Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 54 år. Jeg begynte med uregelmessige store blødninger for seks år siden. Hadde mange typiske tegn på overgangsalder. Legen tok hormonprøver som var normale og konstanterte at alt var psykisk. Så har jeg hatt humørsvingninger, verk i ledd, søvnproblemer, redusert libido, hud og hårforandring, konsentrasjonsproblemer, nattesvette , vektoppgang osv. De to siste årene kanskje noen sparsomme blødninger hver tredje til fjerde mnd. De siste mnd har jeg vært mye plaget med hetetokter.  Da legen tok nye blodprøver sa han at jeg var i fertil alder( LH: 6, FDH: 11,9. Østradiol 109.). ??. 

Anonymkode: 46c08...bff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445494-jeg-blir-ikke-klok-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Blodprøvene (FSH og LH) viser 'normale verdier', men litt lav verdi av østradiol (østrogen). Man kan i din alder ikke stole på blodprøvene, verdiene kan endre seg fra uke til uke, på samme måte som menstruasjonene er ute av system. Det du beskriver er typiske symptomer i overgangsalderen: nattesvette, søvnproblemer, redusert sexlyst og kanskje humørendringer. Jeg vil foreslå at du prøver østrogentilførsel, enten Trisekvens (piller) eller Sequidot (plaster). Det siste er det mest gunstige med hensyn til libido og øker tilsynelatende ikke risiko for blodpropp eller slag. Det vil gi deg månedlige blødninger. Det med hormonbehandling og råd er etter hvert blitt så komplisert at det i mange tilfeller kun er gynekologer som har den store oversikten. Så be din lege om henvisning eller søk til en gynekolog uten avtale (men hør først om prisen). Lykke til. Vennlig hilsen Mette

PS fortell gjerne om hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...