Gå til innhold

Er det mulig.............


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg er usikker på om du vil diskutere klær eller om du først og fremst vil diskutere kulturen på forumet.

Det blir en forvirrende tråd siden du tar opp begge deler i startinnlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men er det slik at alle på dol har lite penger og må snu hver krone?

Nei det er ikke sånn. Har inntrykk av at det er en overvekt av folk i alderen 35-55 der majoriteten tilhører to ulike grupperinger; Gruppe A som mottar en eller form for trygdeytelse og har svak(ere) økonomi, og gruppe B som har høy utdannelse, fast, relativt god jobb, og solid økonomi.

Gruppe B oppretter ikke tråder ad egen økonomi/kjøpevaner, men kan kommentere at man har «god råd/trygg økonomi» i tråder opprettet om personlig økonomi som noen i gruppe A har opprettet. Gruppe A spør ofte(re) hva andre kjøper, tjener, bruker etc, og i disse trådene deltar gruppe A i større grad enn gruppe B. Gruppe B kan gjerne stille spørsmål ad kjøpe det eller det (type «har du erfaring med den eller den vaskemaskinen» etc), men dette skjer ikke superofte  kanskje man forhører seg andre steder, privat, vet ikke..

Dersom du har et konkret spørsmål ad dyrere klær gjetter jeg du får svar uten at du kjeppjages eller stemples av den grunn. Du får bare prøve ;) 

 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zizzi, Zalander og KappAhl er ikke butikker som jeg spurte om, de er kjedebutikker som jeg kjenner og er overalt.  Takk til dem som svarte seriøst, men jeg har fått bekreftet at det går ikke an å spørre om noe annet enn billigklær.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Zizzi, Zalander og KappAhl er ikke butikker som jeg spurte om, de er kjedebutikker som jeg kjenner og er overalt.  Takk til dem som svarte seriøst, men jeg har fått bekreftet at det går ikke an å spørre om noe annet enn billigklær.

Anonymkode: 2542d...884

Nå trekker du litt kjappe konklusjoner, har du spurt om noe konkret da? Zalando bør du forresten stryke av billigklær-listen, jeg har kjøpt masse merkeklær som feks Hugo Boss, Holtzweiler og Napapirji der, for å nevne noen...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Har du spurt om noe konkret da? Zalando bør du forresten stryke av billigklær-listen, jeg har kjøpt masse merkeklær som feks Hugo Boss, Holtzweiler og Napapirji der, for å nevne noen...

Jeg har spurt om butikker i Bergen som selger klær som er mer eksklusive enn i kjedebutikkene.  Zalando er nettbutikk.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt om butikker i Bergen som selger klær som er mer eksklusive enn i kjedebutikkene.  Zalando er nettbutikk.

Anonymkode: 2542d...884

Du får vente til noen bergensere kan hjelpe deg da vettu :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Du får vente til noen bergensere kan hjelpe deg da vettu :D 

Hvor sannsynlig er det at bergensere som er her vet svaret?  Ganske lite vil jeg tro for her passer det ikke å spørre om slikt.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sannsynlig er det at bergensere som er her vet svaret?  Ganske lite vil jeg tro for her passer det ikke å spørre om slikt.

Anonymkode: 2542d...884

Neste gang får du heller går rett til spørsmålet (og ha relevant overskrift) uten å antyde at spørsmålet er feil. Denne tråden har nok kommet litt skjevt ut nå ja.. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moteeliten henger på KG, vel, konkurrerende forum men samme eiere så da er det vel lov å reklamere for dem :ph34r:

https://forum.kvinneguiden.no/forum/138-klær-sko-og-mote/

Om du ikke får gode nok svar her ville jeg tatt en kjapp copy paste inn der så får du nok gode råd vil jeg tro ;) 

 

Edit: og bare så det er sagt, jeg nevnte zalando online fordi har en "uvanlige størrelser" så får en bedre utvalg online, jeg finner f.eks ikke klær til enkelte av mine kroppsdeler ;) om jeg ikke handler online, evt måtte jeg lete veldig lenge på grunn av uvanlig kroppsfason, men beklager at det var noe offtopic håper du kan tilgi  😊

Endret av Eksperten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kayia skrev:

Nei det er ikke sånn. Har inntrykk av at det er en overvekt av folk i alderen 35-55 der majoriteten tilhører to ulike grupperinger; Gruppe A som mottar en eller form for trygdeytelse og har svak(ere) økonomi, og gruppe B som har høy utdannelse, fast, relativt god jobb, og solid økonomi.

Gruppe B oppretter ikke tråder ad egen økonomi/kjøpevaner, men kan kommentere at man har «god råd/trygg økonomi» i tråder opprettet om personlig økonomi som noen i gruppe A har opprettet. Gruppe A spør ofte(re) hva andre kjøper, tjener, bruker etc, og i disse trådene deltar gruppe A i større grad enn gruppe B. Gruppe B kan gjerne stille spørsmål ad kjøpe det eller det (type «har du erfaring med den eller den vaskemaskinen» etc), men dette skjer ikke superofte  kanskje man forhører seg andre steder, privat, vet ikke..

Dersom du har et konkret spørsmål ad dyrere klær gjetter jeg du får svar uten at du kjeppjages eller stemples av den grunn. Du får bare prøve ;) 

 

 

Hei!

Hva er solid økonomi?

Har det med bruttoinntekt å gjøre?

I så fall tenker jeg at i en by så er solid økonomi, en inntekt på mellom 1.5 og 2 mill , det har de færreste. De fleste jeg kjenner har rundt 7-800 000 kr i årslønn, og de sliter alle med å betale alt de trenger, vil, ønsker og "trenger". Så derfor kan mange som tjener litt mindre, men som har kommet i riktig tid inn på boligmarkedet, eller arvet, stå seg langt bedre.

Så fint om du oppklarer hva du mener med solid økonomi, for det er uklart for meg.

Det er feks ingen med en lønn på 500 000 kr som kan få kjøpt seg bolig i Oslo for tiden, uten at man har arv, eller andre midler å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskeriet her selger rimelige T -skjorter i kjempestor størrelse i veldig god kvalitet. Sorte eller hvite.

Anonymkode: ec6a3...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Hva er solid økonomi?

Har det med bruttoinntekt å gjøre?

I så fall tenker jeg at i en by så er solid økonomi, en inntekt på mellom 1.5 og 2 mill , det har de færreste. De fleste jeg kjenner har rundt 7-800 000 kr i årslønn, og de sliter alle med å betale alt de trenger, vil, ønsker og "trenger". Så derfor kan mange som tjener litt mindre, men som har kommet i riktig tid inn på boligmarkedet, eller arvet, stå seg langt bedre.

Så fint om du oppklarer hva du mener med solid økonomi, for det er uklart for meg.

Det er feks ingen med en lønn på 500 000 kr som kan få kjøpt seg bolig i Oslo for tiden, uten at man har arv, eller andre midler å vise til.

Skal se håndball, så svarer ganske kjapt og sikkert utilfredsstillende. Med «solid økonomi» mener jeg «så god råd at man ikke kjøper det billigste og ikke trenger å sjekke konto før man kjøper noe. Kan bestille en reise releativt spontant uten å sjekke om dét er innenfor rekkevidde».  

Har selv solid økonomi, svakere enn da jeg bodde med eksen, men må ikke vurdere om jeg har råd til det eller det til tross for at jeg ikke har ikke to mill i inntekt. Jeg har god/grei inntekt og min eksmann det samme. Da vi bodde sammen slet vi ikke med å betale det vi skulle. Hver måned var det penger til overs som gikk til sparekonto. Vi sparte ikke til noe spesielt. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Skal se håndball, så svarer ganske kjapt og sikkert utilfredsstillende. Med «solid økonomi» mener jeg «så god råd at man ikke kjøper det billigste og at man ikke trenger å sjekke konto før man kjøper noe. Kan bestille en reise releativt spontant uten å sjekke om dét er innenfor rekkevidde».  

Har selv solid økonomi, og må ikke vurdere om jeg har råd til det eller det, men har ikke to mill i inntekt. Jeg har god inntekt og min eksmann det samme, og vi slet ikke med å betale det vi skulle. Hver måned var det penger til overs som gikk til sparekonto. Vi sparte ikke til noe spesielt. 

Ok, takk, svar bra nok.

Da har jeg solid økonomi selv:-)

Men var heldig jeg da..som kunne kjøpe hus, før man må være millionær for å eie hus i Oslo 🙂

Mange som hadde trengt å ha en leilighet i Oslo, enten de er uføre eller i jobb, så derfor er ikke solid inntekt alltid det det står og faller på, mange med en million i årsinntekt som strever bare for å ha det taket over hodet. For det taket må de spare på alt.

Jeg sparer likevel, kaster ikke ofte en krone mer her eller der, i hvert fall ikke til meg selv, men jeg kunne spart MYE om jeg ikke hadde så stor glede av å handle hyggelige ting til barn/barna:-)

Men fordi jeg spør naboer, som har sagt jeg kan spørre, om ditt eller datt, så har jeg bare til nå denne måneden spart flere tusen kroner, bare fordi jeg fikk nye vintersko i riktig størrelse, ullsåler, seng, maling, m.m. så da er snart overforbruket mitt før  jul snart spart inn... ( neste jul skal jeg være mer som Thon) .Nå har jeg handlet 3 adventsgaver på fretex, 2 har jeg lagt i en boks, bokser for adventsgaver med barnets navn, en har jeg falt for fristelsen til å gi, fordi den var så fin, tynt kashmere skjerf så mykt og akkurat det en skoleelev trenger følte jeg...:-) Da sa barnet mitt, "mamma da", ja for jeg fortalte om nyttårsforsettet mitt, og jeg skal prøve holde det så godt jeg kan, heldigvis kommer loppesessongen snart, og der blir det mange fine skatter å finne, noter, LP plater, bøker, pulsvanter, flere cashmere skjerf m.m. og til meg tekniske ting ikke så mange bryr seg med.

Jeg gleder meg til loppemarkedene starter:-)

Jeg syns second hand er noe av grunnen til at jeg har solid økonomi på en måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

...............å diskutere f.eks. kleskjøp uten at det blir til at de fleste legger ut om hvor lite de bruker, og hvor flinke de er til å spare.  Jeg kan forstå at de som har lite penger kan komme i forsvar, men er det slik at alle på dol har lite penger og må snu hver krone?

Tør jeg f.eks. spørre her om det finnes en klesbutikk (ikke kjedebutikk) i Bergen med dameklær i store størrelser?  Da snakker jeg om litt mer eksklusive klær enn på HM eller Lindex.

Jeg synes diskusjonene er blitt så ensformige i det siste.  Jeg er nesten aldri her mer, men var mye her i en periode hvor det var liv.

Anonymkode: 2542d...884

Zalando og Ellos har masse flotte klær til plus size 🙂 

Anonymkode: 5aa0d...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Zalando og Ellos har masse flotte klær til plus size 🙂 

Anonymkode: 5aa0d...b7f

Jeg kan egentlig nevne bonprix også kom jeg på, men der synes jeg ikke alltid kvaliteten er like god som på zalando og ellos sine merker.  Jeg har også handlet mye her: https://www.alexismote.no/ 

Anonymkode: 5aa0d...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sannsynlig er det at bergensere som er her vet svaret?  Ganske lite vil jeg tro for her passer det ikke å spørre om slikt.

Anonymkode: 2542d...884

Hvorfor spørs du her da? Åpenbart for å krangle.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Madelenemie skrev:

Men var heldig jeg da..som kunne kjøpe hus, før man må være millionær for å eie hus i Oslo 

Mange som hadde trengt å ha en leilighet i Oslo, enten de er uføre eller i jobb, så derfor er ikke solid inntekt alltid det det står og faller på, mange med en million i årsinntekt som strever bare for å ha det taket over hodet. For det taket må de spare på alt.

Jeg ser at dette med at "unge ikke har råd til å bo" gjentas så ofte at det nesten har blitt en sannhet. Selv er jeg jaggu ikke så sikker på om dette stemmer. Jeg tror dette handler om "unges forventninger til hva man skal kjøpe, hva som er "godt nok", og jeg tror disse idealene om "godt nok", "perfekt nok" og "bra nok" kommer fra foreldregenerasjonen.

Da eks'en og jeg var 25 og hadde en to-åring hadde vi ingen forventninger om at vi skulle eie en enebolig i millionklassen. Hjelpes, det var det foreldregenerasjonen som gjorde liksom. Vi hadde heller ingen forestilling om at vi skulle ha nye designmøbler eller tipptopp nyopp-pusset kjøkken og bad. Derimot leide vi først flere slitte to-roms leiligheter (jepp, jr sov med oss i mange år - noe som i dag omtrent omtales om som grunnlag for en barnevernsak i enkelte samfunnsjikt), dernest en slitt tre-roms (jr var vel tre-fire da han fikk eget soverom?), før vi kjøpte vår første tre-roms leilighet da jr begynte på skolen. Vi kjøpe eller arvet bruktmøbler og arvet barneklær, og var ellers sparsommelige i matveien. Vi reiste en del, men kjøpte i prinsippet kun ekstra billett til meg (og etterhvert jr) fordi reisene ble gjort i forbindelse med eks'en konferanser (som ble finansiert av universitetet - arbeidsgiver).

Vi syns vi hadde det bra, men i dag blir 23-åringene (og en god del av foreldrene deres) sjokkert når de hører hvor "fattige" vi var. Vi - interessant nok - følte oss ikke fattige ;) 

Jeg tenker dessuten at de med en million i inntekt som sliter med å ha tak over hodet må ta en titt på livsstil, forventninger til hva som er nødvendig, til egne utgifter og prioriteringer. Det høres spesielt og jålete ut å ikke ha til tak over hodet når du tjener en million syns jeg, og dette er ikke gjenkjenbart hverken for meg eller blant mine venner her eller i Oslo med inntekt på det nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Madelenemie skrev:

Da sa barnet mitt, "mamma da", ja for jeg fortalte om nyttårsforsettet mitt, og jeg skal prøve holde det så godt jeg kan, heldigvis kommer loppesessongen snart, og der blir det mange fine skatter å finne, noter, LP plater, bøker, pulsvanter, flere cashmere skjerf m.m. og til meg tekniske ting ikke så mange bryr seg med.

Jeg gleder meg til loppemarkedene starter:-)

Jeg syns second hand er noe av grunnen til at jeg har solid økonomi på en måte.

Samme her. Har kjøpt mye vinyl på loppis/bruktmesser, og masse bra i ull også :) Syns dete r stas at jr også har fått sansen for secondhand - til jul i år ønsket han seg gavekort på en av byens bruktbutikker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Hva er solid økonomi?

Har det med bruttoinntekt å gjøre?

I så fall tenker jeg at i en by så er solid økonomi, en inntekt på mellom 1.5 og 2 mill , det har de færreste. De fleste jeg kjenner har rundt 7-800 000 kr i årslønn, og de sliter alle med å betale alt de trenger, vil, ønsker og "trenger". 

Jeg tenker at de da enten bor for dyrt (man må ikke bo i oslo sentrum/vest) eller har for dyre vaner.

Anonymkode: ed51f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg ser at dette med at "unge ikke har råd til å bo" gjentas så ofte at det nesten har blitt en sannhet. Selv er jeg jaggu ikke så sikker på om dette stemmer. Jeg tror dette handler om "unges forventninger til hva man skal kjøpe, hva som er "godt nok", og jeg tror disse idealene om "godt nok", "perfekt nok" og "bra nok" kommer fra foreldregenerasjonen.

"Ikke har råd til å bo", er veldig spissformulert, men:

Boligprisene har steget mye mer enn lønna, og spesielt siden 90-tallet. Vår bolig er f.eks tredoblet i verdi på 16 år. Det har ikke vært samme utvikling i begynnerlønn. Det går bra for de unge så lenge renta er lav, men de sitter i klisteret hvis den stiger.

Jeg er helt enig i at ungdommer kan være bortskjemte brats, men det er neppe hele forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...