Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gravid i uke 19 og har i vel 3 mnd hatt soppinfeksjon i kombinasjon med eksem på kjønnslepper og i perineum. Har fått bekreftet diagnose hos hudlege. (jeg har forøvrig hatt atopisk eksem i 8 år ellers på kroppen, og i 10 år vært plaget med soppinfeksjoner i underlivet ). Så dette med sopp er ikke nytt for meg. Har behandlet mye med diflucan tidligere, men vet at det ikke er anbefalt som gravid. Jeg har etter anbefaling av lege behandlet med pevisone krem og blitt bedre. Avsluttet behandling og oppbluss etter få dager. Har nå startet med Pevisone igjen, litt bedring. Jeg har lest på relis at engangsdose med diflucan er ok for gravide i tilfeller hvor lokal behandling ikke fungerer. Samtidig har jeg hørt forskjellig fra ulike leger ang dette. Er det slik at gynekologer fraråder diflucan uansett hos gravide? Ser mørkt på å gå med kløe i 5 mnd til, men er samtidig livredd for å skade barnet mitt. 

Anonymkode: 0ecda...767

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444766-gravid-og-diflucan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er fare for at du får tilbakefall flere ganger under graviditeten utfra det du opplyser. Diflucan frarådes i følge legemiddelinformasjonen, men det er langvarig behandling med store doser. Vi gynekologer lytter til Relis, og de sier:

KONKLUSJON
Ekonazol (Pevaryl) kan brukes ved graviditet, og er blant førstevalgene hvis klotrimazol (Canesten) ikke kan brukes. Neste alternativ er systematisk behandling med engangsdose flukonazol (Diflucan).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/444766-gravid-og-diflucan/#findComment-3870743
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...