Gå til innhold

Råd tas i mot med stor takknemlighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde mitt livs beste år - og jeg ødela det og mange andre ting. Jeg kan ikke gå tilbake til det mer fordi jeg har gjort meg til betydelig stor kamme og fordi folk er sint på meg. Jeg har gjort ting som jeg ikke kan tilgi meg selv for - fordi jeg er som jeg er.

Jeg klarer ikke å se meg selv i speilet for alt jeg har gjort og skammer meg så mye over meg selv at jeg vil dø. Hvordan skal jeg klare å vise andre det? Det går ikke. Jeg har ingen verktøy for å klare det. Det er over. 

Hvordan skal jeg komme meg gjennom det den nærmeste tiden?  Hvordan skal jeg tenke? Hvordan skal jeg komme meg gjennom den verste tiden på jobb? Jeg har en krevende jobb som jeg allerede sliter i. 

Jeg har ingen behandler. Og jeg kan ikke snakke med noen. Jeg kan heller ikke vise noe hjemme. Jeg må bære alt alene. Vet virkelig ikke hvordan jeg skal takle og bære dette den verste tiden fremover. 

Råd tas i mot med stor takknemlighet.

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ps. Det jeg har gjort er så alvorlig at jeg i verste fall kan bli anmeldt for det (trakassering). Jeg er veldig engstelig for at det skal skje også :( ikke «skyt» meg for alt dette, jeg vet veldig godt hva jeg har gjort. 

Håper noen her vil hjelpe meg. Jeg trenger bare råd - ingen diskusjon.

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er i grunnen ganske enkelt, du må bare tåle de følelsene du har. Intense følelser går over av seg selv igjen. Også må du bare se fremover og gjøre det beste ut av hver dag. Etter hvert vil skamfølelsen blekne. 

Det finnes en mulighet for at du feilvurderer situasjonen, at det som har skjedd er mye mindre alvorlig enn det du oppfatter. Siden du ikke ønsker å gå i detalj om hva som har skjedd, så legger jeg din virkelighetsforståelse til grunn. 

Anonymkode: 7691c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er i grunnen ganske enkelt, du må bare tåle de følelsene du har. Intense følelser går over av seg selv igjen. Også må du bare se fremover og gjøre det beste ut av hver dag. Etter hvert vil skamfølelsen blekne. 

Det finnes en mulighet for at du feilvurderer situasjonen, at det som har skjedd er mye mindre alvorlig enn det du oppfatter. Siden du ikke ønsker å gå i detalj om hva som har skjedd, så legger jeg din virkelighetsforståelse til grunn. 

Anonymkode: 7691c...52a

Jeg er veldig sliten og har tenkt på egenmelding som en mulighet fordi jeg har fysiske plager som har forverret seg siste mnd. Men jeg har resept på betennelsesdempende kur liggende, og jeg tenker at arbeid kan hjelpe meg gjennom de intense følelsene ved at det tvinger meg til å tenke på andre ting mens jeg er på jobb.

Jeg sliter med ting på jobb som jeg kan fokusere på fremover - da får jeg andre ting å tenke på også. 

Så får jeg prøve å aktivisere meg selv så godt jeg kan på fritiden for å tvinge tankene over på andre ting også der (jeg vet ikke hva det skal være, så om du har noen tips tar jeg gjerne i mot dette). 

Tusen takk for ditt innspill. Det fikk meg til å tenke over ting. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig sliten og har tenkt på egenmelding som en mulighet fordi jeg har fysiske plager som har forverret seg siste mnd. Men jeg har resept på betennelsesdempende kur liggende, og jeg tenker at arbeid kan hjelpe meg gjennom de intense følelsene ved at det tvinger meg til å tenke på andre ting mens jeg er på jobb.

Jeg sliter med ting på jobb som jeg kan fokusere på fremover - da får jeg andre ting å tenke på også. 

Så får jeg prøve å aktivisere meg selv så godt jeg kan på fritiden for å tvinge tankene over på andre ting også der (jeg vet ikke hva det skal være, så om du har noen tips tar jeg gjerne i mot dette). 

Tusen takk for ditt innspill. Det fikk meg til å tenke over ting. 

Anonymkode: a5906...20d

Hvis du har fri nå i helgen, så synes jeg du skal sørge for tilstrekkelig hvile og ivaretakelse av egne behov. Tror det beste er å gå på jobb i uken som kommer, det å mestre jobb og dagligliv vil kunne minne deg på at verden går videre denne gangen også. Dersom belastningsskadene blir altfor plagsomme, så kan du heller være hjemme noen dager når de psykiske vanskene har roet seg litt. 

Når det gjelder avledende aktiviteter, så kan lydbok være et godt alternativ. Da kan man for eksempel rydde hjemme mens man lytter.

Tenk at du skal ta timeout fra alle tankene rundt det som har skjedd. Når du er så opprørt, så tenker du ikke så godt, så du kan like gjerne utsette å tenke mer på det som har skjedd (jeg vet at det ikke fullt ut er mulig, men du kan stoppe deg selv hver gang du begynner å kverne). 

Håper helgen blir best mulig. 

Anonymkode: 7691c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting til: hvordan kan jeg bli kvitt skamfølelsene? De vil kanskje blekne, men ikke forsvinne. Jeg skammer meg fremdeles over ting jeg gjorde/sa for 10 år siden i terapi. Jeg møter stadig denne terapeuten på jobb, og jeg klarer ikke å se hn inn i øynene fordi jeg skammer meg så fælt, klarer så vidt å si hei, og da er jeg ikke en gang sikker på om han kjenner meg igjen fra den tiden. Og ja - jeg vet at hn er profesjonell, men det hjelper meg ikke.

Jeg har ikke akkurat så bra syn på meg selv fra før heller.. og jeg vil sikkert møte på hn jeg har dummet meg ut for denne gangen også i en eller annen sammenheng - jeg skammet meg jo mye da alt var bra også, var stresset hver gang. 

Men jeg får kanskje bare ta det som en lærepenge. 

 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har fri nå i helgen, så synes jeg du skal sørge for tilstrekkelig hvile og ivaretakelse av egne behov. Tror det beste er å gå på jobb i uken som kommer, det å mestre jobb og dagligliv vil kunne minne deg på at verden går videre denne gangen også. Dersom belastningsskadene blir altfor plagsomme, så kan du heller være hjemme noen dager når de psykiske vanskene har roet seg litt. 

Når det gjelder avledende aktiviteter, så kan lydbok være et godt alternativ. Da kan man for eksempel rydde hjemme mens man lytter.

Tenk at du skal ta timeout fra alle tankene rundt det som har skjedd. Når du er så opprørt, så tenker du ikke så godt, så du kan like gjerne utsette å tenke mer på det som har skjedd (jeg vet at det ikke fullt ut er mulig, men du kan stoppe deg selv hver gang du begynner å kverne). 

Håper helgen blir best mulig. 

Anonymkode: 7691c...52a

Ok. Igjen - takk :) 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en god klem. Vær så snill å ikke steng dette inn i deg. Ikke undertrykk følelsene dine. Ikke gjør deg kald og hard. Du har lov å angre, og du har lov å være lei deg. Du har lov å vise at du bryr deg. Snakk med noen, familien din, de du stoler på. Ikke ignorer følelsene dine, du er ikke ett ondt menneske. Det er ingen som tjener på at du går og kjenner på skyld og skam. Få bearbeidet det nå, og gå videre. Ikke la dette få ta år av livet ditt, ikke la det få knuse deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner deg ikke, men jeg tror, at dersom du ikke åpner deg for noen om dette nå, men svelger unna alle tanker og følelser og later som ingenting, så blir det verre, og verre, og verre, og kan komme til å prege valg og avgjørelsker du tar. Det er for sent å snakke om det om 20 år når det har fått lov å endre deg og prege deg som menneske og all snakking om det da ikke gjør en tøddel av forskjell, for det har grodd seg sånn fast i grunnmuren din. Ikke skam deg. Snakk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mëmëso skrev:

Jeg kjenner deg ikke, men jeg tror, at dersom du ikke åpner deg for noen om dette nå, men svelger unna alle tanker og følelser og later som ingenting, så blir det verre, og verre, og verre, og kan komme til å prege valg og avgjørelsker du tar. Det er for sent å snakke om det om 20 år når det har fått lov å endre deg og prege deg som menneske og all snakking om det da ikke gjør en tøddel av forskjell, for det har grodd seg sånn fast i grunnmuren din. Ikke skam deg. Snakk! 

Det går bra. Vedk som har svart meg kjenner meg fra før og vet hva hun snakker om. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på en ting til: hvordan kan jeg bli kvitt skamfølelsene? De vil kanskje blekne, men ikke forsvinne. Jeg skammer meg fremdeles over ting jeg gjorde/sa for 10 år siden i terapi. Jeg møter stadig denne terapeuten på jobb, og jeg klarer ikke å se hn inn i øynene fordi jeg skammer meg så fælt, klarer så vidt å si hei, og da er jeg ikke en gang sikker på om han kjenner meg igjen fra den tiden. Og ja - jeg vet at hn er profesjonell, men det hjelper meg ikke.

Jeg har ikke akkurat så bra syn på meg selv fra før heller.. og jeg vil sikkert møte på hn jeg har dummet meg ut for denne gangen også i en eller annen sammenheng - jeg skammet meg jo mye da alt var bra også, var stresset hver gang. 

Men jeg får kanskje bare ta det som en lærepenge. 

 

Anonymkode: a5906...20d

Skamfølelse kan du best jobbe med ved å forsøke å ha medfølelse med deg selv, tilgi deg selv dumme ting du har gjort. Snakk til deg selv slik du selv ville ha snakket til en annen i tilsvarende situasjon og med din bakgrunn. Vær vennlig mot deg selv. 

Akkurat det å møte gamle behandlere "på gaten", er det vanlig å synes er litt ugreit. 

Hvis du leser engelsk, så er dette en god arbeidsbok egnet til å jobbe med dine problemstillinger: https://www.amazon.co.uk/Compassionate-Mind-Workbook-step-step-ebook/dp/B01BKS9PKG

Anonymkode: 7691c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går bra. Vedk som har svart meg kjenner meg fra før og vet hva hun snakker om. 

Anonymkode: a5906...20d

Ok, jeg beklager at det ble feil. Bare se bort ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mëmëso skrev:

Ok, jeg beklager at det ble feil. Bare se bort ifra det.

Det ble ikke feil. Du kunne ikke vite det. Det er jeg som skal beklage. Tusen takk for ditt svar. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble ikke feil. Du kunne ikke vite det. Det er jeg som skal beklage. Tusen takk for ditt svar. 

Anonymkode: a5906...20d

Nei, virkelig, jeg beklager. Jeg hentet opp alle mine følelser og opplevelser og la det inn i din situasjon. Det er slett ikke greit. Er glad for at du har fått har fått gode svar som kan hjelpe deg :)

Endret av Mëmëso
Ryddet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mëmëso skrev:

 

Nei, virkelig, jeg beklager. Jeg hentet opp alle mine følelser og opplevelser og la det inn i din situasjon. Det er slett ikke greit. Er glad for at du har fått har fått gode svar som kan hjelpe deg :)

Jeg ble veldig glad for omsorgen og satte stor pris på svaret ditt. Jeg har også samme erfaring som deg. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skamfølelse kan du best jobbe med ved å forsøke å ha medfølelse med deg selv, tilgi deg selv dumme ting du har gjort. Snakk til deg selv slik du selv ville ha snakket til en annen i tilsvarende situasjon og med din bakgrunn. Vær vennlig mot deg selv. 

Akkurat det å møte gamle behandlere "på gaten", er det vanlig å synes er litt ugreit. 

Hvis du leser engelsk, så er dette en god arbeidsbok egnet til å jobbe med dine problemstillinger: https://www.amazon.co.uk/Compassionate-Mind-Workbook-step-step-ebook/dp/B01BKS9PKG

Anonymkode: 7691c...52a

Jeg synes ikke jeg fortjener å være snill mot meg selv etter noe slikt... jeg bare klarer det ikke. Jeg nærmest hater meg selv og har ingen positive tanker om meg selv. Jeg prøver å være snill, men blir bare kvalm.

Jeg gjør alt jeg kan for å tenke på andre ting, det hjelper til en viss grad og er det beste jeg kan gjøre for meg selv akkurat nå. 

Jeg er dessvere dårlig på engelsk. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke jeg fortjener å være snill mot meg selv etter noe slikt... jeg bare klarer det ikke. Jeg nærmest hater meg selv og har ingen positive tanker om meg selv. Jeg prøver å være snill, men blir bare kvalm.

Jeg gjør alt jeg kan for å tenke på andre ting, det hjelper til en viss grad og er det beste jeg kan gjøre for meg selv akkurat nå. 

Jeg er dessvere dårlig på engelsk. 

Anonymkode: a5906...20d

Bra at du prøver å avlede deg selv. 

Tja... Er det da slik at du ville ha fordømt en annen som hadde gjort tilsvarende? At du mener at vedkommende ikke skal forsøke å hjelpe seg selv å komme videre? 

Anonymkode: 7691c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du prøver å avlede deg selv. 

Tja... Er det da slik at du ville ha fordømt en annen som hadde gjort tilsvarende? At du mener at vedkommende ikke skal forsøke å hjelpe seg selv å komme videre? 

Anonymkode: 7691c...52a

Nei, jeg ville ikke fordømt en annen. Problemet er vel at jeg hadde et dårlig selvbilde fra før og som nå er forsterket. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ville ikke fordømt en annen. Problemet er vel at jeg hadde et dårlig selvbilde fra før og som nå er forsterket. 

Anonymkode: a5906...20d

Men jeg har kommet meg litt videre allerede. 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville andre gjort når skamfølelsen er så sterke at man ikke kan gå tilbake til det fine man hadde? 

Anonymkode: a5906...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...