Gå til innhold

Sosialstønad / stønad for barn i videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på sosialkontoret. Fikk beskjed om at mitt voksne barn på 18 år, kunne kreve bidrag til mat via faren sin siden han gikk på videregående. Jeg klarer kun å forsørge meg selv på min inntekt, men mitt voksne barn bor hos meg etter eget ønske. Sosialkontoret ba meg prate og forsøke å komme til enighet med faren om stønad. Folk rundt meg i familien mener jeg er grisk om jeg ber om bidrag for sønnen for faren betaler klær, gir han lommepenger osv. Men jeg må hele tiden bruke av lånepenger for å klare to i budsjettet ut måneden, og det går jo ikke. Jeg har allerede lånt 1000 kroner av lånepenger denne måneden fordi jeg står i 0. 

Jeg pratet med faren, og han ønsker en avtale om at han handler inn mat til sønnen og leverer. Eller at sønnen flytter inn hos han. Jeg er skeptisk til at sønnen skal bo hos han pga det har vært mye konflikter i huset hos faren og stemor når han har bodd der. Men sønnen må få bestemme. 

Hva mener dere om løsningen? 

Jeg ville helst sett for meg at faren betalte en sum penger til han til mat. Ser på nettet på bidragskalkulatoren at ifølge fars inntekt så kan sønnen få 6000 kroner i stønad hver måned for faren. Men jeg forstår jo at faren ikke vil gi det rett i hendene til han iform av penger... Men er er det dumt av meg å håpe på stønad i form av penger fra faren hans i denne situasjonen? Er jeg grisk? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det. Jeg vil jo være rettferdig ovenfor alle parter. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på sosialkontoret. Fikk beskjed om at mitt voksne barn på 18 år, kunne kreve bidrag til mat via faren sin siden han gikk på videregående. Jeg klarer kun å forsørge meg selv på min inntekt, men mitt voksne barn bor hos meg etter eget ønske. Sosialkontoret ba meg prate og forsøke å komme til enighet med faren om stønad. Folk rundt meg i familien mener jeg er grisk om jeg ber om bidrag for sønnen for faren betaler klær, gir han lommepenger osv. Men jeg må hele tiden bruke av lånepenger for å klare to i budsjettet ut måneden, og det går jo ikke. Jeg har allerede lånt 1000 kroner av lånepenger denne måneden fordi jeg står i 0. 

Jeg pratet med faren, og han ønsker en avtale om at han handler inn mat til sønnen og leverer. Eller at sønnen flytter inn hos han. Jeg er skeptisk til at sønnen skal bo hos han pga det har vært mye konflikter i huset hos faren og stemor når han har bodd der. Men sønnen må få bestemme. 

Hva mener dere om løsningen? 

Jeg ville helst sett for meg at faren betalte en sum penger til han til mat. Ser på nettet på bidragskalkulatoren at ifølge fars inntekt så kan sønnen få 6000 kroner i stønad hver måned for faren. Men jeg forstår jo at faren ikke vil gi det rett i hendene til han iform av penger... Men er er det dumt av meg å håpe på stønad i form av penger fra faren hans i denne situasjonen? Er jeg grisk? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det. Jeg vil jo være rettferdig ovenfor alle parter. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Jeg synes ikke du er grisk, far bør absolutt være med å betale for merkostnaden ved at sønn bor hos deg. Jeg har ikke greie på dette, men vil anta det far allerede betaler i form av klær og lommepenger osv. da kommer til fradrag i de 6000.

 

Det hadde jo absolutt vært en fordel om NAV her kunne stå for innkreving, jeg trodde det var mulig, men har som sagt ikke greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes ikke du er grisk, far bør absolutt være med å betale for merkostnaden ved at sønn bor hos deg. Jeg har ikke greie på dette, men vil anta det far allerede betaler i form av klær og lommepenger osv. da kommer til fradrag i de 6000.

 

Det hadde jo absolutt vært en fordel om NAV her kunne stå for innkreving, jeg trodde det var mulig, men har som sagt ikke greie på det.

Nav har sagt at hvis vi ikke finner en god løsning med far som alle er enige i så vil Nav kunne behandle søknad om bidraget. 

Nav sier at tenåringen ble fratatt stipend som tilsvarer minst 3000 kroner i måneden, pga fars høye inntekt. Men faren har dårlig økonomi selv pga han har kjøpt stort nytt hus sammen med nye samboeren. De har flere biler. Og pusset opp hele huset, vært på syden ferie nettopp og han sier at de sliter litt med økonomien pga det selv.Men inntekten hans er ganske høy, og Nav mener at han bør bidra. 

Faren betaler allerede litt klær, han kommer med litt mat på døren iblant, men jeg har ikke kontroll på det. 

Faren ønsker at sønnen flytter inn hos han igjen (tiltross for at det har vært mye konflikter i huset hans mens sønnen har bodd der).. Hvis ikke så ønsker faren å komme med mat på døren som han bidrar med til sønnen. Hva synes du om disse løsningene? Jeg ville helst sett at han ga et visst beløp i måneden til mat og nødvendige utgifter slik at vi fikk styre det inn i budsjettet vårt uten at det blir uryddig. 

 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Faren ønsker at sønnen flytter inn hos han igjen (tiltross for at det har vært mye konflikter i huset hans mens sønnen har bodd der).. Hvis ikke så ønsker faren å komme med mat på døren som han bidrar med til sønnen. Hva synes du om disse løsningene? Jeg ville helst sett at han ga et visst beløp i måneden til mat og nødvendige utgifter slik at vi fikk styre det inn i budsjettet vårt uten at det blir uryddig. 

 

Anonymkode: 2908d...f5a

Så lenge sønn bor hos deg har dere vel felles husholdning, og mat levert på døren høres upraktisk ut, med mindre du har innflytelse på hva som leveres. Dessuten antar jeg det er litt mer enn bare rene matugifter ved å ha en tenåring i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg synes ikke du er grisk, far bør absolutt være med å betale for merkostnaden ved at sønn bor hos deg. Jeg har ikke greie på dette, men vil anta det far allerede betaler i form av klær og lommepenger osv. da kommer til fradrag i de 6000.

 

Det hadde jo absolutt vært en fordel om NAV her kunne stå for innkreving, jeg trodde det var mulig, men har som sagt ikke greie på det.

Det hadde nok vært en fordel for meg og sønnen om NAV står for innkrevingen. NAV vil gjøre det om vi ikke kommer til enighet. Men faren har kommet med noen tips som at han kjøper mat og leverer på døren, eller at sønnen flytter inn hos han, men er dette riktig som følge av at det var mye bråk i hjemmet hans mellom sønnen og hans stemor? ... Jeg vet ikke.... 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Så lenge sønn bor hos deg har dere vel felles husholdning, og mat levert på døren høres upraktisk ut, med mindre du har innflytelse på hva som leveres. Dessuten antar jeg det er litt mer enn bare rene matugifter ved å ha en tenåring i hus.

Jeg har sett far kjøpe mye til sønnen, men jeg har ikke kontroll på noe av det. Verken summer eller noe som helst. Eneste jeg ser er at jeg ikke får matbudsjettet til å funke på to personer i hus.... Men faren betaler legebesøk og andre kostnader. Men jeg har dårlig oversikt...

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett far kjøpe mye til sønnen, men jeg har ikke kontroll på noe av det. Verken summer eller noe som helst. Eneste jeg ser er at jeg ikke får matbudsjettet til å funke på to personer i hus.... Men faren betaler legebesøk og andre kostnader. Men jeg har dårlig oversikt...

Anonymkode: 2908d...f5a

Da får du fortelle far at NAV mener han skal betale 6000 i måneden, og at han må lage et oppsett over det han mener han betaler i dag, som evt. kommer til fradrag. Mer praktisk kanskje at han slutter å betale slike småbeløp, at han heller betaler deg 6000, og at du dermed dekker alt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Da får du fortelle far at NAV mener han skal betale 6000 i måneden, og at han må lage et oppsett over det han mener han betaler i dag, som evt. kommer til fradrag.

blir veldig tungvindt fordi jeg bruker mer enn jeg tjener hver måned. Så jeg mener faktisk at det blir feil at han handler inn mat til sønnen når han bor hos meg. Samtidig så mener jeg at det blir feil at han betaler andre utgifter uten at vi i husholdningen har kontroll på det. Jeg mener det beste er å gi oss en viss sum hver måned, men jeg tror personlig at han ikke vil fordi han synes det blir for dyrt for han. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

blir veldig tungvindt fordi jeg bruker mer enn jeg tjener hver måned. Så jeg mener faktisk at det blir feil at han handler inn mat til sønnen når han bor hos meg. Samtidig så mener jeg at det blir feil at han betaler andre utgifter uten at vi i husholdningen har kontroll på det. Jeg mener det beste er å gi oss en viss sum hver måned, men jeg tror personlig at han ikke vil fordi han synes det blir for dyrt for han. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Les også andre setningen jeg la til i innlegget over. Det blir antakelig det ryddigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

blir veldig tungvindt fordi jeg bruker mer enn jeg tjener hver måned. Så jeg mener faktisk at det blir feil at han handler inn mat til sønnen når han bor hos meg. Samtidig så mener jeg at det blir feil at han betaler andre utgifter uten at vi i husholdningen har kontroll på det. Jeg mener det beste er å gi oss en viss sum hver måned, men jeg tror personlig at han ikke vil fordi han synes det blir for dyrt for han. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Da får du la NAV stå for innkrevingen. Det blir mye ryddigere hvis han bidrar med en fast sum hver måned.

Anonymkode: 53680...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du la NAV stå for innkrevingen. Det blir mye ryddigere hvis han bidrar med en fast sum hver måned.

Anonymkode: 53680...f70

Enig. 

Jeg tror at han er redd for å måtte betale mye pga han selv har nok lån

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke vårt problem at han har lån som følge av nytt hus / flere biler osv. Vi sliter med å få matbudsjettet til... Og det er viktigere. Men jeg føler meg grisk som håper på penger fra han som hjelp for levestandarden vår, men det er til sønnens beste. Det beste blir nok å la nav bestemme det.

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Jeg tror at han er redd for å måtte betale mye pga han selv har nok lån

Anonymkode: 2908d...f5a

Eller han er redd du skal bruke pengene på andre ting siden han vil komme på døra med maten selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Eller han er redd du skal bruke pengene på andre ting siden han vil komme på døra med maten selv...

Det er nok det han vil si. Altså han er redd for at vi ikke bruker pengene på mat. Men det spiller ingen rolle om hva han er redd for. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Eller han er redd du skal bruke pengene på andre ting siden han vil komme på døra med maten selv...

Har sønnen rett på pengene så har han rett på de. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det han vil si. Altså han er redd for at vi ikke bruker pengene på mat. Men det spiller ingen rolle om hva han er redd for. 

Anonymkode: 2908d...f5a

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sønnen rett på pengene så har han rett på de. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Ta det via nav du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

 

Ta det via nav du.

Jeg fikk beskjed om at han hadde betalt en pc for 8000 kroner til sønnen for noen måneder siden. Han betaler for treningstimene på treningsstudio for sønnen ca 300 kroner i måneden. Han har gitt han 650 kroner i mat. Og 350 kroner til busskort, pluss lommepenger på 150 kroner i uken. Han mener at han har gitt han såpass mye at det skal være godt nok til å slippe å betale bidrag. Men for meg er det slik at jeg lider av det for jeg har ikke råd til å forsørge 2 i matveien, og det han har gitt sønnen er ikke bare nødvenidge ting. Det er matbudsjettet som jeg sliter med. En dyr pc, og trening på treningsstudio hjelper ikke vårt matbudsjett... 

 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at dere får noen hos NAV eller familiekontoret til å ha et møte med dere foreldre og sønn.  Det er vrient å snakke om dette og alles synspunkter må komme frem.

Hvorvidt far sliter med økonomi pga. dyre huskjøp er ikke tema her.  Temaet er om han må betale bidrag til sønnen og hvor mye det er, regnet ut fra hans inntekt. 

 

Anonymkode: 80df4...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at dere får noen hos NAV eller familiekontoret til å ha et møte med dere foreldre og sønn.  Det er vrient å snakke om dette og alles synspunkter må komme frem.

Hvorvidt far sliter med økonomi pga. dyre huskjøp er ikke tema her.  Temaet er om han må betale bidrag til sønnen og hvor mye det er, regnet ut fra hans inntekt. 

 

Anonymkode: 80df4...341

Vi har kommet frem til noe som nærmer seg en enighet. Jeg er enig i at faren ikke skal lastes unødvendig fordi jeg har dårlig økonomi. Men jeg har sagt til faren at enten så må tenåringen bo halvt hos han,  og halvt hos meg, eller så må vi ha ordninger om matbudsjettet. For jeg fikser ikke matbudsjettet alene. Jeg så på bidragskalkulatoren at de kan kreve rundt 6000 kroner av han hver måned, men jeg og sønnen ønsker å gå han i samarbeid med at han bare hjelper til med å få til matbudsjettet for sønnen med et rimelig bidrag som vi kan klare det på ,og hvis det kommer andre utgifter så skal han hjelpe til med å betale dem. Jeg vet at 6000 kroner i måneden er mye penger, og om i kan klare det med mindre beløp eller bedre løsninger så vil vi samarbeide om det. 

Anonymkode: 2908d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...