Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har mest sannsynlig PCOS, i følge gynekolog. Og venter på svar fra blodprøver. Skal gå på primolut for å få regelmessig menstruasjon.Og undrer om det er farlig å forsøke å bli gravid når man har stoffene fra dette produktet i kroppen? 

Endret av hannemari
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444140-graviditet-og-primolut-n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var veldig få opplysninger om deg. Alder og menstruasjonsforhold? Hvordan er det med høyde og vekt?

Primolut vil sannsynligvis  gi deg normale menstruasjoner, men det som er årsak til barnløshet ved PCOS er manglende eggløsning, og her hjelper primolut ikke. Det kan være greit med en enkelt primolut-kur for å få til en ordentlig menstruasjon som kan rense opp i livmoren, men å fortsette med det i mange måneder, har ingen hensikt.(Jeg går ut fra at du skal bruke primolut i 10-14 dager om gangen?)

Gi tilbakemelding om hormonsvarene, vekt og høyde og menstruasjonsmønster for evt videre råd fra meg.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar!

Jeg er 21 år,  er 179 cm lang og 87 kg. Har aldri hatt regelmessig menstruasjon og har lange perioder opphold mellom hver gang jeg har menstruasjon. Fikk mensen da jeg var 13 år. Ja det er det som er tanken med primolut kuren. Jeg skal ta 3 tabletter i 10 dager. Og evt. Gjøre dette flere ganger om jeg ikke får mensen innen 2 mnd. Om 6 månder skal jeg tilbake til gynekologen. 

Har et barneønske. Men har ikke forøkt å bli gravid ennda. Mitt spørsmål går egentlig på om man kan ha ubeskyttet sex, og hvis jeg mot formodning skulle bli gravid om denne kuren vil utgjøre noen fare for barnet. Eller om det burde brukes kondom de neste 6 mnd, inntil jeg er ferdig med kuren. Ps. Om jeg blir gravid vil det bare være positivt så det er ikke derfor jeg spør om bruk av prevensjon.

Mvh

Mette Moen, Gynekolog

Som sagt, primolut er for å 'rense ut' slimhinnen som har bygget seg i livmoren. Vanligvis avstøtes den bare ved en regulær menstruasjon etter en eggløsning. Når du ikke har eggløsning, så brukes primolut for å 'rense ut'. Jeg vil anbefale deg bare å ta 1 primolut-tablett (3 tabletter er alt for mye). Det vil ikke skade et evt. foster. Hvis du ikke får blødning noen dager etter siste primolut-tablett, så bør du ta en graviditetstest.

Du er lett overvektig. Forsøk å gå ned 3-5 kg, det kan noen gang være nok til å sette eggløsning i gang.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...