Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Både kjæresten min og meg har herpes virus og begge har har hatt utbrudd siste to år, både munn og kjønn. Ingen av oss hadde derimot hatt kjønnsherpes utbrudd før vi traff hverandre. Kan vi ha krysssmittet hverandre?:/

Jeg har derimot svært hyppige utbrudd med kjønnsherpes. Opp til 3-4 ganger i halvåret med kraftige utbrudd og har fått resept på Zovirax tabletter for dette. Han har sluppet unna med kun et utbrudd av kjønnsherpes, men har hatt noe flere utbrudd rundt munnpartiet.

Kan vi smitte hverandre ved utbrudd selv om begge har viruset latent i kroppen eller kjører disse virusene sine egne løp? Altså andre faktorer som immunforsvar, stress, lite søvn oss som spiller mer inn? Det har hendt vi har hatt ubeskyttet sex om den ene har utbrudd, uten at den andre har blitt smittet.

Og så har jeg et siste spørsmål rundt disse tingene. Jeg har nettopp blitt gravid og har lest at baby kan bli smittet ved herpesutbrudd under vaginal fødsel, noe som kan være svært alvorlig og i verstefall dødelig for en nyfødt. Bør det da kanskje vurderes keisersnitt i mitt tilfelle siden jeg har så ekstremt hyppige utbrudd som ofte kommer plutselig og uten forvarsel? Har fra før ( ca 1 år siden) hatt et haste keisersnitt etter risikosvangerskap/fødsel, så er nok kanskje over gjennomsnittet engstelig rundt disse tingene. I tillegg er jeg jo litt bekymret for den ørlille risikoen som finnes for livmorruptur når det er så kort tid etter forrige keisersnitt..

Hilsen herpes infisert og engstelig

Anonymkode: 19479...a03

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444103-ang-kj%C3%B8nnsherpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke gi detaljert informasjon om smitteveier ved herpes, det er ikke mitt kompetanseområde.

Med hensyn til risiko ved fødsel, så er det spesielt ved første gangs herpes, at det kan være farlig for barnet under fødsel. Hos de som tidligere har hatt herpes er dette rådene som gis til norske gynekologer (Veileder i fødselshjelp 2014)

Vennlig hilsen Mette

Behandling

1. Ved tidligere kjent genital herpes uten kliniske eller subjektive tegn på utbrudd ved fødsel:

• Dersom utbrudd i fødselsveiene ved begynnende fødsel: Keisersnitt
  • Vannavgang mer enn 4 timer: vaginal forløsning, evt. acyclovir
  • Spør om prodromalsymptom og se etter lesjoner
  • Dersom kvinnen bruker profylakse er ikke dette nødvendig
  • Usikkert utbrudd ved fødsel: Ta virusprøve, tas fra utbruddssted

Ved fødsel hos kvinner med genital herpes sykehistorie

• Planlegg vaginal forløsning
  • Profylaktisk behandling med Aciklovir (200 mg x 4-5 evn 500 mg x 2)
  • Startes 10 dager før forventes fødsel, behandlingen fortsetter inntil forløsningen
  • Behandlingen er effektiv etter 3-4 dager

Gravid med tidligere påvist genital herpes og hyppige utbrudd (residiv) på slutten av svangerskapet:

• Vaginal forløsning

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...