Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sluttet på p-piller (Yasmin) for ca. 6 mnd. siden, siden jeg og min samboer prøver å få barn. Jeg er 28 år og han er 30 år. Ingen av oss har fått barn før. 

Etter at jeg sluttet på p-piller hadde jeg først en syklus på ca. 40 dager, så to sykluser på 28 dager, en på 30 dager og den siste nå var på 35 dager før jeg fikk mensen. Jeg har de to siste syklusene målt basaltemperaturen min og tatt eggløsningstester, og det kan se ut som jeg i syklusen på 30 dager hadde eggløsning på dag 16 og i syklusen på 35 dager hadde eggløsning på dag 23. Vi har samleie ca. annenhver dag.

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt litt uregelmessige sykluser (jeg har hoppet mye over mens med p-piller som jeg har gått på i ca. 10 år- brukte lenge cerazette. Jeg mistenker at jeg hadde en klamydiainfeksjon for mange år siden, men har testet meg for kjønnssykdommer og prøver er negative i dag.

De siste to årene har jeg tatt celleprøver med celleforandring av usikker betydning og positiv hpv virus. Har nylig tatt en ny prøve som jeg først får svar på i september.

Av andre mulig relevante opplysninger har jeg hatt en historikk med svært mye kviser og har lurt på om jeg kan ha pcos. Jeg gikk på Isotretinoin tom. jan 2018, så derfor vi ikke startet prøvingen før. Jeg er normalvektig, tar folat/vitaminer. Samboer er overvektig i følge BMI.

Jeg er litt bekymret nå når ingenting skjer mtp. graviditet og lurer på om jeg kan få noen råd mtp. hva jeg/vi bør gjøre videre for at vi skal oppnå ønske om barn.

På forhånd takk.

Anonymkode: 6db98...e70

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444074-blir-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

La oss ta det litt bakfra. Du har brukt p-piller og cerazette i ca 10 år. Det har på ingen måte negativ betydning for din fruktbarhet. Man kunne tvert imot forestille seg at det at du hoppet over menstruasjoner med p-piller har gitt deg en viss beskyttelse mot tilstanden endometriose som er en vanlig årsak til barnløshet. Om du har eller har hatt PCOS, det vet vi ikke, men det er PCOS med manglende eggløsning som er et problem. Du har tydeligvis eggløsning. Celleprøve og HPV har ingen relasjon til barnløshet.

Du har hatt fem sykluser etter at du sluttet med p-pille. Første syklus var på 40 dager, noe som er helt vanlig etter stopp med bruk av p-pille. Det tar litt tid for kroppen å skulle gjenoppta samarbeidet mellom eggstokker og hypofysen (hjernevedhenget) som er nødvendig for eggmodning og eggløsning. De senere sykluser har vært på 28 til 35 dager, det er normalt, og du har tilmed målt temperatur og tatt eggløsningstester. Det behøver du ikke gjenta, det blir bare stress. Med samleie annenhver dag treffer dere de fruktbare dager som er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon.

Du er i en gunstig alder for å prøve å bli gravid, men likevel er sjansen ikke mer enn ca 20% per syklus. Etter et halvt års forsøk vil ca 50% ha oppnådd graviditet (du har hatt 5 sykluser) og etter 1 år ca. 85%.

Så mitt beste råd er tålmodighet, selv om det kan være vanskelig å akseptere. Man startet ikke utredning eller behandlingsforsøk (prøverør) før det har gått ett år. Folat er fint, unngå røyk og minimalt med alkohol. Det skal nok lykkes. Men... ta det med ro.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444074-blir-ikke-gravid/#findComment-3864444
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...