Gå til innhold

Risiko for senskader / prolapser etter hysterektomi?

Anbefalte innlegg

1955-modell

Jeg har forstått det slik at etter en hysterektomi (som jeg skal ta 6. august, med fjerning også av eggstokkene) vil det kunne bli manglende støtte for organer som tidligere har fått støtte av livmoren. På lang sikt vil dette kunne føre til prolaps / fremfall av slike organer.

Hvilke organer kan dette gjelde?

Hvor stor er risikoen for slike prolapser? Hva kan gjøres med dem?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan regne meg til at du er 63 år og i den alder et det vanlig når livmoren skal fjernes også å fjerne eggstokkene som ikke lenger har funksjon. Jeg kjenner ikke årsak til at livmoren skal fjernes, men sannsynligvis vil man også fjerne livmorhalsen. Skjeden blir da stående som et rør som ender blindt. Det er forankret i toppen, men kan likevel sige nedover. Det betegnes som 'vault prolaps'.  

Vault prolaps forekommer hos 1 % når det har gått 3 år etter operasjon, og hos 5 % etter 5 år. De som hadde fremfall før operasjonen, har størst risiko for fremfall.

Et vault prolaps kan behandles med et støttepessar eller man kan lage en forsterkning med syntetisk materiale for å feste skjedetoppen.

Det kan også oppstå fremfall av blære (cystocele) eller rektum (rectocele), men det er ikke spesielt relatert til fjerning av livmoren.

Det anbefales å bruke lokal østrogen i skjeden etter operasjon.

Vennlig hilsen Mette

1955-modell

Livmoren skal fjernes pga livmorkreft. Denne ble oppdaget svært tidlig, det ser ikke ut til å være spredning, og det er trolig ikke behov for annen behandling enn operasjonen. Kan det likevel være uheldig med ekstra østrogentilførsel i dette tilfellet? Skal østrogenet motvirke uttørring av slimhinnene i skjeden?

Jeg skjønner at risikoen for fremfall av skjede ikke er spesielt stor. Er det så at fremfall av blære eller rektum kunne skje også om livmoren ikke ble fjernet?

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noe i veien for at du kan bruke lokal østrogen i skjeden selv om du har hatt livmorkreft, det styrker slimhinnene og kanskje også bekkenbunnsmuskulaturen som holder organene på plass. Fremfall og blære skjer også hos de som har livmor i behold. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...