Gå til innhold

Er det mulig.............


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Xtra skrev:

Litt dårlig eksempel ettersom denne ligger på 2,278 mill. med fellesgjeld. Men at man finner ettroms til under to mill.er jeg ganske sikker på.

Fellesgjelden er på 328.000. 

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, cilie skrev:

En «normal» lønn og en i husstanden vil ikke gi noe rom for særlig til sparing etter mitt skjønn. 

Hva definerer du da som "normal" lønn?

De fleste kan klare å spare noe hver måned, men som i andre sammenhenger så er det vanskelig å avstå fra det man har lyst på i øyeblikket. 

Anonymkode: 6df74...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Ja - nettopp?

Det er ikke noe problem å klare det med 1 million i inntekt. 

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å klare det med 1 million i inntekt. 

Anonymkode: 463ed...fd4

Det unge paret som det ble referert til, har vel 1 mill i egenkapital til sammen, ikke i årsinntekt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å klare det med 1 million i inntekt. 

Anonymkode: 463ed...fd4

Goddagmannøkseskaft?

 

Jeg kommenterte at leiligheten ikke kostet under 2 mill., som var antydet som en grense her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

1 minutt siden, laban skrev:

Det unge paret som det ble referert til, har vel 1 mill i egenkapital til sammen, ikke i årsinntekt. Tror jeg.

Jeg forstod det som at de hadde 1 mill i årsinntekt. Men har de 1 mill i egenkapital skulle det gjære boligjakten veldig mye lettere, såfremt de har "normal" inntekt.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er riktig, man får låne 3 ganger inntekt...men mange er ikke par...mange er enslige og da strever man.

Og jeg syns det er ille når folk som er sykepleiere, lærere etc...ikke greier kjøpe seg leilighet i byen.

Min sønn og kjæresten har sammen over en million snart, da skal de kjøpe seg en bitteliten leilighet, men ikke mange små leiligheter i deres prissjikt.

 

Unge enslige får låne 5 ganger inntekt, med fradrag av annen gjeld. Dersom sønnen din og kjæresten hans har inntekt på en million samlet, så bør de da raskt kunne tjene opp egenkapitalen og komme seg inn på boligmarkedet? Skjønner ikke helt at det kan være vanskelig. 

Anonymkode: 6df74...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Goddagmannøkseskaft?

Kverrulant?

2 minutter siden, Xtra skrev:

 

Jeg kommenterte at leiligheten ikke kostet under 2 mill., som var antydet som en grense her.

Jeg vet ikke hvor den grensen på 2 mill kom fra. Prisantdning på nevnte leilighet var under 2, med fellesgjeld er "totalprisen" rett over 2. 

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det som at de hadde 1 mill i årsinntekt.

Det kan hende, det kan tolkes på begge måter slik det ble skrevet. Men da er det ikke helt usannsynlig at de også har studiegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke nok boliger til at alle som ønsket det kan bo i sentrum. Lurer på hvordan du tenker den kabalen skal gå opp.

Anonymkode: ed51f...15c

Det bygges mye av små boliger i sentrum, og det er ingen tvil om at i fremtiden bor vi trangere enn hit til.  Jeg tenker også at det må bygges opp tilbud i drabantbyene om noe annet enn skiløyper i marka.  Der synes jeg politikerne kan ta seg tak.  De fokuserer ikke på det.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bygges mye av små boliger i sentrum, og det er ingen tvil om at i fremtiden bor vi trangere enn hit til.  Jeg tenker også at det må bygges opp tilbud i drabantbyene om noe annet enn skiløyper i marka.  Der synes jeg politikerne kan ta seg tak.  De fokuserer ikke på det.

Anonymkode: 2542d...884

Det tar ikke lenger enn 15-20 minutter med t-banen ned til sentrum. Måte på å være kravstor.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at det må bygges opp tilbud i drabantbyene om noe annet enn skiløyper i marka.  Der synes jeg politikerne kan ta seg tak.  De fokuserer ikke på det.

Det er svært mange flere tilbud der nå, enn da jeg selv vokste opp der.

Politikerne fokuserer i høy grad på å "bygge opp tilbud", særlig når det nærmer seg valg. Du har sikkert hørt om Groruddalssatsingen? Men noe av problemet med slik "fokusering" er at det gjerne brukes mest på de store, synlige prosjektene som de kan klippe snoren på og vise fram i media. Det er ikke alltid slike ting står høyest på lista hos de som faktisk bor der og vet hva som kunne vært godt for nærmiljøet. Politikerne legger ned fritidsklubbene med den ene hånda og bygger prangende utsiktstårn med den andre, for å si det litt flåsete.

Ang. rimelig leilighet ville jeg gått for denne her, den tror jeg det blir rift om: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138409016 

Mht. kulturtilbud vil man her få kort vei til både Granittrock og alle konserter i Grorudparken - evt. kan man bare åpne vinduet og få lyden gratis ;) I tillegg til alt annet det er kort vei til, det er nemlig ikke lite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, laban skrev:

Det er svært mange flere tilbud der nå, enn da jeg selv vokste opp der.

Politikerne fokuserer i høy grad på å "bygge opp tilbud", særlig når det nærmer seg valg. Du har sikkert hørt om Groruddalssatsingen? Men noe av problemet med slik "fokusering" er at det gjerne brukes mest på de store, synlige prosjektene som de kan klippe snoren på og vise fram i media. Det er ikke alltid slike ting står høyest på lista hos de som faktisk bor der og vet hva som kunne vært godt for nærmiljøet. Politikerne legger ned fritidsklubbene med den ene hånda og bygger prangende utsiktstårn med den andre, for å si det litt flåsete.

Ang. rimelig leilighet ville jeg gått for denne her, den tror jeg det blir rift om: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=138409016 

Mht. kulturtilbud vil man her få kort vei til både Granittrock og alle konserter i Grorudparken - evt. kan man bare åpne vinduet og få lyden gratis ;) I tillegg til alt annet det er kort vei til, det er nemlig ikke lite.

 

Jeg har hørt om Groruddalssatsingen og den går på helt annet enn det jeg snakker om.  Jeg er ikke interessert i Granittrock eller konsertene i Grorudparken, men en annen type kultur.  Jeg har bodd i flere storbyer med yrende kulturliv.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva definerer du da som "normal" lønn?

De fleste kan klare å spare noe hver måned, men som i andre sammenhenger så er det vanskelig å avstå fra det man har lyst på i øyeblikket. 

Anonymkode: 6df74...b94

Hvis du leier i Oslo, er enslig, med studielån i 3-5 år og feks er vernepleier eller lærer ol. så vil jeg ikke si at det bare dreier seg om lyster i øyeblikket... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cilie skrev:

Hvis du leier i Oslo, er enslig, med studielån i 3-5 år og feks er vernepleier eller lærer ol. så vil jeg ikke si at det bare dreier seg om lyster i øyeblikket... 

Ingen av de helt unge jeg kjenner har over en halv million i inntekt og stort sett har de studielån og leier.  De fleste om ikke alle får hjelp av sine foreldre til å kjøpe sin første bolig i form av lån.  Hvis foreldrene har god råd kan de kjøpe i sentrum.  Hvis ikke må de utenfor og det kommer an på foreldrenes råd hvor langt.

Det dreier seg ikke om hva man har lyst på i øyeblikket, men det dreier seg om at de unge har andre interesser enn å gå gratis i skogen.  Det har jeg også og er langt fra ung.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke interessert i Granittrock eller konsertene i Grorudparken, men en annen type kultur.  Jeg har bodd i flere storbyer med yrende kulturliv.

Den leiligheten på Grorud som jeg linket til, ligger i noen minutters gangavstand fra et museum med lokal profil, en kafé der det ofte er intimkonserter eller arrangementer med litterær profil og en av de kirkene i Oslo som brukes mest til (klassiske) konserter utenom de i selve sentrum (Trefoldighet / Domkirken). For å nevne det jeg kommer på i farten.

Du skriver over her at "de unge har andre interesser enn å gå gratis i skogen". Noen av de unge kan vel være interessert i Granittrock og det som foregår i Grorudparken?

Men altså, jeg påstår ikke at det er som i sentrum, bare at det er mer enn skiløyper og T-banekiosker.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de helt unge jeg kjenner har over en halv million i inntekt og stort sett har de studielån og leier.  De fleste om ikke alle får hjelp av sine foreldre til å kjøpe sin første bolig i form av lån.  Hvis foreldrene har god råd kan de kjøpe i sentrum.  Hvis ikke må de utenfor og det kommer an på foreldrenes råd hvor langt.

Det dreier seg ikke om hva man har lyst på i øyeblikket, men det dreier seg om at de unge har andre interesser enn å gå gratis i skogen.  Det har jeg også og er langt fra ung.

Anonymkode: 2542d...884

Hvorfor stresser seg å kjøpe når man er ung? Utdanning, leie bolig og spare. Vi har levt med 19 000 i måned og hadde en leige fra 8 500. Etter fire år kjøpte vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Den leiligheten på Grorud som jeg linket til, ligger i noen minutters gangavstand fra et museum med lokal profil, en kafé der det ofte er intimkonserter eller arrangementer med litterær profil og en av de kirkene i Oslo som brukes mest til (klassiske) konserter utenom de i selve sentrum (Trefoldighet / Domkirken). For å nevne det jeg kommer på i farten.

Men altså, jeg påstår ikke at det er som i sentrum, bare at det er mer enn skiløyper og T-banekiosker.

Jeg har bodd øverst i Groruddalen for lenge siden (der kjøpte vi vår første leilighet med 100% lån og 16%renter), og jeg har også jobbet en del der igjennom årene.  Jeg kjenner ikke til nedre Grorud noe spesielt, men kan ikke si at det frister meg.  Tror ikke jeg kommer til å flytte dit.

Det er noe helt annet å være singel uansett alder, enn å være familie med små barn.  Enslige husholdninger øker og har økt voldsomt de siste årene.

Anonymkode: 2542d...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det dreier seg ikke om hva man har lyst på i øyeblikket, men det dreier seg om at de unge har andre interesser enn å gå gratis i skogen.  Det har jeg også og er langt fra ung.

Anonymkode: 2542d...884

Mye man skulle ønske seg her i livet, men har man ikke råd til en sentrumsnær leilighet så har man det ikke. Da får man tilpasse seg situasjonen. Det er ikke sånn at det er vanskelig, eller tar lang tid, å komme seg fra en drabantby ned til sentrum.

Anonymkode: 463ed...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...