Gå til innhold

Ha våpendag i barnehagen (feminiseringen av samfunnet)

Anbefalte innlegg

Sitter å hører på en podcast. Der sier psykolog Anne Kristine Bergem dette (i forbindelse med vold i samfunnet):

Da må jeg fortelle om hva jeg har begynt å snakke om når jeg er på foreldremøter og snakker for barnehager og sånn. Da sier jeg, jeg syntes vi skal innføre en våpendag i barnehagen. Da sønnen min var liten var det "ha med"-dag i barnehagen, og han var bare opptatt av pistoler og sverd da han var liten. Så hadde han med seg det i barnehagen. Da fikk an høre at "nei, det er ikke lov med våpen!". Og så tenker jeg da, hvorfor ikke da ha våpendag. Så kan man lære å fekte med pinner, og lære at piler skal kastes på blink, og ikke på hverandre. Og så kan man jo introduseres for hva er et våpen, hva gjør et våpen. 

Dette er særlig et problem for gutter i våre dager. De er jo omgitt av damer fra de er født. Det er damer som jobber i barnehagen, damer som jobber på skolen, det er veldig mye damer. Og hvordan skal gutter utvikle en mannsrolle de kan trives med, hvis de ikke får lov å gjøre de som ligger i instinktene, det er ikke alle gutter som liker våpen selvfølgelig, men på gruppenivå er det en sånn ting som veldig mange gutter syntes er gøy. Og hvis vi ser på hvem som spiller dataspill som World of Warcraft er nok en overvekt av gutter. Og jeg tror ikke vi skal være så redd for å si at kanskje er det noen kjønnsforskjeller. Men det vi må gjøre noe med er å lage noen arenaer hvor det er mulig å bli kjent med disse sidene av seg selv, sånn at man kan ha sterkefølelser uten at man behøver å slå noen for det. 

Anonymkode: 79c6f...967

Fortsetter under...

Rystende forslag synes jeg .For ordens skyld burde jeg kanskje opplyse at jeg har ikke barn. Jeg synes ikke om noen former for våpen. Intelligens er å klare seg uten synes jeg. Vi må jobbe mere for fred synes jeg. Se om der ikke er annet barnehagene trenger også av materielle ting. Nå er det jo også snart jul.😊

Anonymkode: 2a5e4...45e

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så kan man lære å fekte med pinner, og lære at piler skal kastes på blink, og ikke på hverandre. Og så kan man jo introduseres for hva er et våpen, hva gjør et våpen. 

Alt det der går det an å gjennomføre uten at det trenger å være noen "våpendag".

I barnehagen og skolen mine unger gikk på, var det heldigvis mange mannlige ansatte. Minstemann visste ingenting om at det var uvanlig at menn jobbet i barnehage. Jeg tror det demper hysterinivået å ha begge kjønn blant personalet. Ikke dermed sagt at alle kvinner er hysteriske, men jeg synes det virker som om det noen steder går litt langt, med forbud mot alt fra yoghurt til tresverd.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sønnen min var liten var det "ha med"-dag i barnehagen, og han var bare opptatt av pistoler og sverd da han var liten. Så hadde han med seg det i barnehagen. Da fikk an høre at "nei, det er ikke lov med våpen!". Og så tenker jeg da, hvorfor ikke da ha våpendag. Så kan man lære å fekte med pinner, og lære at piler skal kastes på blink, og ikke på hverandre. Og så kan man jo introduseres for hva er et våpen, hva gjør et våpen. 

Jeg syns hverken man skal ha «pynte-seg-dag» eller våpendag i barnehagen jeg. Min jr var også opptatt av gevær og pistoler, likte å leke krig, cowboy og indianer, og var opptatt av biler og bulldosere. Nabojenta derimot gikk i rosa på årsvis, hadde et lass smykker rundt halsen, ønsket seg paljettminiskjørt og lekte fin dame. Jeg husker hun gned røde blomster på lepper og i kinn for å sminke seg fin mens min sprang rundt henne og sa «pang pang».  Ingen av dem trengte å få forsterket dette, det kom helt av seg selv - akkurat som generelle dataferdigheter gjør i barneskolealder. Det er ikke det å Google eller taste de trenger å lære der heller, det er å reflektere over hva de leser og ser på nettet, og tenke over hva skjermverden gjør med dem og med samfunnet. 

Det du sier om pil og bue etc har jeg mer sansen for, og det likte kidsa i vårt nabolag godt, heldigvis. Gi heller ungene hver sin kniv og la dem spikke litt selv, det har de mye bedre av spør du meg, og det kan de godt begynne med allerede i barnehagen. 

Folk flest er veldig ressurssterke i dag. Jeg tror det er derfor slik utvikling kommer. Folk kalkulerer kanskje med litt kriminalitet fordi de vet " å betale seg ut" om de blir tatt eller at de er så på maktens gren at det er lite problem.I fremtiden heter det bare at de " trumfer den" eller liknende.Samtidig eier de media så de får sikret seg stadig større ressurser og mere makt og skinnet av at de er så religiøse. Bare synd ikke flere blir gått i sømmene av samfunnets maktpersoner.

Anonymkode: 2a5e4...45e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...