Gå til innhold

Angst av farmasøyt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er flere enn meg som har fått angstanfall av at en overivrig farmasøyt på apoteket har lagt ut om bivirkningene ved medisinen.

Som regel går det greit på apotek, og farmasøytene tar hensyn, men i går opplevde jeg en som praktisk talt overkjørte meg med informasjon om et AD. Hvordan det virker, hvordan jeg skal ta medisinen, hvordan jeg skal trappe opp/ned, hvor mye jeg skal ta, hva jeg ikke skal gjøre osv. Sikkert greit nok, men jeg hadde allerede fått den type informasjon av fastlegen, som har ringt til en psykiater om råd. Det farmasøyten gjorde var å lage en plan som ikke var helt identisk med lege og psykiater sin. Ble ganske svimmel av all denne forklaringen, klarte å si noe sånt som -du må ikke si dette, når jeg kom til ordet. Syns ikke han lyttet til meg. Han svarte på ting jeg ikke spurte om. Fastlegen har vært mer skånsom, tatt det litt og litt, og jeg kjenner til psykiateren hun ringte til, vet at han er veldig erfaren og kunnskapsrik på slik medisin. Farmasøytens forklaring av virkning/effekt, var mer nedslående og voldsom, og var ikke i samsvar med sånn legen har forklart det.

Høflig som jeg er, sa jeg takk til denne farmasøyten før jeg dro. Da jeg kom hjem derimot fikk jeg veldig tankekjør, opplevelsen på apoteket var overveldende. Jeg leser på nettet at farmasøyter vet mer om medisin enn fastleger. Men vet en farmasøyt mer om AD enn en psykiater også?

Anonymkode: b6e46...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farmasøyter vet mye om medisin på et rent teoretisk plan. De har ingen erfaring med medisiner brukt i praksis, og de har ingen erfaring med behandling av pasienter.

Etter min mening gjør de mer skade enn nytte. De burde spørre om pasienten har noe å spørre om. Hvis ikke, bør de holde kjeften sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det farmasøyten sa med ei klype salt, og forhold deg til info du har fått fra din egen lege og det du selv måtte oppleve av bivirkninger. Noen blir litt ivrige i tjenesten på apotekene. Pleier å si "takk, men jeg har brukt dette lenge/har brukt det før så jeg vet hva jeg forholder meg til." Bivirkninger er statistikk, og leser man hele den potensielle statistikken kan det fort bli dødelig selv med vitaminpiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Jeg syns denne farmasøyten gikk over grensen for sitt mandat. Lytt til legen som skriver ut medisinen. Jeg har hørt historier om farmasøyter som mer eller mindre kverulerer med pasienter om f.eks. kopipreparater og har ikke sansen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

Farmasøyter vet mye om medisin på et rent teoretisk plan. De har ingen erfaring med medisiner brukt i praksis, og de har ingen erfaring med behandling av pasienter.

Etter min mening gjør de mer skade enn nytte. De burde spørre om pasienten har noe å spørre om. Hvis ikke, bør de holde kjeften sin.

Ja, i dette tilfellet var det rett og slett ganske skadelig for meg. Jeg ble også veldig forvirret, spesielt det farmasøyten sa om virkning/manglende virkning/bivirkningsfare. Fikk alt for mye å tenke på. 

Får prøve å forholde meg til det egen lege sier selv om det har kommet litt i skyggen etter all den info-bombingen av farmasøyt.

Anonymkode: b6e46...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, kupton skrev:

Farmasøyter vet mye om medisin på et rent teoretisk plan. De har ingen erfaring med medisiner brukt i praksis, og de har ingen erfaring med behandling av pasienter.

Etter min mening gjør de mer skade enn nytte. De burde spørre om pasienten har noe å spørre om. Hvis ikke, bør de holde kjeften sin.

Selvfølgelig har en erfaren farmasøyt kunnskap om medisiner i praksis. Snakk om å nedvurdere andres kompetanse. Skal sykepleiere, vernepleiere, psykologer, fysioterapeuter og sosionomer også holde kjeften sin hvis en LEGE har snakket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Jeg syns denne farmasøyten gikk over grensen for sitt mandat. Lytt til legen som skriver ut medisinen. Jeg har hørt historier om farmasøyter som mer eller mindre kverulerer med pasienter om f.eks. kopipreparater og har ikke sansen for det.

Ja, det ble for mye. Det med å lage ny plan for hvordan bruke med., med doser o.l., har jeg ikke opplevd før. Jeg har jo en slik plan fra lege.

Anonymkode: b6e46...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har farmasøyter fulgt pasienter gjennom et sykdomsforløp og sett deres ulike reaksjoner på ulike medisiner?

De kaster seg inn med utdypende forklaringer til pasienter de aldri har sett før og ikke kjenner sykehistorien til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bergogdal skrev:

Selvfølgelig har en erfaren farmasøyt kunnskap om medisiner i praksis. Snakk om å nedvurdere andres kompetanse. Skal sykepleiere, vernepleiere, psykologer, fysioterapeuter og sosionomer også holde kjeften sin hvis en LEGE har snakket? 

Hvorfor skal farmasøyten blande seg inn i dette. Medisineringen er en sak mellom lege og pasient.

Anonymkode: ad3df...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bergogdal skrev:

Selvfølgelig har en erfaren farmasøyt kunnskap om medisiner i praksis. Snakk om å nedvurdere andres kompetanse. Skal sykepleiere, vernepleiere, psykologer, fysioterapeuter og sosionomer også holde kjeften sin hvis en LEGE har snakket? 

Nei, de som treffer pasienten over tid, kan snakke med den og observere den, skal selvsagt ikke la være å ytre seg. Men den som ser pasienten i et øyeblikksbilde bak en disk og som overhode ikke vet noe verken om pasienten eller sykehistorien, den skal ytre seg med stor ydmykhet og forsiktighet.

Det hender at jeg henter Remeron på apoteket for en gammel person jeg kjenner godt. Farmasøyten vet intet annet enn navn og fødselsdato. Har aldri truffet personen, kjenner ikke sykehistorien, kjenner ikke pasientens erfaringer med medisinen og ei heller indikasjonen for bruk. Likevel får jeg lange utgreiinger om medisinen, virkning, bivirkning samt farmasøytens personlige mening om det er smart av pasienten å ta denne medisinen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Nei, de som treffer pasienten over tid, kan snakke med den og observere den, skal selvsagt ikke la være å ytre seg. Men den som ser pasienten i et øyeblikksbilde bak en disk og som overhode ikke vet noe verken om pasienten eller sykehistorien, den skal ytre seg med stor ydmykhet og forsiktighet.

Det hender at jeg henter Remeron på apoteket for en gammel person jeg kjenner godt. Farmasøyten vet intet annet enn navn og fødselsdato. Har aldri truffet personen, kjenner ikke sykehistorien, kjenner ikke pasientens erfaringer med medisinen og ei heller indikasjonen for bruk. Likevel får jeg lange utgreiinger om medisinen, virkning, bivirkning samt farmasøytens personlige mening om det er smart av pasienten å ta denne medisinen eller ikke.

Vet farmasøyten at du er lege?

Anonymkode: 8e484...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet farmasøyten at du er lege?

Anonymkode: 8e484...bb9

Tviljer jeg på, da hadde han nok holdt kjeft. :D

Anonymkode: ad3df...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviljer jeg på, da hadde han nok holdt kjeft. :D

Anonymkode: ad3df...390

🤔

Anonymkode: 8e484...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om farmasøyten hadde kjent meg - greit. Jeg ville vært like oppgitt om det va en lege med null kjennskap til meg som sto bak en apotekdisk og blandet seg i hva som var fornuftig bruk, hvilke bivirkninger man kan få og hvordan man skal trappe opp og ned. Farmasøyter har kunnet gi meg gode svar på spørsmål som tabletter vs. kapsler, og interaksjoner. Men da er det jo jeg selv som har stilt spørsmålene. Jeg ville også blitt ganske oppgitt om fastlegen min begynte å legge seg opp i hvordan fysioterapeuten min jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å se hvor lite folk vet om farmasøytenes kunnskap. Ja, jeg kan være enig i at denne farmasøyten gikk litt for langt. Men akkurat hvor mye man skal fortelle til kundene på apotek er noe som kommer med erfaring. I tillegg til at man må gjette seg til hvor mye kunden trenger av informasjon. Noen blir kjempeglade, mens andre blir forbanna. 

Og angående det at farmasøytene ikke kjenner kunden. Hva med at man får oversikt over alle reseptene kunden har, også fra forskjellige leger. I tillegg til at man kan se legemidler som er brukt tidligere. 

Hvis dere hadde sett hvor mange unødvendige bivirkninger folk har, hvor ofte kundene ikke får med seg det legen har sagt eller har misforstått ting, så ville dere også informert kundene uoppfordret.

Jeg har hengt mye her på dol, men blir trist over hvor mye negativt det blir skrevet om farmasøyter her. 

Og til psykiateren som skriver her. Hva for noe nedlatende holdning er det du har til andre profesjoner? Vi ser daglig at leger gjør feil med reseptene. Står vi da å snakker nedlatende om legen? Nei. Fordi vi vet hvor viktig tilitt er for god compliance.

Anonymkode: b82f0...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller stort sett bare opplevd helt interesseløshet fra de bak disken på apotek.Ja en sa en gang i storbyen at " Du har vel så mye erfaring" Det var det. Med unntak av en som så at dersom jeg raket opp for medisin eller manglet resept så kunne de gi noen få tabletter i påvente av at det ordnet seg. Også i storbyen og mange år siden.

Ellers er vel kanskje ikke alle på apotekene så begeistret for salver og kremer og øvrige ting de nå også skal promotere salget av tror jeg. Jeg har kjøpt preparat mot for eksempel forstoppelse da reseptaren har sagt at det var veldig vanlig bivirkning ved medisinen. Men da hentet jeg for andre i familien.

Anonymkode: c6751...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 41 år ca fikk jeg en lang og høylytt tale om hvordan jeg skulle bruke p-piller. Etter det velger jeg apotek med omhu. Jeg setter veldig pris på at de kan svare på spørsmål, jeg har fått mye hjelp på apoteket men den dama jeg traff på den gangen gikk langt over streken enda jeg sa ifra at jeg hadde brukt p-pillene i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg hører er vanlig handlefraser. Og noen ganger att dacktacort må oppebares i kjøleskap. Har brukt samme apotek siden det åpnet for 14 år siden.

Anonymkode: c9b72...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både leger og apoteker gjør feil. Dette handler i mine øyne ikke om profesjon pr. se., men om profesjonalitet. Det vil dessverre alltid finnes mennesker i langt de fleste yrker som ikke passer i dem.  Husker en gang jeg uten å se det selv fikk utlevert feil type insulin. Jeg hadde dårlig tid, og jeg ser dårlig. Derfor får jeg ikke tak i hva som plukkes fram før det legges på disken. Jeg tenkte vel bare i farta at "har de endret design igjen..." Så fikk jeg da en overraskelse da jeg kom hjem. Heldigvis hadde jeg ikke gått tom for riktig sort, og jeg fikk ordnet opp i det neste dag. En gang opplevde jeg at fastlegen min skrev helt feil dosering en resept. 

Nå har jeg funnet et apotek jeg forholder meg til fast. Det er ikke innen de store kjedene, og de yter kjempeservice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det apoteket jeg pleier å bruke jobbet det en ung farmasøyt som gikk langt over streken. Skulle hente flere typer medisiner og hun proklamerte høyt og tydelig at den ene var for psykoser og tre var antidepressiva. Hun mente at jeg bare trengte en type antidepressiva så hun lurte på hvem jeg ville ha. Jeg protesterte, sa at jeg skulle ha alle tre og at de var til forskjellige ting. Hun ville fortsatt ikke gi meg alle tre. Til slutt fikk jeg de. 

Jeg kunne jo bare byttet apotek, men det er det nærmeste apoteket og dessuten så jobber det en der som er spesielt hyggelig. Hun er dessuten som et levende leksikon, virker som hun kan det meste. Har jeg noen pinlige spørsmål så er det henne jeg vil prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...