AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Jeg er 54 år. Jeg begynte med uregelmessige store blødninger for seks år siden. Hadde mange typiske tegn på overgangsalder. Legen tok hormonprøver som var normale og konstanterte at alt var psykisk. Så har jeg hatt humørsvingninger, verk i ledd, søvnproblemer, redusert libido, hud og hårforandring, konsentrasjonsproblemer, nattesvette , vektoppgang osv. De to siste årene kanskje noen sparsomme blødninger hver tredje til fjerde mnd. De siste mnd har jeg vært mye plaget med hetetokter. Da legen tok nye blodprøver sa han at jeg var i fertil alder( LH: 6, FDH: 11,9. Østradiol 109.). ??. Anonymkode: 46c08...bff 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445494-jeg-blir-ikke-klok-p%C3%A5-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Blodprøvene (FSH og LH) viser 'normale verdier', men litt lav verdi av østradiol (østrogen). Man kan i din alder ikke stole på blodprøvene, verdiene kan endre seg fra uke til uke, på samme måte som menstruasjonene er ute av system. Det du beskriver er typiske symptomer i overgangsalderen: nattesvette, søvnproblemer, redusert sexlyst og kanskje humørendringer. Jeg vil foreslå at du prøver østrogentilførsel, enten Trisekvens (piller) eller Sequidot (plaster). Det siste er det mest gunstige med hensyn til libido og øker tilsynelatende ikke risiko for blodpropp eller slag. Det vil gi deg månedlige blødninger. Det med hormonbehandling og råd er etter hvert blitt så komplisert at det i mange tilfeller kun er gynekologer som har den store oversikten. Så be din lege om henvisning eller søk til en gynekolog uten avtale (men hør først om prisen). Lykke til. Vennlig hilsen Mette PS fortell gjerne om hvordan det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/445494-jeg-blir-ikke-klok-p%C3%A5-dette/#findComment-3877484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.