Gå til innhold

Fattigdomsgrensen i Norge.. og skille i befolkningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man legge i ordet fattig. Få muligheter til å gjøre noe med egen fortvilet situasjon kanskje. En viss sum inntekt i året. Enkelte bruker ordet mye mere ladet og mener kanskje åndsfattigdom målt i antall bøker eller bekjentskaper i religiøse miljø. Vanskelig å si. Variere kanskje fra situasjon til situasjon for mange. Fra tilfelle til tilfelle. Det er iallefall ikke status å regnes som fattig. Enkelte mener man er fattig om man ikke har TV. Kanskje. Jeg vet ikke. Det er ofte så vanskelig å skjære ned på de riktige tingene og vi er ulike. Alt trenger man ikke egentlig føler jeg men det er veldig å bare hoppe av karusellen fordi helsa  ens da kanskje ville lide enda mer. Det største skille går ved helse tror jeg. Jeg har også inntrykk at det er mye "sykdom " og vanskeligheter i arbeids og samfunnsliv og innsparinger som rammer til og med små barn. Må være fortvilet vanskelig.

Kanskje det i bunn og grunn handler om lederansvar. Kanskje politikk. Jeg vet ikke. Men jeg er veldig bekymret som jeg tror mange er for økningene i kriminaliteten blant folk. Skyldes det at vi er så mange flere nå først og fremst? Om der virkelig er en økning eller at mye ikke har vært fremme i de store mediekanaler tidligere?

Anonymkode: 46d9b...723

Det er også vanskelig for noen å få så mye jobb man ønsker seg. Jeg har forsøkt i over et år å få mer jobbing men ikke lykkes..   så derfor så tenker jeg at norge ikke er bare velstand. Men mulig jeg syter mer enn jeg bør gjøre nå . 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 16 000 kr denne måneden. 9000 kroner av dem gikk til husleie. Men hvor blir resten av pengene av? Mulig at jeg ikke er fattig men pengene går... 

Anonymkode: 25876...19c

Du har utvilsomt ikke mye penger å bruke hver måned! Hvordan har det gått med samtalene med faren til sønnen din, er han villig til å bidra noe økonomisk fremover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor blir resten av pengene av?

Det kan du vel få oversikt over i nettbanken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 16 000 kr denne måneden. 9000 kroner av dem gikk til husleie. Men hvor blir resten av pengene av? Mulig at jeg ikke er fattig men pengene går... 

Anonymkode: 25876...19c

Hvor mye gikk til nedbetaling av forbrukslån?

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye gikk til nedbetaling av forbrukslån?

Anonymkode: f231a...24a

Kan føre opp her ; 2 personer skal leve på 16 000 kroner i måneden. 

9000 kr i husleie , 500 kr telefon for 2, 2300 kr på lån, 1000 kr på busskort på meg, 600 kr i busskort, 333 kr til forsikring, og resten sitter jeg igjen med til mat. Er det da rart at jeg går i 0 eller minus lett? 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laban skrev:

Det kan du vel få oversikt over i nettbanken din?

Jeg mener at jeg er sparsommelig men at det er rente på lån som gjør meg ekstra fattig. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg er sparsommelig men at det er rente på lån som gjør meg ekstra fattig. 

Anonymkode: 25876...19c

Jeg tviler ikke på at du er sparsommelig. Jeg kommenterte spørsmålet ditt om "hvor blir pengene av?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Jeg tviler ikke på at du er sparsommelig. Jeg kommenterte spørsmålet ditt om "hvor blir pengene av?".

Det går mest til rente på lån. Jeg kjøper ellers billig mat. Det går ikke til noe annet enn det som er oppgitt. Jeg skal gjerne ikke si at jeg er fattig men jeg føler meg fattig i situasjonen  :)

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Jeg tviler ikke på at du er sparsommelig. Jeg kommenterte spørsmålet ditt om "hvor blir pengene av?".

Når alle utgiftene er betalt har vi som oftest igjen 2000 kroner til mat for en måned. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan føre opp her ; 2 personer skal leve på 16 000 kroner i måneden. 

9000 kr i husleie , 500 kr telefon for 2, 2300 kr på lån, 1000 kr på busskort på meg, 600 kr i busskort, 333 kr til forsikring, og resten sitter jeg igjen med til mat. Er det da rart at jeg går i 0 eller minus lett? 

Anonymkode: 25876...19c

Nei.

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Jeg tviler ikke på at du er sparsommelig. Jeg kommenterte spørsmålet ditt om "hvor blir pengene av?".

Jeg skal bli bedre på dette med regnskap og passe på at jeg får pengene til å strekke bedre. Men det er ikke lett. Men lånet har sin del av skyld for det så det står ikke bare på inntekt. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan føre opp her ; 2 personer skal leve på 16 000 kroner i måneden. 

9000 kr i husleie , 500 kr telefon for 2, 2300 kr på lån, 1000 kr på busskort på meg, 600 kr i busskort, 333 kr til forsikring, og resten sitter jeg igjen med til mat. Er det da rart at jeg går i 0 eller minus lett? 

Anonymkode: 25876...19c

Det er jo ikke kun mat de pengene skal dekke. De skal dekke klær og andre ting man trenger i tillegg. Du sitter igjen med kanskje et par hundre kr mer enn det jeg som enslig, bruker i matbutikken hver mnd. Men den andre i husstanden er du vel ikke pliktig til å forsørge? Har du prøvd å få til en bedre deal med kreditor på forbrukslånet? Og har du vurdert om du kanskje har forsikringer du ikke behøver? Du trenger egentlig bare innboforsikring. Og den kan du få til langt mindre enn 333 kr mnd. uten at dekningen blir dårligere. Ikke at det hjelper så ekstremt mye, men litt er bedre enn ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: f231a...24a

Jeg dropper med tannlege frem til feriepengene kommer , dropper å fikse en del ting i huset pga økonomien,, og jeg forsøker å være forsiktig økonomisk men jeg kan gjerne forsøke å bli enda flinkere med å tenke over hva som er økonomisk smart å kjøpe av mat osv  :)

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Trine skrev:

Det er jo ikke kun mat de pengene skal dekke. De skal dekke klær og andre ting man trenger i tillegg. Du sitter igjen med kanskje et par hundre kr mer enn det jeg som enslig, bruker i matbutikken hver mnd. Men den andre i husstanden er du vel ikke pliktig til å forsørge? Har du prøvd å få til en bedre deal med kreditor på forbrukslånet? Og har du vurdert om du kanskje har forsikringer du ikke behøver? Du trenger egentlig bare innboforsikring. Og den kan du få til langt mindre enn 333 kr mnd. uten at dekningen blir dårligere. Ikke at det hjelper så ekstremt mye, men litt er bedre enn ingenting. 

Jeg bør nok si opp reiseforsikringen.  Merkelig nok så går jeg oftest litt i minus hver måned men skal se hva som skal til for å endre det. Noe må endres. Men uten tvil så er nok inntekten ganske lav. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dropper med tannlege frem til feriepengene kommer , dropper å fikse en del ting i huset pga økonomien,, og jeg forsøker å være forsiktig økonomisk men jeg kan gjerne forsøke å bli enda flinkere med å tenke over hva som er økonomisk smart å kjøpe av mat osv  :)

Anonymkode: 25876...19c

Men hvis du tjener 294000 i året skal du ha mer utbetalt enn 16000. Jeg ville tippe et sted mellom 19000 og 20000...

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Det er jo ikke kun mat de pengene skal dekke. De skal dekke klær og andre ting man trenger i tillegg. Du sitter igjen med kanskje et par hundre kr mer enn det jeg som enslig, bruker i matbutikken hver mnd. Men den andre i husstanden er du vel ikke pliktig til å forsørge? Har du prøvd å få til en bedre deal med kreditor på forbrukslånet? Og har du vurdert om du kanskje har forsikringer du ikke behøver? Du trenger egentlig bare innboforsikring. Og den kan du få til langt mindre enn 333 kr mnd. uten at dekningen blir dårligere. Ikke at det hjelper så ekstremt mye, men litt er bedre enn ingenting. 

Busskort er også ganske dyrt. Men jeg må for det er et stykke til jobb. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis du tjener 294000 i året skal du ha mer utbetalt enn 16000. Jeg ville tippe et sted mellom 19000 og 20000...

Anonymkode: f231a...24a

Jeg tjente 266 000 kr i fjor brutto. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du tjener 294000 i året skal du ha mer utbetalt enn 16000. Jeg ville tippe et sted mellom 19000 og 20000...

Anonymkode: f231a...24a

Mulig det er meg som må si opp foreks deler av forsikringen. Reiseforsikringen. Og kanskje være smartere i matinnkjøpene. Jeg får det til å gå enten i 0 eller i minus hver måned. Som oftest i 0. Så noen forandringer må gjøres. 

Anonymkode: 25876...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 266 000 kr i fjor brutto. 

Anonymkode: 25876...19c

Da må du få øket inntekten (inkludert få bidrag fra sønnes far), eller finne et billigere sted å bo. 

Anonymkode: f231a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan føre opp her ; 2 personer skal leve på 16 000 kroner i måneden. 

9000 kr i husleie , 500 kr telefon for 2, 2300 kr på lån, 1000 kr på busskort på meg, 600 kr i busskort, 333 kr til forsikring, og resten sitter jeg igjen med til mat. Er det da rart at jeg går i 0 eller minus lett? 

Anonymkode: 25876...19c

Nei, det er lett å forstå at dette er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...