Gå til innhold

Finnes det svindelselskaper på Oslo Børs? (Element)

Foregår det litt 'svindlings' på børsen?  

4 stemmer

1. 1. Foregår det litt svindlings på børsen?

• Ja!
      4
    • Nei!
      0
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Disclaimer: dette er ingen anklage om svindel, kun et åpent spørsmål fra en uten peiling på børs/aksjer og slikt, bare som en utenforstående, så gikk alarmen hos meg, så ikke saksøk meg pliz 😛 

Jeg så litt på aksjer og slikt, et tema jeg kan absolutt ingenting om, men det jeg har fått inntrykk av, er at det er mulig for ledelsen i selskaper å tilby "opsjoner" eller tilsvarende for å la "andre" kjøpe aksjer til en "gitt pris" nå eller i fremtiden. Dvs at rent hypotetisk kan en tilby "billige aksjer" til "noen", også kan de selge aksjene videre til andre på børsen for en mye høyere pris, og tjene masse penger. Dette høres ut som noe som, ihvertfall teoretisk sett, kan misbrukes i så fall?

F.eks denne gjengen her i Element https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/ELE.OSE/overview driver aktivt med utstedelse av billige aksjer til "noen"  og tilbakekjøp av aksjer, billig, kombinert med, "gode nyheter" som "rapporter"   https://newsweb.oslobors.no/message/462960 og hva jeg antar etterfølges med salg av aksjene "dyrt" etc. Den rapporten f.eks er forøvirg noe som fremstår, for en uopplyst, som ren svada. Men ved å bli sitert i aviser, med disse "gode nyhetene", vil "noen" trolig bli fristet til å kjøpe aksjer, aksjer som ble "laget" nylig eller kjøpt tilbake mye billigere, før de nå "selges" til "meningmann" etter disse "positive nyhetene" "seriøse" aviser skriver om

https://aksjelive.e24.no/article/4dwMLR
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Planlegger-testanlegg

Ved å google styreleder, finner man "tidligere selskaper" med tilsvarende "tvilsomme metoder"

https://www.dn.no/aksjer/aksjehandel/bors/oslo-bors/storaksjonarer-fikk-aksjerabatt-pa-98-prosent-dette-er-ikke-bra-ikke-bra/1-1-5711127

Ved å lese på "debattforumer" ser en at mange meningmenn har noe som fremstår som, enten kjøpt og betalt reklame for firmaet, eller fullstendig hjernevasket forhold til firmaet

shareville ENF4djJ.png

Eler på hegnar forumet, hvor et par kommer med negative innspill som styreleders historikk og et fullstendig luftslott "rapport" og tvilsom praksis, men fort blir "slått ned" av "folk" som "forstår" at dette går til himmelen...

Så mine spørsmål
1 Er dette lov ?
2 Hvorfor lar børsen selskaper holde på slik selv om det eventuelt er lov? Dette må da gå ut over ryktet til børsen?
3 Hvorfor gir mediene ukritiske rapporter om hendelser til slike selskaper og presser kursen opp slik at selskapene får solgt aksjene de akuratt lagde til "avislesere" som går fem på?
4 Hvis svindel fond, inngår i indeks fond, vil ikke vi "alle" rammes av "svindelen"
5 Hvordan unngår en å bli lurt ? :)

Nei tror jeg får holde meg med 2% på lommmerusket mitt i bankinnskudskonto, liker ikke det jeg ser :ph34r:

Anonymkode: 018f2...67a

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disclaimer: dette er ingen anklage om svindel, kun et åpent spørsmål fra en uten peiling på børs/aksjer og slikt, bare som en utenforstående, så gikk alarmen hos meg, så ikke saksøk meg pliz 😛 

Jeg så litt på aksjer og slikt, et tema jeg kan absolutt ingenting om, men det jeg har fått inntrykk av, er at det er mulig for ledelsen i selskaper å tilby "opsjoner" eller tilsvarende for å la "andre" kjøpe aksjer til en "gitt pris" nå eller i fremtiden. Dvs at rent hypotetisk kan en tilby "billige aksjer" til "noen", også kan de selge aksjene videre til andre på børsen for en mye høyere pris, og tjene masse penger. Dette høres ut som noe som, ihvertfall teoretisk sett, kan misbrukes i så fall?

F.eks denne gjengen her i Element https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/ELE.OSE/overview driver aktivt med utstedelse av billige aksjer til "noen"  og tilbakekjøp av aksjer, billig, kombinert med, "gode nyheter" som "rapporter"   https://newsweb.oslobors.no/message/462960 og hva jeg antar etterfølges med salg av aksjene "dyrt" etc. Den rapporten f.eks er forøvirg noe som fremstår, for en uopplyst, som ren svada. Men ved å bli sitert i aviser, med disse "gode nyhetene", vil "noen" trolig bli fristet til å kjøpe aksjer, aksjer som ble "laget" nylig eller kjøpt tilbake mye billigere, før de nå "selges" til "meningmann" etter disse "positive nyhetene" "seriøse" aviser skriver om

https://aksjelive.e24.no/article/4dwMLR
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Planlegger-testanlegg

Ved å google styreleder, finner man "tidligere selskaper" med tilsvarende "tvilsomme metoder"

https://www.dn.no/aksjer/aksjehandel/bors/oslo-bors/storaksjonarer-fikk-aksjerabatt-pa-98-prosent-dette-er-ikke-bra-ikke-bra/1-1-5711127

Ved å lese på "debattforumer" ser en at mange meningmenn har noe som fremstår som, enten kjøpt og betalt reklame for firmaet, eller fullstendig hjernevasket forhold til firmaet

shareville ENF4djJ.png

Eler på hegnar forumet, hvor et par kommer med negative innspill som styreleders historikk og et fullstendig luftslott "rapport" og tvilsom praksis, men fort blir "slått ned" av "folk" som "forstår" at dette går til himmelen...

Så mine spørsmål
1 Er dette lov ?
2 Hvorfor lar børsen selskaper holde på slik selv om det eventuelt er lov? Dette må da gå ut over ryktet til børsen?
3 Hvorfor gir mediene ukritiske rapporter om hendelser til slike selskaper og presser kursen opp slik at selskapene får solgt aksjene de akuratt lagde til "avislesere" som går fem på?
4 Hvis svindel fond, inngår i indeks fond, vil ikke vi "alle" rammes av "svindelen"
5 Hvordan unngår en å bli lurt ? :)

Nei tror jeg får holde meg med 2% på lommmerusket mitt i bankinnskudskonto, liker ikke det jeg ser :ph34r:

Takk for innlegget. Jeg er enig i at det er mye fjas, opphausing og naive aksjonærer. Jeg skriver som anonym siden jeg også blir paranoid av å skrive om konkrete selskap. 

Oceanteam ASA var et ganske tvilsomt selskap. Førte opp store overskudd og verdier i regnskapet. Ved nærmere ettersyn er verdiene i selskapet "goodwill", altså et håp om fremtidig inntjening. Ingen revisorer vil godkjenne regnskapet.

Eieren og familien i det samme selskapet tar ut over 30 milloner i året i form av "konsulenthonorar". (Mange tusen kr per time og over flere tusen timer i året på én person ved siden av annen jobb.. ) . Familien hadde flertall i GF og stemte ned forslag til granskning. 

De har ryddet opp nå og disse eierne er ute. Jeg vil ikke påstå at de er gangstere, svindlere og tjuver. Det får andre vurdere.

Her står litt om saken:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Aksjonaeropproer-i-Oceanteam

Anonymkode: 9dfe5...20f

Sikkert der som overalt ellers. Man leser jo om innsidehandel og andre ting. Det vil si at enkelte vet ting om andre som de senere benytter i ny jobb. Derfor er det karakterer slik stortingsrepresentanter har tror jeg. Men i likhet med deg vet jeg svært lite utover aviser o.l. Men noe kan ingen skylde på andre tror jeg. Men det er sikkert mye " selvjustis" i sånne miljø også. At de overvåker hverandre mener jeg. Tror ikke dette er et " vanlig" miljø på noe måte.

Anonymkode: 1e2e3...7e1

Virker som de fleste holder seg innenfor lovverket så det er nok noe svakhet med lovverket som fører til ren ukontrolert kapitalisme er inntrykket jeg sitter igjen med. Rart at systemet er slikt, en store aksjonærer lovlig kan i praksis stjele penger fra små aksjonærer, uten å bryte noen lover eller noe som helst, og tydelig kursmanipulasjon som foregår gjennom "pyntede" rapporter som sendes inn til børsen, men tydeligvis lov det også,bør nok holde seg unna små selskap (eller bli med på svindelen eventuelt :P ), i større selskaper er det nok vanskeligere å slippe unna med tull. Spiller ingen rolle for min del jeg har så godt som ingen penger uansett bare syntes det var interessant å finne ut mer om finansverdenen, ikke en verden for meg :) Men det skjønte jeg fort når jeg leste finansaviser bare svada påstander og fremtidsanalyser og spåkuleavlesning "kursmål" hehe, tipper avisene er råtne de også og tjenrer penger under bordet, alt er lov sålenge en ikke bryter loven, lenge leve kapitalismen, hehe

Lykke til

Annonse

Kanskje miljø som er mere utsatt for ting som ikke burde skje i noen miljøer enn ellers ,da jo alt dreier seg omkring omsetning av penger. Kanskje miljø som tiltrekker folk med bare sans for fart og spenning og " muligheter for lettjente penger"  Men alt er sikkert ikke som i kriminalromaner og andre romaner opp gjennom tidene. Hvem vet. Kanskje mye verre og aldri en god natts søvn. Synd man ikke er " flue på veggen" der alt skjer i verden kanskje.

Skulle man jobbet sånne steder tror jeg bare man må trives med masse jag og mas og ikke slik som her på DOL skulle jeg tro. Man må kanskje være forberedt på andres oppturer og kanskje ikke så mange selv også. Bretton Wood avtalen er mye grunnlag og kjøreregler tror jeg for dette er jo for hele verden man samhandler som jeg tror og forestiller meg. Men tror det er som i alle spill. Det er sjelden noen vinnermulugheter og kanskje mye bare ren tragedie for så mange også som aldri er innenfor i den verdenen.

Selvfølgelig. Vi rammes alle om slikt finner sted. Hører på radio de ikke så lite " klamme" økonomirappirteene der. Her tror jeg foregår mye. Tror faktisk at en del ikke gir sitt beste faglige skjønn fordi de er engstelig for å innvirke negativt på mennesker i nød. Når Trump farer frem så aner vi ikke hva som kan skje. Disse handelsblokjadene gir jo først økonomisk effekt på veldig lang sikt. Umulig å vite. Han legger føringer på verdensøkonomien med sine misforståtte tiltak som vi bare ser toppen av isfjellet av. Dette merker man nok på børsen og mange sikkert prøver å utnytte og er så geniale( tror de selv) at de gjør det.Man hører de norske kommentatorene slippe opp for ord. Vi sitter jo alle i "glasshus."

Vanskelig å vite hvordan alt går. Mange argumenterer jo imot alt dette uheldige. Men at der er banditter. Sikkert også som leser dine og mine ord.

Vet ikke om jeg tar feil men i våre dager har jeg inntrykk av at Ola og Kari Nordmann har alle sin portefølje på børsen utover oljefondet også. Veldig rart at pensjonene våre er så usikre. Også allerede opptjente pensjonspenger høres når man tåler med NAV for eksempel ikke ut som ens egne penger. Veldig rart. Kan det ha noe med handlings å gjøre.???? Utlendinger kjøper opp Norge. Kan skje også børsen og politikken i landet. Hva med styringen over vannressurser våre. Hvem har de aksjene nå?

Man kan vel på den annen side sikkert ikke skjære alle over en kam i dette miljøet heller. Her er konkurransen beinhard tror jeg og grønn trivsel og miljøaktivister og genier mange tror jeg. Alle tenker nok miljø der nå og jorda osv. Værstasjoner og fremtidige værvarsler og forsukringsgiganter som ungen kontorer har. Alt er bare et sted på nett.Spørs om de ikke ser for lite på verdensrommet og hva som når som helst kan ramme oss derfra. Da nytter det lite med klimamodeller osv. Da er det snakk om vår tro så langt.

Tenker du på å handle aksjer selv??

Annonse

Ja det kan du si.Veldig godt poeng. Ingen er jo her hele tiden å kan svare uansett. Skal prøve fremover. 

Ellers er å si at vi her på DOL ikke fisker i opprørt vann da jo lågan ofte slår og maan bør komme seg i land , men selvfølgelig mye fisk å få i opprørt hav. Nei. Vi drar til land. Det er helg også og vi trenger å ta igjen mye søvn og hvile. Alle sammen tror jeg. Håper alle har nok mat der er de er.

Håper dette blir barnas jul fremfor noen.Frelsesarmeoffiseren var  allerede på plass i hyggelig samtale med sine. Enkelte mennesker står mere på enn andre. Det er big business det også nå ,men allikevel. Bare snøen er fraværende så langt men da blir det jo veldig glatt og vanskelig for mange å komme ut.

Tar meg kritikken ad notam som vanlig å ønsker god helg til alle som bare leser.😊

(Men det er økonomisk besparende  for en ganske alminnelig bruker å ikke være så lenge påskrudd om gangen. Her er penger å hente. For de som vet. Eller få en bedre relasjon til sin mobil og det elektroniske kanskje.)

Beklager så mye. Alt er ikke så lett. Kontakten  med nett går veldig sent og er veldig ustabil med kontantabonement slik jeg har råd til. Min datamengder er oppbrukt første dag i måneden alt. Så tiden jeg bruker på dere er ren overtid å regne.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datamengder er oppbrukt første dag i måneden alt. Så tiden jeg bruker på dere er ren overtid å regne.

Da kan det hende det er rimeligere å bytte til et abonnement med mer data.

Anonymkode: ad55f...912

Tror ikke det er så lett samtidig å få ha kontantabonement som jeg har. Føler ikke jeg har verken råd til eller bruk for mer med en liten telefon som har et begrenset bruksområde egentlig.

Min situasjon er som så mange mennesker i vår verden i dag at det er en lang rekke uheldige omstendigheter som ligger til grunn for ting. At ressursene er knappe er jo noe de fleste av oss lever under, men yngre mennesker har ofte heldigvis  noe mere utsikter for bedre inntektsmuligheter igjen ved langvarig arbeidsledighet.  Hvis ikke alvorlig sykdom som jo rammer også yngre dessverre.  Om noen år får jeg jo full pensjon ,men det er ingenting mot de husleier som finnes i de fleste boliger i dag. Derfor må jeg planlegge utifra nåsituasjon som er mere enn god nok til mitt bruk, men ingen  vet hva fremtida vil bringe. Med andre ord. Jeg tenker sparetiltak og langsiktig pengebruk med hensyn på fremtiden hele tiden. Men så mange sliter med knappe ressurser i dag. Se mange etater innen helse som har vært sulteforet så lenge. Helt forferdelig bare. Og ikke bare helse. Så mye spiller sammen. Leste om eldresenter som var uten strøm nesten en hel dag på grunn av bytting av strømmålere. Mange demente satt redde på rommene sine og pårørende ringte og forstod ikke hvorfor det ihvertfall ikke kunne vært gjort i august om ikke annet. Får tårer av å tenke på det.

• 2 uker senere...

Etter at jeg skrev dette (8 november) er kursen ned 40% nå (23 november). Så om du investerte 1 million kroner etter disse "gode nyhetene" de rapporterte om på børsen, så ville du tapt 400'000 kroner bare 14 dager senere. Merkelig at "gode nyheter" ikke hadde hold i virkeligheten, for 1000 gang, litt av en tilfeldighet, lurer på hvem som tjente og hvem som tapte på dette?, flere millioner av kroner omsatt hver dag i dette "prosjektet". Om det var noen som ble reddet av min advarsel så er dere velkommen, men hvorfor er dette min jobb trodde vi hadde myndigheter i Norge som passet på slikt ?

https://www.dn.no/marked/element/falcon-fund/lars-christian-beitnes/bors-topp-varslet-om-kjempesoksmal/2-1-478908

https://newsweb.oslobors.no/message/464359

https://newsweb.oslobors.no/message/464304

Jaja, god jul folkens, og høres noe for godt ut til å være sant, så er det som regel det ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...