Gå til innhold

Rus og psykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nedprioritert gruppe ift de som har en bedre livsførsel?

Anonymkode: 3fb1a...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk de siste årene - heller tvert imot. Men det er en vanskelig gruppe å hjelpe. De slites mellom ønsket om hjelp og ønsket om rus. Det påvirker motivasjonen for å følge behandlingsopplegget, og nettopp motivasjon må til for å  komme ut av ruslivet og over i en rusfri tilværelse.

Skrevet

Gruppe som lett " hoppes over" i så mange sammenhenger er mitt inntrykk. Ikke minst når det gjelder bevilgninger fra de rette myndighetene har jeg inntrykk av. Problemene er ikke så sykelige i gatebildet mer og det er vel for at mange er tvunget til å bare gjemme seg bort for de har så få lavterskelaktivitetstilbud og sosiale møteplasser i egen fritid.

En annen sak er jo at dette vel ofte er personer debuterer med psykiske problemer som gjør dem for lite kritisk til uheldige relasjoner til mennesker som vil alt annet enn vell for dem. Derfra tror jeg veien kan være kort til å døyve utenforskapet i forskjellige former for rus og veien tilbake blir desto lenger.Brudd med de få personer som vil dem vell i verden kan ofte være en følge tror jeg fordi det er så stor stigmatisering i vårt samfunn og folk frykter sitt eget liv naturlig nok. De får kanskje aldri kjenne på hvor mye de betyr for sine nærmeste på grunn mangel på ressurser som er der når de trenger hjelpen. Det fører til  store tap for samfunnet og store kostnader på grunn av narkotikatrafikken som  er så vanskelig å stoppe. Tapte menneske-år  og luvskvalitet på alle bauer og kanter.

Heldigvis  enkelte som også " brenner for denne veldig utsatte gruppen".

Anonymkode: 1bb11...afd

Gjest Maggie55
Skrevet

Det er en ting jeg prøver å aldri tulle med og det er rus.

Skrevet

Ser dette på jobben også. Rusmisbrukere er gjengangere på avd. 

Anonymkode: 5bb32...86b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...