Gå til innhold

Fysisk utslitt etter psykiske belastninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i veldig mange år slitt med veldig store psykiske belastninger og etter som tiden har gått, så har jeg blitt mer og mer fysisk sliten. Det virker som om kroppen min er i spenn/låst og jeg blir sliten av den minste ting og har behov for mye mer søvn enn tidligere. Er det kroppen som sier i fra eller hva er det som skjer? Blodprøver er fine og de finner ikke noe annet galt med meg.

Anonymkode: 77e3b...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i veldig mange år slitt med veldig store psykiske belastninger og etter som tiden har gått, så har jeg blitt mer og mer fysisk sliten. Det virker som om kroppen min er i spenn/låst og jeg blir sliten av den minste ting og har behov for mye mer søvn enn tidligere. Er det kroppen som sier i fra eller hva er det som skjer? Blodprøver er fine og de finner ikke noe annet galt med meg.

Jeg tror det psykiske henger sammen med det fysiske, har mange ganger trodd jeg var døden nær pga fysiske plager men de har aldri funnet noe galt med meg. Så ja man blir dårlig fysisk av det psykiske. 

Skrevet (endret)

Det er trolig en sammenheng. Kropp og psyke er jo ikke atskilt og nervesystemet går som en rød tråd gjennom det hele. Mangelfull regulering av følelser kan også spille inn.  Når man går rundt i konstant beredskap (fight/flight/freeze modus) vil dette ofte komme til uttrykk gjennom fysiske smerter og energiløshet, i tillegg til angst/depresjon. En uheldig ond sirkel, ofte med utspring i omsorgssvikt.

Heldigvis er endring mulig, gjerne gjennom langvarig terapi. Trening, yoga og mindfullness kan være til hjelp for enkelte,  men for min del sitter stresset på et såpass dypt og traumatisk plan at det ikke var tilstrekkelig. 

Endret av Mari-
Skrevet

Ingen tvil om at det har en sammenheng. Har mye fysiske plager pga psyken. 

Anonymkode: e58ad...33a

Skrevet

Tviler heller ikke. Men jeg får ofte det verste i kombinasjon med det psykiske. Da føler jeg meg som en olding, og ser svarte prikker for øynene etter særlig fysisk anstrengelse. Grunnen til at jeg følre meg ganske sikker på at dette har en link til den psykiske biten, er den påfallende tendensen med symptomer som oppstår samtidig med eller rett i etterkant av depressive episoder. Så jeg er heller ikke i tvil. Man kan absolutt føle seg fysisk utmattet.

Skrevet

Jeg tror det henger sammen og begge må være i godt behold psyke og kropp. Når en er syk, er det andre syk også.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det er godt å høre at det ikke er bare jeg som føler det slik. Det høres logisk ut å tenke at det er sammenheng med psyke og kropp. Kanskje mer enn vi er klar over.

Skrevet

Det er ikke uten grunn at mental trening er store greier på hund og brukes når man ikke har mulighet til å trene hunden den dagen. Mine blir mer sliten av 15 minutter med godbitsøk enn 1-2 timer i skogen!

Anonymkode: bd442...9b7

Skrevet

Ja, tror mye kroppslig energi brukes på indre spenninger og angst.

Anonymkode: 0c3f9...892

Gjest Maggie55
Skrevet

Mitt inntrykk er det samme for meg men jeg er veldig usikker på hva som " kommer først" i min kropp. De fysiske eller de psykiske symptom. Da sykdommen debuterte for førti eller femti år siden syntes jeg det var førast og fremmet de fysiske. Husker jeg prøvet å jogge men det var en umulighet å få kroppen til å fungere. Det var trist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...