Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tok celleprøve for tre år siden. Da fikk jeg brev i posten om at det var celleforandring men at det ikke var HPV. Derfor skulle jeg bare følge den vanlige rutinen og vente tre år til neste celleprøve. Når jeg ser folk skrive innpå her som har vært til ny sjekk både tre og seks mnd etter blir jeg nå veldig nervøs. Burde jeg ha sjekket meg før ? Stolte på legen jeg. Skal nå til ny celleprøve og er bekymret. ( er 53 år). 

Anonymkode: 04036...fbf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444132-er-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ta det helt med ro. De norske retningslinjer sier at rutineprøver (screening) fra livmorhalsen bør tas hvert 3. år hos kvinner mellom 25 og 70 år.

Hvis det er forandringer i cellebildet  så følger man et annet skjema, og ved påvisning av viruset HPV er det tettere oppfølging. Jeg har sjekket rutinen i Veileder for norske gynekologer. Her står at ved usikre eller lavgradige forandringer uten HPV, da skal neste prøve først tas etter 3 år.

Det er ikke legen som har tatt prøven, som bestemmer oppfølgingen, det bestemmes utfra celleundersøkelsen (patologisk avd).

Så det med kontroll etter seks måneder dreier seg om forandringer hvor HPV et til stede. Her er du ikke.

Jeg håper at du er beroliget.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444132-er-bekymret/#findComment-3864913
Del på andre sider

1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ta det helt med ro. De norske retningslinjer sier at rutineprøver (screening) fra livmorhalsen bør tas hvert 3. år hos kvinner mellom 25 og 70 år.

Hvis det er forandringer i cellebildet  så følger man et annet skjema, og ved påvisning av viruset HPV er det tettere oppfølging. Jeg har sjekket rutinen i Veileder for norske gynekologer. Her står at ved usikre eller lavgradige forandringer uten HPV, da skal neste prøve først tas etter 3 år.

Det er ikke legen som har tatt prøven, som bestemmer oppfølgingen, det bestemmes utfra celleundersøkelsen (patologisk avd).

Så det med kontroll etter seks måneder dreier seg om forandringer hvor HPV et til stede. Her er du ikke.

Jeg håper at du er beroliget.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for at du svarer så tydelig og beroligende. Har litt helseangst og jobber med å ikke » oversjekke» ting. Noe jeg  i dette tilfellet har klart helt til nå . 😊

Anonymkode: 04036...fbf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444132-er-bekymret/#findComment-3864914
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...