Gå til innhold

Aktiv dødshjelp - Hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et virkelig etiske dilemma. Jeg var alvorlig deprimert i tre år ,hadde jeg hatt muligheten da til å be om hjelp til å dø hadde jeg bedt om det .Har det fint i dag så burde jeg ha fått den hjelpen dengang? 

Min far hadde kreft og lå og led på sykehuset i flere dager før han døde ,de hadde ikke nok smertepumper så smertelindringen var dårlig.Burde han fått aktiv dødshjelp?

Anonymkode: 30e48...324

Slik det behandles i dag ville jo ikke førstnevnte fått innvilget aktiv dødshjelp. At man vil dø fordi man er deprimert eller har en psykisk sykdom er noe helt annet enn å ville dø fordi man uansett kommer til å dø innen 1-2 år og den tiden frem til døden vil være smertefull, vil ødelegge kroppen slik man kjenner den i dag og vil i de fleste tilfeller gi en hel del negative følger.

Min venninnes far fikk alvorlig kreft i hjernen, de antok at han hadde 1 år igjen, maks. Over natten gikk han fra å være i en aktiv jobb med aktive hobbyer og et aktivt familieliv til å ikke kunne snakke, bevege seg, måtte bruke bleie o.s.v. Heldigvis ble han bedre av cellegift, og ved hjelp av smertelindring levde han et nogenlunde aktivt liv hjemme til han brått døde, men han sa selv at hadde han blitt værende i tilstanden hvor han ikke kunne gjøre seg forstått eller utrykt seg så hadde han søkt om aktiv dødshjelp ved hjelp av familien. Og de var enige med han, det ville vært en stor sorg å miste han før, men i ettertid har de sagt at å se han slik de første ukene var nesten vondere enn når han døde. De hadde allerede sørget mye da de fikk meldingen om kreft, og det å sørge i et helt år over hvordan han hadde det i tillegg til døden hadde vært verre.

Anonymkode: 65838...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for det der man er så syk at det uansett ikke er noe håp for en, og det er vanskelig eller håpløst å lindre smerter og annen lidelse. Et foster kan ikke ta et valg - i motsetning til en som har levd noen år - eller deres pårørende om den det måtte gjelde har gitt dem fullmakt til å gi grønt lys - hvis den det gjelder havner i en situasjon der man ikke kan gjøre seg forstått mer. Det er ikke alle de klarer å smertelindre uansett hva som er tilgjengelig av medisiner, og jeg forstår godt at disse ikke vil lide unødvendig lenge i en sånn situasjon.

Samtidig må vi tenke på de som ønsker å dø naturlig, og hvordan vi skal ta vare på dem. De som ønsker lindrende behandling hjemme, bør få det. Tilbud om hospice burde og rustes opp. 

 Kriteriene for å få dødshjelp må være restriktive. Når man ser hvor liberalt det er blitt i Belgia og Nederland, synes jeg de har gått langt over grensa for hva jeg tenker er akseptable kriterier. 

 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Dette skal ingen måtte bli nødt til å utføre. Ønsker en å dø, finnes det mange alternativer for å ordne det på egen hånd.

Moren min har bedt meg om å hjelpe henne med å ta livet av henne. Jeg synes det er ubehagelig da jeg i utgangspunktet hjelper henne med det hun trenger hjelp til.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har bedt meg om å hjelpe henne med å ta livet av henne. Jeg synes det er ubehagelig da jeg i utgangspunktet hjelper henne med det hun trenger hjelp til.

Anonymkode: e9891...6b3

Du bør si klart fra til henne at akkurat det spørsmålet aksepterer du ikke-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Du bør si klart fra til henne at akkurat det spørsmålet aksepterer du ikke-

Ja. Men jeg synes synd på henne. Jeg forsøkte å si at jeg ikke vil tilbringe mange år på Bretvedt. Hun er veldig «på» og har mye makt. Hun manipulerer og innynder seg. Bygger allianser og forsøker å få meg til å føle meg utvalgt. Jeg vil gjerne gjøre det som er godt for henne og håper jeg ikke kommer i en situasjon der det er svært opplagt at hun lider. Jeg må ikke gjøre noe dumt.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror pasienter blir " gitt opp " så altfor tidlig og at det er følsesmessige ting ofte og feil og uverdig behandling som gjør at pasienten bare ønsker å dø fra oss alle.

Anonymkode: d7170...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

Hvorfor kan hun ikke fikse det selv?

Hun har fortalt meg at hun har en plan, men jeg tror hun er redd for at hun ikke klarer å gjøre det på en vellykket måte. Hun vil forsikre seg om at hun klarer det og da trenger hun min hjelp. På en måte føler jeg meg presset. Men jeg er redd for følgende. Ved et par anledninger har jeg tenkt på hvordan jeg skal klare det. Men jeg er ikke helt den typen. Jeg skjønner det når du sier at det er uakseptabelt, men noen ganger føler jeg meg inne i et hermetisk rom med andre regler.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette SKAL i tilfelle være det offentliges ansvar. Å måtte begå selvmord synes jeg ikke er en løsning. Noen blir for syke til. å klare det. Eks. man får et slag i hjernestammen som medfører et såkalt "locked in syndrom." Pasienten kan oppfatte alt rundt seg, tenke og forstå. Men hn er 100% lam og har ekstremt dårlig om ikke manglende evne til å kommunisere. Om jeg hadde havnet i en slik situasjon nå? Jeg ville ikke ønsket å leve. Samtidig skal ikke pårørende settes i en situasjon der de må utføre selve dødshjelpen. Det må profesjonelle personer som synes det er greit gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har fortalt meg at hun har en plan, men jeg tror hun er redd for at hun ikke klarer å gjøre det på en vellykket måte. Hun vil forsikre seg om at hun klarer det og da trenger hun min hjelp. På en måte føler jeg meg presset. Men jeg er redd for følgende. Ved et par anledninger har jeg tenkt på hvordan jeg skal klare det. Men jeg er ikke helt den typen. Jeg skjønner det når du sier at det er uakseptabelt, men noen ganger føler jeg meg inne i et hermetisk rom med andre regler.

Anonymkode: e9891...6b3

Er hun lam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Er hun lam?

På ingen måte. Hun er bare redd for å bli avhengig av andre i betydningen trenge pleie. Jeg tror hun ikke vil være gammel. Hun har snakket om forgiftning. Jeg tenker at man da kan få alvorlig organsvikt og virkelig bli avhengig av andre. Men på sett og vis forsøker hun å få meg til å føle at hun er avhengig av min hjelp. Nærmest et paradoks hun som liker å være så selvstendig. Hennes livsparole er å bevare sin personlige frihet...ja inn til døden. Hun vil være uavhengig alt, alle nære, alt som er. Vi er statistene.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kupton skrev:

Hun tror hun er uavhengig, men hun er jo avhengig av deg 😀

Ja, dette er paradokset og den oppgaven jeg synes er belastende. Det rare er at jeg er så sterkt knyttet til dette mennesket som ikke vil ha noen innpå seg. Jeg kjenner at jeg må forsøke å vikle meg ut av dette ansvaret. Når hun er på sykehus tenker jeg alltid at det er jeg som er redningsmannen. Men jeg _vil_ ikke ødelegge fremtiden min. Jeg vil ha mitt eget liv.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Svaret er at du må få henne til å ta ansvar for sitt eget liv (eller død).

Det er et godt sitat...thanks👍

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har bedt meg om å hjelpe henne med å ta livet av henne. Jeg synes det er ubehagelig da jeg i utgangspunktet hjelper henne med det hun trenger hjelp til.

Anonymkode: e9891...6b3

Det må hun ordne selv. Evt. kan du hjelpe henne å dra til Sveits. Vet ikke hvordan det fungerer, men jeg skjønner at det ikke er like lett å ordne det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også tenkt på Sveits, men hun er ikke dødssyk på noen måte, så jeg vet ikke hva de godtar der.

Anonymkode: e9891...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er en syk tanke både for meg selv og andre. Må også gjøre det lettere for kriminelle om det ble innført tror jeg.

Anonymkode: d7170...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...