Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har prøvd å bli gravide i over et halvt år nå, uten hell. Vi er begge friske og aktive i hverdagen og forholdsvis unge. Da jeg var liten, hadde jeg mye oppfølging pga hofteleddsdysplasi, og har tatt flere titalls røntgenbilder av hofter. Jeg har lest litt forskningsartikler på nett om at mye røntgeneksponering i barndommen kan påvirke eggkvaliteten, og i verste fall gjøre deg steril, og kjenner jeg blir veldig bekymret. Er det hold i dette? Foreldrene mine sier de la bly på magen min, kanskje dette var for å beskytte eggstokkene?

Hilsen ei som er bekymret

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Som dine foreldre har forklart, så brukes et 'blyforkle' som dekker barnets kjønnsorganer, så de ikke skades av røntgenstrålene. Hvis eggstokkene var ødelagt, så ville menstruasjonene stoppe opp, og jeg går ut fra at du har normale menstruasjoner? Du opplyser ikke om din alder. I gjennomsnitt vil bare halvparten av de som forsøker å oppnå graviditet bli gravide i løpet av et halvt år. Så ha litt mer tålmodighet. De fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før ventet menstruasjon. Samleie 2-3 gange per uke er optimalt. Ingen grunn til eggløsningstester etc. Du husker folat og minimalt med alkohol og ingen røyk! Lykke til, vennlig hilsen Mette

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du kan måle temperatur gjennom  en syklus og hvis temperaturen stiger noen streker er det tegn på eggløsning. Da kan eggløsning bekreftes med å ta blodprøve for måling av progesteron etter en uke. Vennlig hilsen Mette

På 30.8.2018 den 15.01, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du kan måle temperatur gjennom  en syklus og hvis temperaturen stiger noen streker er det tegn på eggløsning. Da kan eggløsning bekreftes med å ta blodprøve for måling av progesteron etter en uke. Vennlig hilsen Mette

Jobber turnus, så da er det ikke enkelt å måle temp til samme tidspunkt hver dag. Men kan jo forsøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...