Gå til innhold

Forelskelse? Redsel? Følelser? Ekte kjærlighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har sagt det mange ganger - du bør gå til psykolog. Du strever ikke «bare» med angst, hovedproblemet ditt er svak selvhevdelse og selvtillit. Jeg tror det er derfor du så lett blir mistenksom og sjalu også. 

Også de med fobiene du nevner har god hjelp av terapi, og opplever å kunne bade, svømme, holde en edderkopp etc etter riktig terapi. 

Mistenksom og sjalu.... : jeg hadde full grunn til å ikke akseptere at en partner av meg møter eksen sin og går på kino / osv med henne. Jeg kaller ikke det sjalusi men jeg kaller det uholdbart for meg i et seriøst forhold. Men det problemer har jeg ikke. Og jeg blir ikke lett sjalu. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Kayia jeg synes du virker meget kontrollerende type ut. Bare for å få sagt litt om hva jeg tenker om deg. Det må du tåle for du sier jo alt mulig til meg . 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller forsøke å jobbe med meg selv. (...) Så jeg velger å heller forsøke å enten leve med angsten eller forsøke å glemme den så hardt jeg kan klare. 

Syns du det går bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en med vannskrekk / sterk flyskrekk / edderkoppskrekk, bare riste av seg angsten med en gang? 

 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper heller ikke å kalle seg selv umoden fordi man har den angsten.

Du gjennomfører jo en slags eksponeringsterapi (som hjelper mot angst av typen flyskrekk) i og med at du er i et nytt forhold ;) Og siden du stadig forsikrer at det går kjempefint, kan du jo bruke dette faktumet til å senke skuldrene gradvis. Jeg påstår verken at det er lett eller bare handler om modenhet eller at det burde gå kjempefort, men jeg tror du mater angsten litt ved å gruble så mye over disse tingene. Altså - jeg forstår godt at du tenker mye på hvordan ting skal gå i månedene som kommer, men jeg tror du burde holde fokus på dere to, alt det praktiske som økonomi, bolig osv., og tenke mindre på hva som er normalt, hva du burde føle og ikke føle, hva som kjennetegner at man elsker noen mer eller mindre, osv.  

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsøkt å forklare hvordan det føles. Men forstår det slik at mange mener at jeg bare driver med å dramatisere og at den angsten er lett å kvitte seg med

Jeg påstår ikke at du "bare" gjør noe som helst, men jeg antar at du er ute etter noe mer enn bare sympati når du beskriver dette igjen og igjen. Det kan f.eks. være et forsøk verd å avvise noen av katastrofetankene ved å gjenta "jeg er voksen, jeg har tatt en gjennomtenkt, forpliktende avgjørelse, så det kommer til å gå fint" (eller noe annet du synes fungerer), inne i hodet ditt når angsten begynner å spinne.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Syns du det går bra? 

Det skal jo være enkelt å kvitte seg med den sies det her inne. Men sjalu og mistenksom er jeg ikke. Men jeg har rett til å synes noe er galt uten at det er sjalusi. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke akkurat noe inspirerende å få høre hvor umoden man er fordi man føler det sånn.

Du - jeg brukte betegnelsen "litt tenåringsaktig", og jeg har skrevet mye annet i forsøk på å være litt konstruktiv.  Jeg synes det er litt urettferdig at du tolker dette som bare en påstand om at du er umoden.

Jeg kommer ikke til å svare så mye mer nå, fordi jeg føler jeg begynner å gjenta meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenksom og sjalu.... : jeg hadde full grunn til å ikke akseptere at en partner av meg møter eksen sin og går på kino / osv med henne. Jeg kaller ikke det sjalusi men jeg kaller det uholdbart for meg i et seriøst forhold. Men det problemer har jeg ikke. Og jeg blir ikke lett sjalu. 

Det er ikke mange ukene siden du var sjalu fordi en kvinne skrev på din nåværende forlovedes vegg på FB, og det er ikke eneste gang med denne karen heller. Det viste seg å være ubegrunnet, men du gikk likevel i taket.

Ta bort skylappene, slutt å bortforklar og forsvar deg, og ta heller tak. Dette kan en psykolog hjelpe deg med. Du har prøvd selv lenge, og det skjer ingen endring, det må du da se selv også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Kayia jeg synes du virker meget kontrollerende type ut. Bare for å få sagt litt om hva jeg tenker om deg. Det må du tåle for du sier jo alt mulig til meg . 

Anonymkode: 448ed...9f7

Det går helt fint for meg at du sier hva du mener. Jeg er nok skrudd sammen på en sånn måte at jeg liker å ta tak i det som er vanskelig for å ha det best mulig ja. Kall det gjerne et ønske om kontroll.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

 

Du gjennomfører jo en slags eksponeringsterapi (som hjelper mot angst av typen flyskrekk) i og med at du er i et nytt forhold ;)Og siden du stadig forsikrer at det går kjempefint, kan du jo bruke dette faktumet til å senke skuldrene gradvis. Jeg påstår verken at det er lett eller bare handler om modenhet eller at det burde gå kjempefort, men jeg tror du mater angsten litt ved å gruble så mye over disse tingene. Altså - jeg forstår godt at du tenker mye på hvordan ting skal gå i månedene som kommer, men jeg tror du burde holde fokus på dere to, alt det praktiske som økonomi, bolig osv., og tenke mindre på hva som er normalt, hva du burde føle og ikke føle, hva som kjennetegner at man elsker noen mer eller mindre, osv.  

Jeg påstår ikke at du "bare" gjør noe som helst, men jeg antar at du er ute etter noe mer enn bare sympati når du beskriver dette igjen og igjen. Det kan f.eks. være et forsøk verd å avvise noen av katastrofetankene ved å gjenta "jeg er voksen, jeg har tatt en gjennomtenkt, forpliktende avgjørelse, så det kommer til å gå fint" (eller noe annet du synes fungerer), inne i hodet ditt når angsten begynner å spinne.  

Jeg tenkte å aldri involvere meg i et forhold igjen. Men så traff jeg han. Jeg valgte å hoppe i det fordi livet er så altfor kort til å ikke gjøre det. Men jeg hoppet rett i det jeg har angst for. Altså jeg hoppet rett inn i et fly eller uti vannet selv om jeg har det på samme måte som angst for dette. Jeg har faktisk hatt flyangst og vannskrekk før. Derfor klarer jeg å sammenligne.  Men selv om jeg hoppet i dette så er angsten tilstede. Men hvis det skal være så lett å kaste bort angst for det jeg stresser med så er det bare å suse på. 

Jeg forsøker å akseptere de følelsene og at det kan ta tid for å kvitte seg helt med den. Men ok... forstå meg den som gjør. Forstå det ikke den som ikke gjør. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jo være enkelt å kvitte seg med den sies det her inne. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Hvem sier det? Det kan jeg ikke huske å ha sett at noen sier. Derimot sier de fleste at dette vil koste litt, og jeg er langtfra den eneste som har anbefalt terapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Du - jeg brukte betegnelsen "litt tenåringsaktig", og jeg har skrevet mye annet i forsøk på å være litt konstruktiv.  Jeg synes det er litt urettferdig at du tolker dette som bare en påstand om at du er umoden.

Jeg kommer ikke til å svare så mye mer nå, fordi jeg føler jeg begynner å gjenta meg selv.

Da er venner av meg også tenåringsaktige.  De våger ikke å date en gang. Altså flere av mine venner har en frykt for å oppleve å brenne seg på nytt i et forhold. Jeg har i det minste klart å hoppe ut i et. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Hvem sier det? Det kan jeg ikke huske å ha sett at noen sier. Derimot sier de fleste at dette vil koste litt, og jeg er langtfra den eneste som har anbefalt terapi. 

Jeg har ikke økonomi til å kurere angsten. Men jeg har en generalisert angstlidelse og sirkler som jeg havner i av mye tanker. Folk rundt meg sier at de ikke merker at jeg har det. Jeg skjuler det i det virkelige liv. Og jeg er visstnok god på å skjule det ifølge folk som har uttalt seg i virkeligheten. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er venner av meg også tenåringsaktige.  De våger ikke å date en gang. Altså flere av mine venner har en frykt for å oppleve å brenne seg på nytt i et forhold. Jeg har i det minste klart å hoppe ut i et. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Kan du være så snill å lese ordene i den sammenheng de står, ikke trekke ut enkeltbegrep og generalisere? Jeg skrev "ikke tenk i store dramaversjoner hele tiden, det er litt tenåringsaktig". Da mener jeg at du f.eks. ikke skal tro at et lavt antall meldinger betyr at forholdet går mot slutten, ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap, osv. Jeg mener ikke at du generelt er tenåringsaktig eller umoden, men at jeg oppfatter enkelte slike ting som tegn på usikkerhet. Og det er min tolkning ut fra det du skriver her, ikke noen universell sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får jobbe med dette. Og håpe på at jeg kan klare å slutte å dramatisere min historie inn i nåtiden og slutte å være så redd for at det samme kan skje på nytt. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Kan du være så snill å lese ordene i den sammenheng de står, ikke trekke ut enkeltbegrep og generalisere? Jeg skrev "ikke tenk i store dramaversjoner hele tiden, det er litt tenåringsaktig". Da mener jeg at du f.eks. ikke skal tro at et lavt antall meldinger betyr at forholdet går mot slutten, ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap, osv. Jeg mener ikke at du generelt er tenåringsaktig eller umoden, men at jeg oppfatter enkelte slike ting som tegn på usikkerhet. Og det er min tolkning ut fra det du skriver her, ikke noen universell sannhet.

Men jeg vil aldri akseptere at en mann treffer en tidligere sexvenninne eller eks jevnt og trutt alene. For meg er det uakseptabelt. Kjæresten min sier selv at for han hadde det vært fullstendig uakseptabelt. Men det betyr ikke at man er mistenksom men det betyr bare at man ikke aksepterer det. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil akseptere at en partner treffer eksen jevnt og trutt alene må få gjøre det. Men det at jeg skrev at jeg tidligere aksepterte noe jeg egentlig ikke burde akseptert handler ikke om sjalusi men om mine holdninger og tanker om at det blir feil. Kjæresten min har blitt spurt om hva han tenker om den saken. Han sa at han var sjokket. For han er det helt totalt feil å treffe ekser alene når man er i et forhold. Jeg er på likt nivå som han der. De som vil får kalle det sjalusi men jeg synes bare det blir feil.  

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil aldri akseptere at en mann treffer en tidligere sexvenninne eller eks jevnt og trutt alene. For meg er det uakseptabelt. Kjæresten min sier selv at for han hadde det vært fullstendig uakseptabelt. Men det betyr ikke at man er mistenksom men det betyr bare at man ikke aksepterer det. 

Jeg skrev "ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap". Det er et godt stykke unna å treffe ekser alene regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, laban skrev:

Jeg skrev "ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap". Det er et godt stykke unna å treffe ekser alene regelmessig.

Min kjæreste ble sjokket over hva jeg egentlig hadde akseptert.  Han ville aldri akseptert det hvis jeg og eksen min blir venner igjen og begynner å treffes alene. Jeg mener at det er naturlig. Men for noen er ikke slike ting et problem. Men for meg ble det feil selv om jeg ikke trampet foten ned for det der og da. 

Jeg vil ikke kalle meg unormalt sjalu og mistenksom. Men de episodene jeg har reagert på har også blitt forstått at andre som var vitne til de. De forsto hvorfor jeg tolket det som merkelig. Så jeg vil ikke si at jeg har et sjalusi / mistenksomhet -problem.  Men jeg har et angstproblem. Og det at jeg drar erfaringene med meg og at de får plass. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, laban skrev:

Jeg skrev "ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap". Det er et godt stykke unna å treffe ekser alene regelmessig.

Jeg sier ikke at eksen min var utro i det han traff ekskjæresten sin. Det kan ha vært kun vennskap. Men for meg var de for nære hveandre med tanke på at de pratet om dypere ting sammen, akt fra litt for private som nye forhold og situasjoner til hveandre. Alle mulige detaljer. Og det ble litt for mye for meg å leve i. Men for en annen kvinne så kan kriteriene være annerledes og da kan der fungere fint. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Jeg skrev "ikke tro at enhver kontakt med motsatt kjønn er utroskap". Det er et godt stykke unna å treffe ekser alene regelmessig.

Men nei jeg tror ikke enhver kontakt med motsatte kjønn er utroskap. Min kjæreste har mye kontakter også kvinner. Men jeg tror ikke at det er utroskap pga settingene.  Dette er ikke snakk om ekser osv. Og måten kontakten er på er helt annerledes. Jeg er overhodet ikke en sjalu type person uten at det oppstår noe helt unormalt. 

Anonymkode: 448ed...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...