Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sluttet på p-piller i oktober 2017. Jeg hadde en blødning etter pilleslutt deretter en menstruasjon 23 dager etter første dag i pillesluttblødningen. Etter dette kom det ikke flere blødninger.

I slutten av mai var jeg hos fastlegen som henviste meg til gynekolog. I slutten av august fikk jeg påvist cyster på eggstokkene og forhøyet testosteron. Jeg kan også nevne at jeg er plaget med kviser i ansiktet, spesielt etter pilleslutt, jeg har også økt behåring på kroppen og i de periodene jeg ikke har gått på prevensjon har menstruasjonene mine vært meget uregelmessige(mens 4-6 ganger i året).

Jeg fikk provrea av gynekologen som jeg skulle bruke i fire sykluser før jeg kom tilbake. Gynekologen sa at dersom provreaen ikke fikk syklusene mine i gang ville han at jeg skulle begynne på Diane(p-piller) for å sette i gang mens. Jeg har hatt to blødninger etter proverakurene, men de har vært korte og jeg har blødd lite.

Siden august har jeg spist lavkarbo(i tilfelle jeg har insulinressistens). Jeg spiser mye grønnsaker, holder meg til en frukt om dagen, masse nøtter og frø og sunt fett. Jeg har sluttet å drikke kaffe og beveger meg/trener minst 30-45 minutter hver dag(tur, styrketrening og kondisjonstrening). Jeg er ikke overvektig og har aldri vært det(BMI = 21,22). Jeg drikker 2-3 kopper spearmint te hver dag( i håp om å senke det frie testosteronet). Jeg tar også 4 gram myo-inositol da jeg har lest flere studier som har konkludert med at det kan øke sjansene for å bli gravid med PCOS. Tar også omega 3 og multivitamin som tilskudd(med 400 mg folsyre). Jeg har til og med vært hos refleksolog.

Det jeg lurer på er om behandlingsformene til gynekologen er vanlig praksis? Jeg fikk lite informasjon hos gynekologen og føler meg usikker på framgangsmåten hans. Jeg har blant annet lest at p-piller er en utdatert og lite dokumentert behandlingsform for å resette syklusen ved PCOS dersom man ønsker å bli gravid, og at det kan gjøre mer skade på hormonbalansen. Hvorfor får jeg ikke pergo eller klomifen? Burde jeg bestille time hos en privat gynekolog?

Jente 31

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445269-gravid-med-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må bare beklage på standens vegne. Dette er ikke god behandling. Dine eggløsninger er borte, og bruk av Diane vil bare hemme systemet i enda høyere grad. Hvis du ikke ønsket å bli gravid, så kunne p-pille være en behandlingsmulighet ved kviser og for å oppnå regelmessig menstruasjon.

Som du selv er inne på, vil clomifen/pergotime være rett behandling. Pergotime er vanskelig å få tak i. Behandling med Letrozol er et alternativ. Du bør helt klart finne en ny gynekolog som er bedre oppdatert. Hvis du først skal søke privat, så vil jeg kanskje anbefale et infertilitetssenter.

Du er 31 år, tiden går fort, så det var bra at du ikke valgte med p-pille å utsette dine muligheter.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445269-gravid-med-pcos/#findComment-3874965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...