Gå til innhold

Gir Litium nedtrappingssymptomer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å trappe ned Litium ca 4 ganger samt autoseponert 1 gang. Etter ca 3 dager kjenner jeg tydelig forverring med økt depresjon, angst, men mest aktuelt er vannvittig økt selvmords-tankekjør. Jeg ønsker selfølgelig å leve medisinfritt pga bivirkninger, men ikke om symptomene er så vonde som de har vist seg å være.(Depresjon/bp2). Derfor lurer jeg på om jeg bare må holde ut de første månedene også stabiliserer det seg? Det er jo umulig å si, men tankene er der. Bruker Lamictal i tillegg.

Anonymkode: 3209d...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke seponeringssymptomer. Det er grunnsykdommen som kommer frem igjen når litium reduseres.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Dette er ikke seponeringssymptomer. Det er grunnsykdommen som kommer frem igjen når litium reduseres.

Akkurat. Men finnes seponeringssymptomer i det hele tatt med denne medisinen? De fleste jeg kjenner som har kjennskap til Litium sier at det er en heftig/sterk medisin som før eller siden vil ødelegge nyrene. Det gjør meg redd. Har nok bivirkninger fra før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men finnes seponeringssymptomer i det hele tatt med denne medisinen?

Ikke som jeg vet.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som har kjennskap til Litium sier at det er en heftig/sterk medisin som før eller siden vil ødelegge nyrene.

Så et meget godt råd til alle som er på dette forum. Vær kildekritisk - også når det gjelder hvem du hører på når det gjelder medisinske spørsmål. Hvilken kompetanse har "folk flest" på bivirkninger ved bruk av litium? Eller på andre medisinske spørsmål på spesialistnivå?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Ikke som jeg vet.

Så et meget godt råd til alle som er på dette forum. Vær kildekritisk - også når det gjelder hvem du hører på når det gjelder medisinske spørsmål. Hvilken kompetanse har "folk flest" på bivirkninger ved bruk av litium? Eller på andre medisinske spørsmål på spesialistnivå?

Folk flest har lav kompetanse ,tenker jeg, utenom det de erfart med andre i sykdom. Mannen vil gjerne at jeg slutter på Litium fordi han mener at jeg har forandret meg så mye til det negative. Har du erfaring med at medisinen kan gi utmattelse/sterk tretthet? I mitt tilfelle har jeg andre grunner til utmattelsen, men jeg tenker på om Litium-bivirkninger kommer på toppen og holder meg nede?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen vil gjerne at jeg slutter på Litium fordi han mener at jeg har forandret meg så mye til det negative.

Hvis mannen din mener at alternativet til å bruke litium er å være frisk, forstår jeg han godt.

Hvis han mener at alternativet er " tydelig forverring med økt depresjon, angst, men mest aktuelt er vanvittig økt selvmords-tankekjør.", har jeg betydelige problemer med å forstå han.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Hvis mannen din mener at alternativet til å bruke litium er å være frisk, forstår jeg han godt.

Hvis han mener at alternativet er " tydelig forverring med økt depresjon, angst, men mest aktuelt er vanvittig økt selvmords-tankekjør.", har jeg betydelige problemer med å forstå han.

Jeg har ikke utdypet symptomene, men sagt at det føles som om jeg ikke kan leve uten Litium fordi den psykiske smerten er altoppslukende. Han tenker at Lamictal kan ta hele jobben eventuelt annen medisin på toppen. Finnes det noe som kan sidestilles med Litium uten så mye bivirkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Lamictal i høy nok dose? Jeg vet selvfølgelig ikke om det er tilfelle for din del at du har en del å gå på når det gjelder å øke dosen. Mener å huske at det ikke er så lenge siden du begynte på den og at du merket noe positiv effekt 

Jeg har stått en periode på litium (samtidig som, for meg, veldig lav dose lamictal, den ble trappet ned ifbm ECT). Seponert pga bivirkninger. Opplevde alvorlig tilbakefall av depresjon kort tid etter seponering. Er nå stabil på Lamictal, i en dose som er veldig mye høyere enn den de vurderte at var riktig på DPS. 

Dette er jo kun ett eksempel, men siden du spurte om det er mulig med ditt symptombilde kan jeg svare at ja, det er mulig i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 64ad4...1b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke utdypet symptomene, men sagt at det føles som om jeg ikke kan leve uten Litium fordi den psykiske smerten er altoppslukende. Han tenker at Lamictal kan ta hele jobben eventuelt annen medisin på toppen. Finnes det noe som kan sidestilles med Litium uten så mye bivirkninger?

Hvorfor hører du mer på mannen din enn behandlere med >15 års erfaring når det kommer til medisiner? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Lamictal i høy nok dose? Jeg vet selvfølgelig ikke om det er tilfelle for din del at du har en del å gå på når det gjelder å øke dosen. Mener å huske at det ikke er så lenge siden du begynte på den og at du merket noe positiv effekt 

Jeg har stått en periode på litium (samtidig som, for meg, veldig lav dose lamictal, den ble trappet ned ifbm ECT). Seponert pga bivirkninger. Opplevde alvorlig tilbakefall av depresjon kort tid etter seponering. Er nå stabil på Lamictal, i en dose som er veldig mye høyere enn den de vurderte at var riktig på DPS. 

Dette er jo kun ett eksempel, men siden du spurte om det er mulig med ditt symptombilde kan jeg svare at ja, det er mulig i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 64ad4...1b0

Nei, jeg står på lav dose Lamictal iom at jeg opplevde bedring og man ikke skal bruke høyere dose enn man må (?). Men øker saakte opp nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg står på lav dose Lamictal iom at jeg opplevde bedring og man ikke skal bruke høyere dose enn man må (?). Men øker saakte opp nå.

Har du målt serumkonsentrasjon? Den bør ligge mellom 20 og 40 mikromol/liter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Har du målt serumkonsentrasjon? Den bør ligge mellom 20 og 40 mikromol/liter.

Nei, men jeg skal gjøre det når jeg kommer opp til 200 mg🌸

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dersom du får god virkning av lamictal, kan kanskje litiumdosen reduseres noe. Det vil redusere risiko for bivirkninger. Jeg synes det er leit om dette blir en alt-eller-intet-vurdering. 

Skrevet (endret)
ISW skrev (4 timer siden):

Hvorfor hører du mer på mannen din enn behandlere med >15 års erfaring når det kommer til medisiner? 

Dette er et relevant spørsmål. Samtidig så er det ikke vanskelig å finne leger som er opptatt av bivirkningsprofilen til litium, og som derfor mener at doseringen nøye bør følges for å finne laveste virksomme dose.  Jeg har fulgt to personer tett gjennom mange år. Begge hadde god effekt av litium, men begge fikk også etterhvert alvorlige bivirkninger. I ettertid er det lett å se at de fikk for dårlig oppfølgning, og da nyrefunksjonen sank, så ble dette bagatellisert av både psykiater og fastlege. Jeg er derfor opptatt av at pasienter må oppfordres til å være medansvarlig for egen helse når det gjelder bruk av medikamenter som potensielt kan gi alvorlige bivirkninger. Nylig var det en bruker som beskrev at dps hadde sagt at serumkonsentrasjonen ikke skulle overstige 0,7, mens fastlegen ikke syntes det gjorde noe at den lå betydelige høyere. Det kan godt hende at det er hensiktsmessig at den skulle ligge såpass høyt i dette tilfellet, men det bør i så fall ligge grundige vurderinger til grunn. 

Her er en god oppsummering: Hvor alvorlige kan renale bivirkninger bli før litium må seponeres?

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (6 minutter siden):

Dette er et relevant spørsmål. Samtidig så er det ikke vanskelig å finne leger som er opptatt av bivirkningsprofilen til litium, og som derfor mener at doseringen nøye bør følges for å finne laveste virksomme dose.  Jeg har fulgt to personer tett gjennom mange år. Begge hadde god effekt av litium, men begge fikk også etterhvert alvorlige bivirkninger. I ettertid er det lett å se at de fikk for dårlig oppfølgning, og da nyrefunksjonen sank, så ble dette bagatellisert av både psykiater og fastlege. Jeg er derfor opptatt av at pasienter må oppfordres til å være medansvarlig for egen helse når det gjelder bruk av medikamenter som potensielt kan gi alvorlige bivirkninger. Nylig var det en bruker som beskrev at dps hadde sagt at serumkonsentrasjonen ikke skulle overstige 0,7, mens fastlegen ikke syntes det gjorde noe at den lå betydelige høyere. Det kan godt hende at det er hensiktsmessig at den skulle ligge såpass høyt i dette tilfellet, men det bør i så fall ligge grundige vurderinger til grunn. 

Her er en god oppsummering: Hvor alvorlige kan renale bivirkninger bli før litium må seponeres?

Psykiater jeg gikk til på DPS sa litiumspeil på 0,7 var maks/passe før jeg avsluttet der. Fastlege sa forrige speil på 0, 87 var helt fint. Jeg har helt mistet luktesansen og delvis smakssans, har enorm tørste og vannlating ihvertfall 15 ganger per døgn. Takk for fint svar og link

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (18 minutter siden):

Dersom du får god virkning av lamictal, kan kanskje litiumdosen reduseres noe. Det vil redusere risiko for bivirkninger. Jeg synes det er leit om dette blir en alt-eller-intet-vurdering. 

Ja, det var en god ide. Kjenner at jeg savner å ha en psykiater å drøfte dette med.

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Skal hun kunne redusere litium, må hun utnytte Lamictal maksimalt og sannsynligvis ligge over 30 i serumkonsentrasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Skal hun kunne redusere litium, må hun utnytte Lamictal maksimalt og sannsynligvis ligge over 30 i serumkonsentrasjon. 

Vanskelig for deg å mene noe om men hva kunne litium-speil ligge på ved reduksjon? Jeg lå lenge på 0,3, men fikk et "nytt liv" ved ca 0,8.

Skrevet

Vanskelig for deg å mene noe om men hva kunne litium-speil ligge på ved reduksjon? Jeg lå lenge på 0,3, men fikk et "nytt liv" ved ca 0,8.

Jeg tenker nok en helt annen vei.

Hvis målet er å trappe ned litium mest mulig uten tilbakefall, ville jeg gjort det slik:
- Trappe opp Lamictal til maksnivå (>35)

- Redusere litium sakte og med kun små doser av gangen (titrering)

- Når tilbakefallet evt kommer, gå opp til forrige dose som ikke ga tilbakefall

Så få serumkonsentrasjonen bli det den blir på denne dose.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker nok en helt annen vei.

Hvis målet er å trappe ned litium mest mulig uten tilbakefall, ville jeg gjort det slik:
- Trappe opp Lamictal til maksnivå (>35)

- Redusere litium sakte og med kun små doser av gangen (titrering)

- Når tilbakefallet evt kommer, gå opp til forrige dose som ikke ga tilbakefall

Så få serumkonsentrasjonen bli det den blir på denne dose.

Jeg blir helt svimmel av å tenke på dette kjenner jeg. For første gang på 5 år kjenner jeg bedring og da spesielt etter at jeg doblet Litium-dosen. Jeg har virret frem og tilbake, men har egentlig landet på at Litium gir meg mye bedre livskvalitet. Det som frustrerer meg mest er når person i nær relasjon mener jeg bør slutte fordi jeg ikke trenger medisinen. Nærmeste venn tror heller ikke på diagnosen og kaller det "tullediagnose". Jeg er en veldig rolig og tilsynelatende balansert person, jeg tenker at det spiller kraftig inn. Takk for forslag til nedtrapping 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...