AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hei, Jeg er en 26 år gammel jente som sluttet på p-piller i januar etter å ha gått på det i nærmere 7 år. Målet var å få tilbake en normal syklus da jeg ikke kan huske om jeg hadde normale sykluser før jeg startet. Etter p-pilleslutt har syklusene bare blitt lengre og lengre (fra 34 til 70 dager), og jeg har hittil kun hatt fire naturlige menstruasjoner. Ifølge legen min skal jeg være glad for at jeg i det hele tatt har mensen, men jeg ser ikke helt gleden i dette når det blir lengre mellom hver gang. Legen gikk til slutt med å ta blodprøver for å sjekke hormonnivåene mine da jeg de siste månedene har fått mye kviser på hakepartiet, noe jeg ikke har hatt før. Blodprøvene ble tatt dag samme dag som jeg fikk mensen: P-LH 3,7 (< 0,77) P-Testosteron 1,1 (0,3-1,9) P-TSH 3,33 (0,40-4,50) P-FSH 6,6 (1,2-21,0) P-Prolaktin 177 (95-975) P-Østradiol 85 (143-1615) Østradiolen ble sjekket på nytt, og jeg fikk beskjed om at den lå innenfor normalen (P-Østradiol 211)(syklusdag 17). Stoffskiftet ble og sjekket på nytt, og det var svakt forhøyet første gang (P-TSH 5,63)(syklusdag 17), men igjen innenfor normalen etter en ny blodprøve ( P-TSH 4,11 og P-T4 fritt; 133,8)(syklusdag 39). Jeg valgte så å gå til privat gynekolog da de lange syklusene bekymrer meg mer enn det burde, og siden jeg følte at legen ikke helt så problemet. Hos gynekologen fikk jeg påvist cyster på begge eggstokkene. Hvor store eller hvor mange det var sa ikke gynekologen noe om, og jeg glemte å spørre. Gynekologen mente jeg kanskje hadde pcos pga. cystene og kvisene. Jeg fikk en Provera kur for å sette igang syklusen igjen, med beskjed om å ta en ny blodprøve hos legen på 21.syklusdag for å sjekke progesteron nivået. Hvis det ikke fungerte mente gynekologen at jeg skulle ta en ny Provera kur. Jeg fikk mensen syv dager etter avsluttet kur. Spørsmålene mine er derfor: - Hvordan vet jeg om kuren fungerte? Ifølge pakningsvedlegget skal jeg begynne på en ny kur dag 21, men siden det er den dagen jeg skal ta blodprøvene vil jeg ikke få svaret før en uke senere. Skal jeg bare starte på en ny kur likevel? - Burde jeg ta noen nye blodprøver eller andre undersøkelser for å bekrefte/avkrefte at det faktisk er pcos? Bortsett fra kvisene kan jeg ikke si jeg har noen andre symptomer på pcos. Jeg er heller ikke overvektig men rett under normalvektig. Legen min vet om turen til gynekologen, men sa ikke noe nevneverdig utover gynekologens antagelser. - Er jeg for utålmodig mtp. at det kan ta ett år før syklusen har stabilisert seg? Og klusser jeg det mer til ved å tilføre kroppen kunstige hormoner igjen? - Hva blir veien videre hvis Provera ikke fungerer? Målet om å få tilbake en normal syklus henger såklart sammen med ønske om barn, og om det skal vise seg at det er vanskelig for meg å bli gravid vil jeg heller starte tidligere enn senere. Anonymkode: 6c53e...939 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444487-uregelmessige-sykluser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hvis gynekologen har sett PCO-forandringer på eggstokkene (dvs mange små 'cyster'/eggsekker), og du har kviser og sykluser med mer enn 35 dager, så har du per definisjon PCOS (Polycystisk Ovarie Syndrom). Det er en hormonforstyrrelse som rammer ca 10% av den kvinnelige befolkningen i fruktbar alder. Eggløsningen uteblir eller kommer svært sjelden, og da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer syklus. Provera et et kunstig progesteron, betgenes også 'gestagen' Til dine spørsmål: Det en misforståelse med hensyn til Provera. Hensikten med en slik kur er ikke å sette noe i gang, det kan Provera ikke. Provera gis for å fremkalle en blødning som 'renser opp i livmorslimhinnen'. Det er erstatning for progesteron som du mangler. Det at du har fått blødning, viser at kuren har virket. Du bør ta ny kur hvis du ikke har fått spontan menstruasjon etter 2-3 måneder. Provera bør tas i 10-12 dager om gangen. Sitat Ved blødningsforstyrrelser: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykluser. En menstruasjonslignende blødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er avsluttet. Ovenstående har du lest i pasientinformasjonen, men det er helt misvisende som det dessverre ofte er med pasientinformasjoner som ikke er oppdatert i henhold til ny kunnskap. Hvis du ønsker regelmessig og månedlig blødning, så kan du f.eks. ta provera fra 1.-12. kalenderdag hver måned og regne med blødning noen dager etter at du har tatt siste tablett. Når du skal måle progesteron (som jeg tror blir negativ, dvs at du ikke har hatt eggløsning), foreslår jeg at du også får målt SHBG og testosteron (selv om den var normal i siste prøve) og AMH (som gjerne er forhøyet ved PCOS), men tilleggsprøvene er ikke nødvendig for å stille diagnosen PCOS. Du oppfylller allerede kriteriene for å ha tilstanden. Du kan ikke forvente at syklus stabiliserer seg. Så lenge du ikke har eggløsning, så får du ikke normal syklus. Provera gir deg menstruasjoner. Du kan selv bestemme om det skal skje hver måned eller hver 2-3 måned. Veien videre frem avhenger av dine symptomer og ønsker: For regelmessige og forutsigbare menstruasjoner bør du bruke Provera, hver måned eller hver 2.-3.måned. Da har du kontroll med slimhinnen i livmoren, at den renses ut. Men som sagt, det setter ikke noe i gang. Hvis du er plaget med kviser, kan du bruke p-piller (spesielt de som betegnes 'antiandrogene' som Yasmin/Yasminelle/Yaz). Det vil også gi deg regelmessige blødninger og gi kontroll med livmorslimhinnen Når du ønsker å bli gravid, må eggløsningen settes igang med hormoner, her er ulike muligheter. Det er noe gynekologen styrer med. Jeg tror altså at du må ha hjelp med å bli gravid, men her er gode muligheter. Heldigvis er du slank, det gjør det hele enklere, og jo yngre du er, jo større sjanse for å lykkes. Prøve før du blir 30 år, er min anbefaling. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444487-uregelmessige-sykluser/#findComment-3868780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Hei, Takk for et veldig informativt svar. Jeg har nå fått svar på blodprøvene jeg tok dag 21., men av en eller annen grunn er det ikke målt progesteron dessverre. Regner uansett med at den var negativ da jeg nå er på dag 35 uten noe tegn til menstruasjon. Fikk beskjed om at de andre verdiene var normale, men lurer likevel på om du kan tolke disse for meg da jeg ikke fult forstår hva de muligens indikerer: LH: 8,3 SHBG: 64 Testosteron: 1,1 FSH: 0,7 Østradiol: 256 Prolaktin: 146 AMH: 45,6 Vil legge til at jeg etter provera kuren har hatt unormalt mye kramper i nedre del av magen. Det kjennes ut som om det er noe som klemmer på begge sidene av eggstokkene, men og en del kramper i selve livmoren kjennes det ut som. Disse krampene varte fra dag 10-22 med varierende grad av intensitet og varighet. Vanligvis har jeg kun kramper to-tre dager før menstruasjon, med unntak av sist syklus med provera kur, hvor disse krampene varte godt over en uke rett før siste menstruasjon. Muligens jeg er litt for observant for alt som avviker fra normalen, men lurer nå på om krampene skyldes cystene eller om det er noe annet galt i tillegg til pcos? Gravid er jeg iallfall ikke. Anonymkode: 6c53e...939 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444487-uregelmessige-sykluser/#findComment-3871191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 Prøvene er forenlig med PCOS, men ikke tilstrekkelig spesifikke til å avgjøre diagnosen. Hadde du vært overvektig, ville det sikkert ha gitt utslag på hormonprøvene (høyere testosteron og lavere SHBG som betyr større påvirkning av mannlig hormon). Diagnosen er klarert med lange intervaller og utseende av eggstokkene med mange små cyster. Progesteron ville med stor sikkerhet ikke ha vært 'positiv', dvs ikke ha vært over ca 5 nmol/L. De beskrevne kramper skyldes ikke de små cyster på eggstokkene, men er det man betegner som 'premenstruelle' smerter, smerter som kommer i tiden før menstruasjon. Det er typisk ved den godartede tilstand, endometriose, men se det an. Det er ikke noe som haster å få diagnostisert. Du kan som sagt velge å ta gestagen (Provera) hver 2.-3.måned, så slipper du kanskje smertene? Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444487-uregelmessige-sykluser/#findComment-3871210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.