Gå til innhold

Bipolar depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg er under utredning og lurer på hvordan en bipolar depresjon arter seg? Er den ikke som en vanlig depresjon? Er det noen her med erfaring som kunne svart meg på dette hadde jeg vært veldig takknemlig.

J

Anonymkode: 5daf8...e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, kupton said:

I all hovedsak er de like.

Ok - men i styrke? Er man på jobb og kan gjøre alt som vanlig? Bare litt nedstemt og trist, eller blir man trøtt og svak liksom?

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 minutt siden, Jarle skrev:

Ok - men i styrke? Er man på jobb og kan gjøre alt som vanlig? Bare litt nedstemt og trist, eller blir man trøtt og svak liksom?

Jeg tror det er vanskelig å være veldig spesifikk, da det varierer. Man kan være alt det du spør om; nedstemt, trist, trøtt og svak, men det må ikke være akkurat sånn. Mitt inntrykk er at behandler ikke er så interessert i at det er noe spesielt med depresjonene mine fordi jeg har bipolar, men det at jeg har hypomanier og manier er det avgjørende for at jeg har bipolar. Er jeg deprimert, er det ingen som sier: nå har du en bipolar depresjon. Det er bare depresjon, liksom. 

Mener å ha lest at tidlig debut med depresjoner er noe typisk ved bipolar lidelse. Gjerne også tidlig oppvåkning. - Men noe sier meg at man ikke bør henge seg opp i det. Per definisjon er man vel ikke bipolar før en har hatt en hypomani eller mani. 

Skrevet
4 minutes ago, franklyscarlet said:

Jeg tror det er vanskelig å være veldig spesifikk, da det varierer. Man kan være alt det du spør om; nedstemt, trist, trøtt og svak, men det må ikke være akkurat sånn. Mitt inntrykk er at behandler ikke er så interessert i at det er noe spesielt med depresjonene mine fordi jeg har bipolar, men det at jeg har hypomanier og manier er det avgjørende for at jeg har bipolar. Er jeg deprimert, er det ingen som sier: nå har du en bipolar depresjon. Det er bare depresjon, liksom. 

Mener å ha lest at tidlig debut med depresjoner er noe typisk ved bipolar lidelse. Gjerne også tidlig oppvåkning. - Men noe sier meg at man ikke bør henge seg opp i det. Per definisjon er man vel ikke bipolar før en har hatt en hypomani eller mani. 

Tusen takk for svar. Hvordan kan man merke om man har hatt en hypomani da? Jeg har alltid vært svært gira og høyt oppe, men har alltid hatt et oversiktlig liv likevel. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
10 minutter siden, Jarle skrev:

Tusen takk for svar. Hvordan kan man merke om man har hatt en hypomani da? Jeg har alltid vært svært gira og høyt oppe, men har alltid hatt et oversiktlig liv likevel. 

Hypomani kan jo være vanskelig å oppdage. Kanskje spesielt hvis man er som du, jeg vet ikke. Med meg er det lett å se, da jeg vanligvis er en rolig person. Kanskje det hjelper å se på linken til AnonymBruker🙂

Skrevet

Kan de som har bipolar lidelse også ha andre psykiatriske diagnoser?. Feks angstlidelser ? 

Anonymkode: 34108...c26

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan de som har bipolar lidelse også ha andre psykiatriske diagnoser?. Feks angstlidelser ? 

Ja

Anonymkode: d6727...6fa

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er bipolar og har kompleks PTSD

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere. Jeg er under utredning og lurer på hvordan en bipolar depresjon arter seg? Er den ikke som en vanlig depresjon? Er det noen her med erfaring som kunne svart meg på dette hadde jeg vært veldig takknemlig.

J

Anonymkode: 5daf8...e20

Jeg lærte på bipolarskolen at den bipolare depresjonen er mer kroppslig enn den unipolare. Altså at man får flere somatiske plager.

Det ble også sagt fra overlegen at det var typisk for bipolar depresjon at man sover mer/vil sove mer. Han sa at han automatisk fikk mistanke om bipolar lidelse hvis den deprimerte oppgir å sove vesentlig mer enn vanlig. 

Jeg har BP 2 og kan kjenne meg veldig godt igjen i alt dette. 

Skrevet

Ja. Jeg blir også trøtt, og får en drøss med rare fornemmelser i kroppen. F.eks. får jeg en følelse av nummenhet i venstre del av kroppen. Fra skalp til fotsåle. Ubehagelig, men jeg vet at det ikke er noe farlig. 

Ang. hypomani, så ser jeg at det er periodisiteten i det, og at jeg veldig lett havner i en depresjon etterpå om det ikke behandles tidlig. Men mange med bp2 tenker ikke over det, fordi de kan oppleves som positive overskuddsperioder. Det er vanlig å søke hjelp for depresjonene, uten å tenke på disse overskuddsperiodene. De kan variere i styrke og karakter, slik at det for noen går under radaren. Man bør mistenke bipolar om depresjonene er tilbakevendende og ikke responderer godt på vanlige antidepressiver. 

Angst er veldig vanlig ved bipolar lidelse. Kanskje mer vanlig enn uvanlig. Personlig har jeg slitt med panikklidelse, PTSD og generell angst. Det samme gjelder for depresjoner av andre årsaker. Det går gjerne hånd i hånd med angstproblemer. Faktisk var det i starten angst som fikk meg til å søke psykiatrisk hjelp. 

Skrevet
42 minutes ago, Janus30 said:

Jeg lærte på bipolarskolen at den bipolare depresjonen er mer kroppslig enn den unipolare. Altså at man får flere somatiske plager.

Det ble også sagt fra overlegen at det var typisk for bipolar depresjon at man sover mer/vil sove mer. Han sa at han automatisk fikk mistanke om bipolar lidelse hvis den deprimerte oppgir å sove vesentlig mer enn vanlig. 

Jeg har BP 2 og kan kjenne meg veldig godt igjen i alt dette. 

Hei - jeg våkner tidlig, men det kan jo være fordi jeg har blitt 44 også dah. Er ikke noe mer trett enn vanlig og kommer meg opp, men er nedstemt og trist. Når kvelden kommer er jeg 100% fin igjen. Ikke noe angst eller depp. Også når det kommer til hypomani vill jeg vel merket at noe ikke var som vanlig selvom jeg til vanlig er gira og på?

Skrevet
3 timer siden, Jarle skrev:

Både vanlig depresjon og bipolar depresjon kan ha alle grader av styrker.

Skrevet
3 timer siden, Jarle skrev:

Hei - jeg våkner tidlig, men det kan jo være fordi jeg har blitt 44 også dah. Er ikke noe mer trett enn vanlig og kommer meg opp, men er nedstemt og trist. Når kvelden kommer er jeg 100% fin igjen. Ikke noe angst eller depp. Også når det kommer til hypomani vill jeg vel merket at noe ikke var som vanlig selvom jeg til vanlig er gira og på?

Å fungere bedre på kvelden er også typisk bipolar depresjon. 

Skrevet

Jeg har hørt den kan kobles til det biologiske mer enn vanlig.

Anonymkode: 986ed...d8c

Skrevet

Det kan nok stemme; det er en av de psykiske lidelsene man regner med har en mer arvelig komponent. Men depresjoner av andre årsaker er nok og komplekse; jeg tror personlig at man må ha en disposisjon for å lettere utvikle det enn andre. Symptommessig er nok depresjon depresjon men i litt varierte klær. Mye er svært individuelt tenker jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...