Gå til innhold

Angst av farmasøyt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, cilie skrev:

Jeg synes det er helt utidig med ekstra-kommentarer fra apoteket. Dette er klarert med lege. Ønsker jeg mer info, spør jeg.

Helt enig.

Synes det er greit med noe informasjon hvis jeg begynner på en ny medisin. Hvis jeg får tabletter som feks ikke skal taes med mat. Den type informasjon. De fleste vet at en type medisin ofte kan brukes til flere tilstander. Burde være unødvendig å snakke så høyt også, det er gjerne flere kunder på apoteket så de burde tenke litt på personvern også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kupton skrev:

Nei, de som treffer pasienten over tid, kan snakke med den og observere den, skal selvsagt ikke la være å ytre seg. Men den som ser pasienten i et øyeblikksbilde bak en disk og som overhode ikke vet noe verken om pasienten eller sykehistorien, den skal ytre seg med stor ydmykhet og forsiktighet.

Det hender at jeg henter Remeron på apoteket for en gammel person jeg kjenner godt. Farmasøyten vet intet annet enn navn og fødselsdato. Har aldri truffet personen, kjenner ikke sykehistorien, kjenner ikke pasientens erfaringer med medisinen og ei heller indikasjonen for bruk. Likevel får jeg lange utgreiinger om medisinen, virkning, bivirkning samt farmasøytens personlige mening om det er smart av pasienten å ta denne medisinen eller ikke.

Interesserte farmasøyter er nok ofte oppdatert på resultater av klinisk forskning ihvertfall. Er enig i at det må være grenser for farmasøytens innblanding i forhold om det er lurt å ta en medisin eller ikke hvis innblandingen ikke er med bakgrunn i mulige interaksjoner for eksempel. Det er en grunn til at man ikke kan hente ut medisinene sine hos en tyggegummityggende 19 åring på Narvesen, nemlig at farmasøyten skal fungere som en siste kvalitetssikring ut mot pasientene. At en etterrettelig spesialist med stålkontroll på sin praksis føler at en farmasøyts innblanding er uhørt og irriterende er forståelig, men det finnes mange andre med foreskrivningsrett som i høyeste grad har bruk for et sikkerhetsnett. Farmasøyten vet ikke nødvendigvis mye om pasient eller foreskriver og har derfor liten mulighet til å tilpasse sin veiledning individuelt. Når alt dette er sagt så skjønner jeg at det finns overivrige farmasøyter akkurat som det finns overivrige elektrikere, men det er ingen grunn til å generalisere og si at en yrkesgruppe er slik eller slik. Farmasøyter har en svært nødvendig og viktig funksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat denne holdningen de fleste har til farmasøyter. Hvis bare folk hadde innsett hva slags nytteverdi farmasøytene kan ha så kunne vi faktisk brukt vår kompetanse. Men istedet så har vi endt opp med å selge kosmetikk og  må holde ut med den nedverdige holdningen folk har. Det er en grunn til at flesteparten av apotekpersjonale bare kommer med standard handlefraser, fordi vi er lei av å møte kunder som ser ned på oss. Jeg selv holdt bare ut et par mnd i jobben, fordi jeg ikke taklet kritikken i det hele tatt. Som er trist, da jeg vet at jeg sitter inne med mye kunnskap og kunne bidratt med mye. 

Når i tillegg en lege, som alle her forguder, mener at vi gjør mer skade enn nytte (som er så sykt at jeg blir kvalm), så er det umulig å endre de holdningene. Det er frustrerende å ikke bli møtt med respekt fra andre helsepersjonell. Ofte må vi krangle med leger over flere dager for å få de til å innse at forskrivningen deres er feil. De nekter å innrømme til en farmasøyt at de faktisk har gjort en feil, og når de gjør det så får vi ikke et takk en gang. 

Heldigvis har nyutdannede leger en annen holdning. De ser at det lønner seg å sammarbeide med farmasøyter. 

Anonymkode: b82f0...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart nytten med farmasøyter, men har man ikke spurt om råd og hjelp så prakker man det ikke på personer! Samme om man er farmasøyt, apotektekniker, sykepleier eller lege for den saks skyld. Og enda verre er det på et apotek hvor man alt i alt skal være forsiktig grunnet taushetsplikten. Selv hadde jeg nok vært mer bekymret for at andre kunder fikk meg seg alt enn at farmasøyten overkjørte meg.

Anonymkode: eb298...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at farmasøyten ikke skal blande seg er nok et litt sær-nordisk fenomen. Det finnes en rekke land der farmasøyten nærmest er pasientens primære helsekontakt, og utøver langt flere helsetjenester enn i Norge. Men jeg er enig i at det er upassende at farmasøyten skal blande seg når legen har vært tydelig rundt hvordan medisinen skal brukes.

Dog må vi huske på:

- Farmasøyter er faktisk helsepersonell.

- Noen farmasøyter har faktisk peiling

- De mener nok bare å hjelpe, og jeg får meg liksom ikke helt til å rive huet av dem av den grunn, selv om noen spørsmål er plagsomme (og regelrett dumme). 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette med at farmasøyten ikke skal blande seg er nok et litt sær-nordisk fenomen. Det finnes en rekke land der farmasøyten nærmest er pasientens primære helsekontakt, og utøver langt flere helsetjenester enn i Norge. Men jeg er enig i at det er upassende at farmasøyten skal blande seg når legen har vært tydelig rundt hvordan medisinen skal brukes.

Dog må vi huske på:

- Farmasøyter er faktisk helsepersonell.

- Noen farmasøyter har faktisk peiling

- De mener nok bare å hjelpe, og jeg får meg liksom ikke helt til å rive huet av dem av den grunn, selv om noen spørsmål er plagsomme (og regelrett dumme). 

Enig, Og i tillegg kommer det at farmasøyter ikke rent sjelden oppdager at leger har forskrevet medikamenter uten å holde oversikt over interaksjoner eller informert om relevante forhold. Synspunktet om at farmasøyten skal holde munn, hviler jo på en forutsetning om at legen alltid har rett - dvs. at legen alltid har gjort jobben sin ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette med at farmasøyten ikke skal blande seg er nok et litt sær-nordisk fenomen. Det finnes en rekke land der farmasøyten nærmest er pasientens primære helsekontakt, og utøver langt flere helsetjenester enn i Norge. Men jeg er enig i at det er upassende at farmasøyten skal blande seg når legen har vært tydelig rundt hvordan medisinen skal brukes.

Dog må vi huske på:

- Farmasøyter er faktisk helsepersonell.

- Noen farmasøyter har faktisk peiling

- De mener nok bare å hjelpe, og jeg får meg liksom ikke helt til å rive huet av dem av den grunn, selv om noen spørsmål er plagsomme (og regelrett dumme). 

Vi hadde en godt farmasøyt. Svigermora fikk livsfarlige dosering. Han ringte legen med en gang. Når man vet beskjed skulle de ikke snakke videre om det. Jeg la de snakke og late som jeg lytter. Det fleste stopper når man ikke ønsker mer informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal farmasøyten blande seg inn om hun ser f.eks. en farlig interaksjon.

Men å diskutere indikasjonen, virkninger, bivirkninger på personer en ikke kjenner sykehistorien til, som kun får medisiner fra samme lege, og som har brukt medisinen stabilt over lang tid, er misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cilie skrev:

Jeg synes det er helt utidig med ekstra-kommentarer fra apoteket. Dette er klarert med lege. Ønsker jeg mer info, spør jeg.

Helt enig. 

Jeg blir bare irritert når jeg har gått på medisiner i årevis, og blir fortalt at den skal man ikke kombinere med kjøring, og den kan man bli tør i munnen av.

Anonymkode: ad3df...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. 

Jeg blir bare irritert når jeg har gått på medisiner i årevis, og blir fortalt at den skal man ikke kombinere med kjøring, og den kan man bli tør i munnen av.

Anonymkode: ad3df...390

Ja, men det gjelder jo all kundeservice. Noe vet du fra før, noe er nyttig, og noe er unyttig for deg. Det er faktisk lov å la noe gå inn det ene øret og ut det andre. Dette med tørr munn sies ofte og er kanskje et forsøk på å selge varer som kan hjelpe for det.

Verre er det selvfølgelig hvis man får råd som er på tvers av det legen har meddelt. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, men det gjelder jo all kundeservice. Noe vet du fra før, noe er nyttig, og noe er unyttig for deg. Det er faktisk lov å la noe gå inn det ene øret og ut det andre. Dette med tørr munn sies ofte og er kanskje et forsøk på å selge varer som kan hjelpe for det.

Verre er det selvfølgelig hvis man får råd som er på tvers av det legen har meddelt. 

De drev ikke med sånt på apoteket i "gamle dager". 

Anonymkode: ad3df...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De drev ikke med sånt på apoteket i "gamle dager". 

Anonymkode: ad3df...390

Du og @kupton må hjelpe meg å forstå dette, for jeg ser egentlig ikke problemet.

I en perfekt verden skulle det ikke være nødvendig. Men i den virkelige verden der leger tidvis roter fælt (eksempel: skriver ut Diclofenac i stedet for Diclocil mot alvorlig infeksjon, osv.) så har jeg faktisk ikke noe imot en ekstra kvalitetskontroll. Jeg opplever dette mer som at hårsåre leger føler sin autoritet truet enn et reelt problem. 

På apoteket kan de jo heller ikke vite om resepten tilhører en som har vært psykiater i 30 år, en medisin-nerd eller en person som får skrevet ut medisiner for første gang. Det er etter mitt syn bedre å sjekke en gang for mye enn for lite. 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalitetskontroll av hvilken medisin som blir levert ut er nettopp en av apotekansattes primæroppgaver. Dette inkluderer også å utlevere Cipralex når det står Cipralex på resepten og ikke utlevere Cipramil og påstå at det er et synonympreparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kupton skrev:

Kvalitetskontroll av hvilken medisin som blir levert ut er nettopp en av apotekansattes primæroppgaver. Dette inkluderer også å utlevere Cipralex når det står Cipralex på resepten og ikke utlevere Cipramil og påstå at det er et synonympreparat.

Jeg skjønner hva du mener. I tilfellet Diclocil vs Diclofenac var det jo jeg som så feilen (og i følge fastlegen er det grunnen til at min far lever i dag, for det er tvilsomt at Diclofenac hjelper nevneverdig på en CRP på 500, han ble uansett innlagt etterpå) Men hvis jeg ikke kunne noe om medisiner, burde farmasøyten stolt på legen og utlevert Diclofenac mot infeksjon, eller brukt sine egne kunnskaper og rettet det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skjønner hva du mener. I tilfellet Diclocil vs Diclofenac var det jo jeg som så feilen (og i følge fastlegen er det grunnen til at min far lever i dag, for det er tvilsomt at Diclofenac hjelper nevneverdig på en CRP på 500, han ble uansett innlagt etterpå) Men hvis jeg ikke kunne noe om medisiner, burde farmasøyten stolt på legen og utlevert Diclofenac mot infeksjon, eller brukt sine egne kunnskaper og rettet det? 

 

For å rette det, måtte han i det miste spurt om diagnose/indikasjon/sykehistorie. Det må være basis om en skal kontrollere eller veilede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Ja, men det gjelder jo all kundeservice. Noe vet du fra før, noe er nyttig, og noe er unyttig for deg. Det er faktisk lov å la noe gå inn det ene øret og ut det andre. Dette med tørr munn sies ofte og er kanskje et forsøk på å selge varer som kan hjelpe for det.

Verre er det selvfølgelig hvis man får råd som er på tvers av det legen har meddelt. 

Det er også en problem at det som det informeres om ikke er ønskelig at «resten av apoteket» hører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevet at anvisningen utenpå medisinpakken har vært endret i strid med legen. Dette oppdaget jeg da jeg sjekket med legen. Apoteket hadde skrevet 3 tabletter daglig men legen har aldri sagt annet enn 2. Enkelte av disse menneskene er bare en stor belastning for andre og faktisk farlige.

Anonymkode: c6751...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Husker en gang jeg var ute for en utrolig sløv legevakts-lege. Jeg hadde en akutt infeksjon og fikk foreskrevet antibiotika. På den tida sto jeg på Tegretol mot epilepsi, og den har en interaksjonsliste lang som en vond drøm. Derfor opplyste jeg legen om at jeg sto på dette, og han bladde i Felleskatalogen sin og sa det ikke var noe problem. Om jeg ikke drar på apoteket med en gang, pleier jeg gjerne å dobbeltsjekke interaksjoner, men denne gangen oppdaget farmasøyten at det in fact var en betydelig interaksjon mellom disse preparatene. Så hun ringte med legevakta, og fikk ordnet resept på en annen type antibiotika. Sånt er jeg ekstremt glad for at farmasøyter kan, og passer på. Kvalitetskontrollen er livsviktig. Feil med medisinutlevering kan jo i verste fall bli livstruende. 

Jeg er heller ikke helt fan av at apotekene nå er blitt vel så mye parfymeri som et sted hvor jeg (i alle fall) forventer å møte kunnskap om medisiner i første omgang. Trenger jeg hudkrem, er det noko av andre steder å få tak i det. Egentlig er jeg ganske overbevist om at kvaliteten på apotektjenestene ville vært en fullstendig annen om de hadde fortsatt med å være apoteker og ikke noe mer enn det. Da ville nok også vi som bruker tjenestene forvente en annen type service og. Men de trenger ikke prakke opplysninger på folk på den måten TS opplevde; skremme folk er ikke jobben deres.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallfall super fornøyd med mitt apotek. Og de blander seg ikke i noe som helst, men noen råd her og der får jeg.

 

Det eneste de har blandet seg i, var når jeg kom og skulle få flunipam, på vanlig hvit resept. Da ringte de legen, for det krevet noe annet.

Anonymkode: c9b72...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...