygd fordi jeg er selvstendig nær. driv, og har ikke tjent nok utenom...

Men jeg lærte noe nytt i dag, at Fødselspenger regnes som arbeidsinntekt, så da er det jo litt håp. Problemet er bare at man ikke får mer enn 65% av det man hadde, og det beregnes et snitt fra de siste tre årene....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...