Gå til innhold

Sjelden menstruasjon - lang lutealfase?

Anbefalte innlegg

Hei, håper du kan hjelpe da jeg føler gynekologen jeg har vært til var lite behjelpelig med spørsmål.

Jeg har veldig uregelmessig menstruasjon - de 10 siste syklusene mine har vart i alt fra 41-124 dager. Jeg noterer alt i en mens-app på telefonen, som ikke overraskende har problemer med å forutsi neste mens. Ofte synes jeg imidlertid den treffer på eggløsning, og jeg har sterke kroppslige symptomer hver gang da som styrker den mistanken. Men, mens kommer alltid mye senere enn den antatte eggløsningen. Kan jeg ha ekstremt lang lutealfase?

Må legge til at jeg ikke prøver bli gravid nå, men da jeg er 30 år tenker jeg tiden er inne snart, og er så redd for at det er noe galt med meg. Gynekologen min var veldig positiv, sa at jeg hadde flotte eggstokker, samt mange og fine eggposer, og uttrykte ingen tanker om at det kunne bli problemer med å bli gravid. Jeg er redd det bare er den ene eggstokken som fungerer, hyppigheten kan virke som om man hopper over én syklus.

Under mens blør jeg moderat én dag, så veldig lite i to, tre dager etter det - altså kort periode og lite blod. Blødde mere i tenårene, men har ikke oversikt over frekvensen på syklusene da. Kan dog ikke huske å noensinne ha ventet på mens, men som sagt, hadde liten oversikt da. Føler denne uregelmessigheten starta i 2012 med at mensen plutselig var bort i 6 måneder, for så å komme sporadisk tilbake.

Beklager langt spørsmål, håper du kan hjelpe.

Anonymkode: ce460...31f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444224-sjelden-menstruasjon-lang-lutealfase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må legges til at jeg tidligere har vært igjennom to aborter, for 12 og 9 år siden, og like etter ble jeg operert for polypper på eggstokkene. I forkant av operasjon hadde jeg sterke smerter og blødde mye når polyppene sprakk.

Mette Moen, Gynekolog

Lutealfasen er perioden fra eggløsning til start av menstruasjon, og den er i gjennomsnitt 14 dager, kanskje hos noen 10, hos andre 16 dager, men ikke mer enn det.

Du har med sykluser på 41-124 dager unormale menstruasjoner (det man betegner oligomenore). Det skyldes uregelmessig eggløsning, kanskje ikke eggløsning i det hele tatt. Kroppslige symptomer ved eggløsning er meget upresise og ikke til å stole på. Den vanligste årsak til slikt blødningsmønster i din alder er tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det ofte er mange små eggposer på eggstokkene, men ikke eggløsning,  det kan være tegn på overproduksjon av mannlig hormon med unormal hårvekst og evt kviser. En del med PCOS er overvektige. Tilstanden kan påvises ved hormonprøver og ultralyd av eggstokkene. Jeg vet ikke om du diskuterte de uregelmessige blødninger med gynekologen? I mange tilfeller (de fleste ?) vil man anbefale hormontabletter (ikke østrogen !) som regulerer blødningene.

Du har hatt to operasjoner på eggstokkene for cyster (man har ikke polypper på eggstokkene). Vet du hvilken slags forandring det var snakk om på eggstokkene? Hvis den ene eggstokken ikke fungerer, så tar den andre over arbeidet for begge, så det vil ikke påvirke syklus.

Mitt råd: få en undersøkelse for å se om du har PCOS og få behandling for dine uregelmessige blødninger. Er du overvektig, vil det være lurt å forsøke å gå ned i vekt.

Vennlig hilsen Mette

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, håper du kan hjelpe da jeg føler gynekologen jeg har vært til var lite behjelpelig med spørsmål.

Jeg har veldig uregelmessig menstruasjon - de 10 siste syklusene mine har vart i alt fra 41-124 dager. Jeg noterer alt i en mens-app på telefonen, som ikke overraskende har problemer med å forutsi neste mens. Ofte synes jeg imidlertid den treffer på eggløsning, og jeg har sterke kroppslige symptomer hver gang da som styrker den mistanken. Men, mens kommer alltid mye senere enn den antatte eggløsningen. Kan jeg ha ekstremt lang lutealfase?

Må legge til at jeg ikke prøver bli gravid nå, men da jeg er 30 år tenker jeg tiden er inne snart, og er så redd for at det er noe galt med meg. Gynekologen min var veldig positiv, sa at jeg hadde flotte eggstokker, samt mange og fine eggposer, og uttrykte ingen tanker om at det kunne bli problemer med å bli gravid. Jeg er redd det bare er den ene eggstokken som fungerer, hyppigheten kan virke som om man hopper over én syklus.

Under mens blør jeg moderat én dag, så veldig lite i to, tre dager etter det - altså kort periode og lite blod. Blødde mere i tenårene, men har ikke oversikt over frekvensen på syklusene da. Kan dog ikke huske å noensinne ha ventet på mens, men som sagt, hadde liten oversikt da. Føler denne uregelmessigheten starta i 2012 med at mensen plutselig var bort i 6 måneder, for så å komme sporadisk tilbake.

Beklager langt spørsmål, håper du kan hjelpe.

Har du kjekket stoffskifte? Det kan har innflytelse av fertiliteten. Jeg fikk diagnostisert lav stoffskifte og har samme symptomatikk som du. Gikk årevis til gynekolog. Snakk med fadtlegen om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...