Gå til innhold

Tror du det er slik at " vi høster som vi sår?"

Anbefalte innlegg

Jeg leste om en ung person som hadde blitt domfelt etter å ha kjørt etter å ha røkt harsj på vei hjem fra psykologen. Jeg leste det om igjen og om igjen for jeg syntes dommen var så usannsynlig  streng. ( selv har jeg gitt opp bilkjøring for mange år siden) 25 000 i bot og 25 dagers fengsel. og inndratt førerkort i 2 år.

Jeg ble veldig tung til sinns etter å lese dette. Det ligger tragedie bak hver linje i avisene snart.

Er vi så til de grader skyld i vår egen ulykke eller hva tenker dere.?

Eller preges vi så av alt som skjer i verden at vi makter ikke i samme grad ta vare på oss selv og våre? Er det nettverket vårt som svikter? 

Tror der det er slik at vi høster som vi sår?

Anonymkode: acf9f...92d

Fortsetter under...

Det kan være så lett å bli misforstått så jeg vil legge til at jeg ikke mener det som noe kritikk av rettspleien for de gjør jo bare sin jobb. Men jeg synes straffenivået må ha blitt veldig høyt. Min rettsfølelse reagerer på nivået  ,men det gjør den snart ikke lenger når jeg leser disse reportasjene både fordi alt er så alvorlig hendelser og samtidig så komplisert.

Men det er kanskje politisk samstemthet om at sånn må det være? Har dere fått med dere det?

Min mor fikk et rest blad i postkassa bestandig som nettopp het " Såmannen". Rart nok skiftet bladet utgivelsesrder eller kundekrets akkurat idet hun falt fra så det bladet kom aldri mer . Men dette med at i sår som vi høster er visst veldig dypt forankret i så mye. Kanskje typisk norsk?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble veldig tung til sinns etter å lese dette. Det ligger tragedie bak hver linje i avisene snart.

Jeg kjenner ikke de graderte reglene for kjøring i ruset tilstand (og gidder ikke finne dem fram) men antakelig var dommen ifølge disse? Jeg vet det har vært økt oppmerksomhet rundt kjøring påvirket av andre ting enn alkohol, fordi dette forekommer i større grad enn før. Det er vel som det bør være - det er farenivået som teller, ikke rusmiddelet.

Den som kjører i ruset tilstand, setter andres liv i stor fare. Det blir fort tragiske ulykker av det, der den annen part er helt uskyldig. 

Jo jeg tar også avstand fra all uforsvarlig bilkjøring ,men også din kommentar får meg til å bli enda mere slått av hvor mye livene våre bare dreier seg om bare noen få personer, nemlig de aller nærmeste Familien. De andres skjebne og lidelse angår oss ikke. Men vi tenker altså ikke alle likt.

Jeg forstår også at alt som ligger bak tingene kommer ofte ikke frem, men jeg synes ting begynner å bli slik at straffene kan bli på grense til å miste all "betydning." Jeg føler vi er litt " der" uten at jeg forstår alt bak.

Annonse

Mente ikke å kritisere eller uroe noen. Dere mener sikkert at man virkelig må se på hva man bruker tid og ressurser på i dag. Og det er jeg også enig i. Men vi tenker likt i ett og alt.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

din kommentar får meg til å bli enda mere slått av hvor mye livene våre bare dreier seg om bare noen få personer, nemlig de aller nærmeste Familien. De andres skjebne og lidelse angår oss ikke.

Jeg tenkte ikke på at en ruset person skulle kjøre på meg eller min familie, men på en hvilken som helst uskyldig trafikant.

Jeg moraliserer ikke over at folk drikker alkohol eller røyker hasj, men de får la være å kombinere det med bilkjøring.

Jeg synes det virker som om hjelp til kanskje et problem  tilbys i for liten utstrekning. Blir man tatt i en sånn som dere sier stor feil så tror jeg ofte det kan være symptom på noe man sliter med og som man trenger hjelp med. En sånn streng dom blir for lettvint løsning for samfunnet synes jeg. Man skylder den enkelte mye mer. Her ligger det kanskje store forsømmelser under fra samfunnets side som det ikke tas tak i. Og tenk hva det ofte ville betydd for de pårørende om familieenheten kanskje hadde fått hjelp og støtte i stedet for bare fordømmelse. Jeg føler at her gården grense for når man bare blir " nummen" av straffeutmålingen og straff dermed mister sin betydning og ikke får oss til å bry oss om samfunnet og hverandre på tvers av alt slik det heter seg i fine dokumenter og festtaler.

Synd de som er berørte så sjelden har noen sterk stemme.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir man tatt i en sånn som dere sier stor feil så tror jeg ofte det kan være symptom på noe man sliter med og som man trenger hjelp med. En sånn streng dom blir for lettvint løsning for samfunnet synes jeg. Man skylder den enkelte mye mer

For de som blir tatt for promillekjøring for første gang, finnes det et program man kan gå gjennom som et alternativ til fengselsstraff, dersom politi og fagfolk tror man kan ha utbytte av det. Det handler nettopp om hjelp med problemet i stedet for "meningsløs" straff. Men boten og inndragningen av førerkortet får man uansett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...