Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er idag 11+0 og er utrolig forbøyd med det! Har en SA og en BO (tom fostersekk) bak meg og har derfor fått sett den lille skatten på UL 7+3! Jeg har også brukt doppler hjemme og funnet hjertelyden siden 10+3 eller noe sånt (jeg er 2 gangs gravid og har kjent livmoren over symfysen i kanskje 2-3 uker allerede). 

Så til det jeg lurer på: er det trygt å bruke doppler hjemme så lenge man ikke overdriver bruken? Hva er isåfall overdrevent bruk? (Bruker en fra angelsound som er godkjent i Norge). Jeg bruker den bare i hovedsak ett par sekunder etter jeg har funnet lyden for å betrygge meg selv om at det er liv og tenker å slutte helt når jeg kjenner bevegelser fra den lille! 

Også lurer jeg gjerne på om du kan si noe om risikoen for at ting skal skjære seg nå? Jeg er så redd for å miste og lengter sånn etter å kunne puste ut å føle meg trygg!

Tusen takk for svar :) jeg er 32 år gammel forresten, 1 barn fra før (ganske lenge siden)

Endret av Rosinen

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er -det jeg vet-  ingen gode studier som kan gi klart svar om bruk av Doppler kan skade fosteret eller om det er helt ufarlig. Hvis bruken av Doppler gjør deg mer rolig, så har det jo en god effekt. Du er nå nesten igjennom første trimester (første 13 uker), og det er her de aller fleste aborter forekommer, så du kan begynne å føle deg trygg.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

36 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er -det jeg vet-  ingen gode studier som kan gi klart svar om bruk av Doppler kan skade fosteret eller om det er helt ufarlig. Hvis bruken av Doppler gjør deg mer rolig, så har det jo en god effekt. Du er nå nesten igjennom første trimester (første 13 uker), og det er her de aller fleste aborter forekommer, så du kan begynne å føle deg trygg.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Ja doppleren gir meg trygghet på at det er liv så da fortsetter jeg å bruke den :) ikke hver dag men ett par ganger i uken eller når jeg blir redd :) tusen takk for svar, skal bli deilig å komme til 2 trimester :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...