Gå til innhold

Bør man ikke bruke seroquel for søvn? /@kupton

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://tidsskriftet.no/2018/09/debatt/kvetiapin-brukes-mye

Artikkelforfatterne advarer mot mulige bivirkninger av seroquel og hevder at den omfattende bruken av seroquel mot blant annet søvnvansker, ikke er god medisinsk praksis. Jeg har brukt 50 mg seroquel for søvn i flere år og har trodd det var liten risiko forbundet med det. Synes det har vært godt å vite at jeg sovner hver kveld, slik at det er mulig å holde stabil døgnrytme.  Har ikke psykoselidelse, men bulimi og ptsd. 

Er det for lettvint å fortsette å ta seroquel hver kveld?

Anonymkode: e9a75...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes denne artikkelen er så unyansert at den grenser mot latterlig.

Det som er mest latterlig er at en utmerket medisin som Seroquel ikke har andre godkjente bruksområder enn psykose, mani og bipolar depresjon. Den kunne utmerket godt vært brukt i lave doser som søvnhjelp/antihistamin, anxiolytikum og antidepressiv mot unipolar depresjon.

Feilen her ligger i dette, ikke at den skrives ut off label. Og - bivirkningene som skisseres i artikkelen gjelder store doser. Det er tullete at en langt mer potent medisin som Truxal er godkjent mot de overnevnte tilstander, og ikke Seroquel.

Skrevet
32 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes denne artikkelen er så unyansert at den grenser mot latterlig.

Det som er mest latterlig er at en utmerket medisin som Seroquel ikke har andre godkjente bruksområder enn psykose, mani og bipolar depresjon. Den kunne utmerket godt vært brukt i lave doser som søvnhjelp/antihistamin, anxiolytikum og antidepressiv mot unipolar depresjon.

Feilen her ligger i dette, ikke at den skrives ut off label. Og - bivirkningene som skisseres i artikkelen gjelder store doser. Det er tullete at en langt mer potent medisin som Truxal er godkjent mot de overnevnte tilstander, og ikke Seroquel.

De påstår i artikkelen at det ikke er slik at lave doser innebærer lav risiko for bivirkninger. Har du sett på kilden de oppgir for denne påstanden?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De påstår i artikkelen at det ikke er slik at lave doser innebærer lav risiko for bivirkninger. Har du sett på kilden de oppgir for denne påstanden?

Jeg syntes kildebruken i artikkelen hadde lite å gjøre med påstanden. F.eks dette med at Seroquel var mer toksisk i overdose enn andre AP, kilden det ble henvist til skrev ikke det, det var bare en generell beskrivelse av bivirkninger i overdose.

Uansett, for deg, er det kun en ting som betyr noe. Har DU uakseptable bivirkninger av 50 mg Seroquel? Hvis ikke, så gi en god F i denne artikkelen.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

https://tidsskriftet.no/2018/09/debatt/kvetiapin-brukes-mye

Artikkelforfatterne advarer mot mulige bivirkninger av seroquel og hevder at den omfattende bruken av seroquel mot blant annet søvnvansker, ikke er god medisinsk praksis. Jeg har brukt 50 mg seroquel for søvn i flere år og har trodd det var liten risiko forbundet med det. Synes det har vært godt å vite at jeg sovner hver kveld, slik at det er mulig å holde stabil døgnrytme.  Har ikke psykoselidelse, men bulimi og ptsd. 

Er det for lettvint å fortsette å ta seroquel hver kveld?

Jeg føler meg iallefall langt tryggere på Seroquel enn på Remeron. Nå er alle prøver helt fine. Glad legen byttet ut Remeron med Seroquel. 

Anonymkode: 1e291...ea2

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg syntes kildebruken i artikkelen hadde lite å gjøre med påstanden. F.eks dette med at Seroquel var mer toksisk i overdose enn andre AP, kilden det ble henvist til skrev ikke det, det var bare en generell beskrivelse av bivirkninger i overdose.

Uansett, for deg, er det kun en ting som betyr noe. Har DU uakseptable bivirkninger av 50 mg Seroquel? Hvis ikke, så gi en god F i denne artikkelen.

Sliter med vekten, vanskelig å vite om seroquel gjør det enda vanskeligere å holde normal vekt. 

Skrevet

Det kommer av og til slike artikler. Bruk mindre quetiapin, AD, sovemidler, astmamedisin, henvis færre til utredning, legg inn færre, senk liggetiden, ta mindre prøver osv osv. Noe av dette kan være riktig på gruppenivå. Men hva som er riktig for deg, er det bare du og legen din som kan avgjøre i fellesskap. Da må en blant annet vurdere hva som er prøvd før, hva er alternativene, hva er konsekvensene om alternativene ikke er like gode?

Så til bruk utenfor indikasjon. For å få en indikasjon, må firmaet minst gjennomføre tre vitenskapelige undersøkelser på denne indikasjon, det tar meget lang tid og koster enormt med penger. Deretter må de søke myndighetene om utvidet indikasjon. Dette er også en langdryg og arbeidskrevende prosess. I tillegg er Norge et lite land og markedet er svært begrenset. Firmaene vurderer kort sagt at det ikke er verdt innsatsen å søke om utvidet indikasjon. Det er heller ikke fy fy å behandle utenfor indikasjon.

Jeg kjenner førsteforfatter helt fra 80-tallet. Han har en utpreget negativ innstilling til vitenskapelig basert medisin generelt og psykofarmaka spesielt. Jeg tenke alt den gang at han helle burde vært filosof enn psykiater. Summen av dette får meg til å støtte ISW sine konklusjoner fullt ut.

Skrevet

Og de kaller seg leger/psykiatere? Synes dette minner mer om propaganda fra abortmotstandere eller noe slikt. Det er ikke første gangen man utnytter en bivirkning til det positive. Hva mener disse såkalte legene om f.eks. Vallergan? Eller hva med Zyprexa når de først skal henge ut et medikament på en sånn tåpelig måte? Den er jo en versting på metabolske problemer (ifølge min egen psykiater i alle fall..). 

Jeg var ute for en turnuslege en gang jeg lå på sykehus pga. av en infeksjon. Han proklamerte at ekstra Seroquel om jeg ikke fikk sove var utelukket. "Mange leger er nok uenig med meg, men synes ikke det er riktig å bruke det slik når det i utgangspunktet er et søvnmedikamexnt." Imovane kunne jeg få om jeg ønsket det. Sant å si fikk jeg veldig lyst til å kalle den legen en fordømt tåpe som burde rådføre seg med en psykiater, men så tøff i trynet er jeg ikke. Det vil dessverre være de som er anti-medisinbruk innen legestanden. Det er ikke bra for pasienter når de faktisk har et reelt behov. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...