Gå til innhold

Pliktig organdonasjon. Hva tenker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Xtra skrev:

Tror det er få klager fra de som ikke har samtykket til organdonasjon

 

😉

Går an å være levende donor av nyre da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da virker det som en mere grei sak å reservere seg om man det vil. Vi har alle våre ting tror jeg.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leit å tenke slik men jeg stoler lite på forskning og medisin og legevitenskap mer. Synes oftest det bare gjelder å tappe enkelte mennesker for  alt i livet. Se bare på p- piller og østrogen som i alle år har vært anbefalt så varmt men  det er kommet frem at ingen kvinnelige leger selv noensinne har brukt. Det er ikke slik at jeg mister alt og alle men allikevel min tillit er svært lav og kommer nok aldri tilbake. Mye man ikke forbinder med etikk som de er så flinke ofte å dra viser om.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk da på kjøp og salg av organer slik som i utlandet. Simple kriminelle kan lett utnytte sårbare mennesker. Og hva skjer når man er død. Kan man stole stort på disse menneskene med noe. Det tviler jeg sterkt på.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk da på kjøp og salg av organer slik som i utlandet. Simple kriminelle kan lett utnytte sårbare mennesker. Og hva skjer når man er død. Kan man stole stort på disse menneskene med noe. Det tviler jeg sterkt på.

Anonymkode: bfd42...710

Det har vel ingenting med organdonasjon å gjøre? Her er det snakk om organdonasjon i regi av sykehus i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv mitt eget testamente for øvrig satt opp av en både søt og flink advokat tviler jeg sterkt på blir tatt særlig notis av etter min bortgang. Rettssystemet er altfor overbelastet og kanskje advokaten selv får problemer både med familie og konkurrenter i bransjen og så mye. Håper bare ikke den stakkars advokaten får noe problemer på grunn av dette. Hun var på min egen alder og kanskje ikke med jernhelse hun heller.

Du bare overhøvler alt jeg skriver og liksom " tvinger meg av veien" føler jeg. Det er ikke en dag i vår tid som ikke også innenriks nyheter er fulle av kriminalitet. Veien kan være kort til kjøp og salg av organer og til å " forkorte alvorlig syke pasienters sykeleie" med hensyn på a skaffe sykehuset penger og legene selv høyere status og karriere og lønn. Slik sykehuset og sykehjem virker å funger med hensyn på overbelastning. Mye kan skje i mye kaos og rot bare. Må si jeg er blitt mere skeptisk med årene. Bare språkproblemer kan innebære mange muligheter for misforståelser og feil.

Det kan være lett å legge til rette for utbytting av fra før svake grupper mennesker. Mennesker du aldri ser i retts salene. Man bør tenke seg godt om synes jeg.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke bare i vår tid mener jeg. Det er store Haier der ute og blitt kjempedårlig også for helt ordinære vanlige mennesker. Jeg er ikke fremmed for å hjelpe andre men jeg støtter og gir ikke samtykke til farlige ting.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke bare. Enkelte tar jo" loven i egne hender "til og med.Ikke så lenge siden vi hørte om borgervern og merkelige nyheter og ulike grupper sammenslutninger. Tenk bare på nettmobbing og organisert nettkriminalitet. Jeg er store muligheter til å innvirke på hvem som får organ og hvem som ikke.  Jeg må si jeg tviler om intensjonene er aldri så gode. Men de ressurssterke klarer seg nok.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv mitt eget testamente for øvrig satt opp av en både søt og flink advokat tviler jeg sterkt på blir tatt særlig notis av etter min bortgang. Rettssystemet er altfor overbelastet og kanskje advokaten selv får problemer både med familie og konkurrenter i bransjen og så mye. 

Hvor blir det oppbevart? Hvis testamentet ble satt opp av en advokat, blir det selvfølgelig tatt hensyn til, såfremt det er noen som får det fram når det trengs. Er det hos skifteretten eller advokatfirmaet, er selvfølgelig sjansene større enn om det ligger nederst i en skuff hjemme hos deg. I sistnevnte tilfelle er det alltid en risiko for at det blir "borte" hvis en slektning som ikke er tilgodesett, finner det først.

Og så er det jo en forutsetning at det er midler i boet til å oppfylle det som står i testamentet.

Hvis et testamente er gyldig etter loven, blir ikke rettsvesenet blandet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testamentet ligger selvsagt hos loven selv. Tingrettene. Tviler på at de har kapasitet til å ta notis av noe som helst på det tidspunkt. Sikkert ikke noe å ta notis av med utviklingen vi har i dag. Det neste som raser sammen er vel NAV.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at de har kapasitet til å ta notis av noe som helst på det tidspunkt. Sikkert ikke noe å ta notis av med utviklingen vi har i dag. 

Hvorfor har du ikke tillit til noen av systemene i samfunnet vårt, verken helsevesenet, rettsvesenet eller NAV?

Det er rutiner rundt dødsfall, og de følges strengt. Bare spør de som har mistet ektefelle eller samboer brått og uventet, om hva som skjedde med bankkontoen.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen slektninger som er tilgodesett. Staten tar hele kaka.

Uten livsarvinger bestemmer du selv når boet har dekket utgiftene rundt dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testamentet ligger selvsagt hos loven selv. Tingrettene. Tviler på at de har kapasitet til å ta notis av noe som helst på det tidspunkt. Sikkert ikke noe å ta notis av med utviklingen vi har i dag. Det neste som raser sammen er vel NAV.

Anonymkode: bfd42...710

Det var da måte på til bekmørk negativitet.

Anonymkode: 7e8fe...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis. Akkurat som i 30 åra. Enkelte må vel i banken for å låne til begravelsen.

"Det er skjedd noe med Norge."

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis. Akkurat som i 30 åra. Enkelte må vel i banken for å låne til begravelsen.

"Det er skjedd noe med Norge."

Anonymkode: bfd42...710

Hva mener du med det? Hva er det som er som i 30-åra? Det er normalt at boet / arvingene dekker begravelsen. Men det er de etterlatte sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det er galt. I mitt tilfelle er der ingen arvinger. Jeg vet ikke. Gjør man noen gang noe riktig i grunnen.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ofte ikke som man tror. Det er ofte så mye mer komplisert. Kanskje er der ingen tingretter på det tidspunkt. De har et helt nytt system for alt.

Anonymkode: bfd42...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener det er galt. I mitt tilfelle er der ingen arvinger. Jeg vet ikke. Gjør man noen gang noe riktig i grunnen.

Anonymkode: bfd42...710

Hva er det jeg mener er galt? Jeg har gjentatt mange ganger at i ditt tilfelle bestemmer du helt selv over det du etterlater deg, så du bør skrive testamente og oppbevare det trygt. Det rådet har du jo fulgt 100%.

Det jeg reagerer på, er påstandene dine om at dette er til ingen nytte fordi det uansett ikke vil bli tatt hensyn til, og om at samfunnet er i ferd med å bryte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...