Gå til innhold

Fluanxol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om denne medisinen gir mer angst ved oppstart? Og avtar dette med videre behandling? Er nå en uke siden jeg begynte.

Jeg startet på 1 mg og økte til 2 mg etter to dager. Plutselig ble jeg trøtt samtidig som jeg ble rastløs og fikk tilslutt angst. Tok 1 mg dagen etter og virker som det går bedre. 

Finner lite informasjon om denne medisinen siden det er en gammel type. Bruker den mot angst og tvangstanker. 

Anonymkode: bb3fc...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt. 

Anonymkode: b8ffe...620

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt. 

Vet du når det vil avta? Står at effekten skal komme etter 2-3 dager. Men foreløbig har jeg bare merket mer angst. 

Skrevet

Noen andre som vet? :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du når det vil avta? Står at effekten skal komme etter 2-3 dager. Men foreløbig har jeg bare merket mer angst. 

Noen uker.

Skrevet

Fluanxol er ikke et godkjent legemiddel i USA. Veldig mye litteratur baseres på forskning der. Derfor finner du ikke så mye.

Fluanxol har i lave doser en aktiverende effekt. Litt lignende Wellbutrin, antidepressivt men ikke angstdempende. For noen hjelper det å øke dosen så du også får beroligende effekt, men dette må du snakke med vedkommende som skrev ut medisinen om. Felleskatalogen nevner doser på opp til 5-6 mg ved tvangslidelse. 

Skrevet
På 29.1.2019 den 17.20, issomethingwrong skrev:

Fluanxol er ikke et godkjent legemiddel i USA. Veldig mye litteratur baseres på forskning der. Derfor finner du ikke så mye.

Fluanxol har i lave doser en aktiverende effekt. Litt lignende Wellbutrin, antidepressivt men ikke angstdempende. For noen hjelper det å øke dosen så du også får beroligende effekt, men dette må du snakke med vedkommende som skrev ut medisinen om. Felleskatalogen nevner doser på opp til 5-6 mg ved tvangslidelse. 

Hva vil aktiverende si? Har du noen personlige erfaringer å dele med denne medisinen? :) syntes jeg har sett noen innlegg fra deg om tvangslidelse før.. 

Skrevet
På 29.1.2019 den 17.20, issomethingwrong skrev:

Hvorfor er den ikke godkjent der? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil aktiverende si? Har du noen personlige erfaringer å dele med denne medisinen? :) syntes jeg har sett noen innlegg fra deg om tvangslidelse før.. 

Jeg bruker Fluanxol selv med veldig god effekt. Den har ikke i lave doser noen negativ effekt verken på vekt, initiativ, energi eller avflating. Aktiverende betyr at man får mer energi. Dessverre gjør dette iblant at man får mer angst. 

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Hvorfor er den ikke godkjent der? 

Jeg tror det er fordi den er gammel. I USA med fri prissetting av reseptbelagte medisiner er det i langt mindre grad attraktivt å selge medisiner der patent har gått ut.

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg bruker Fluanxol selv med veldig god effekt. Den har ikke i lave doser noen negativ effekt verken på vekt, initiativ, energi eller avflating. Aktiverende betyr at man får mer energi. Dessverre gjør dette iblant at man får mer angst. 

Hvilken dose er du på da? :) og når merket du effekten når du først begynte på den? Og har effekten avtatt over tid? Jeg har nå gått på den i 9 dager og føler den hjelper litt!

Skrevet

Den gang jeg drev med dette, var standard startdose 0,5 mg x 3. Mange greide seg med den. Gikk nesten aldri over 1 mg x 3 i angstbehandlingen.

Skrevet
12 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror det er fordi den er gammel. I USA med fri prissetting av reseptbelagte medisiner er det i langt mindre grad attraktivt å selge medisiner der patent har gått ut.

Ok. Tenkte det var noe rart når den ikke er godkjent der. Liker det med aktiverende egenskaper, men ikke angstbiten. Tenker jeg uansett ikke vil bruke noe. Legen min visste ikke hva det var da jeg nevnte det. 

Skrevet
På 30.1.2019 den 21.05, issomethingwrong skrev:

Hvilken dose er du på da? :) og når merket du effekten når du først begynte på den? Og har effekten avtatt over tid? Jeg har nå gått på den i 9 dager og føler den hjelper litt!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dose er du på da? :) og når merket du effekten når du først begynte på den? Og har effekten avtatt over tid? Jeg har nå gått på den i 9 dager og føler den hjelper litt!

Hei,

Jeg bruker 1 mg en gang om dagen.

Effekten har ikke avtatt.

Tror jeg merket effekt etter 3-4 dager

Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Jeg bruker 1 mg en gang om dagen.

Effekten har ikke avtatt.

Tror jeg merket effekt etter 3-4 dager

Så bra, takk for svar 😃 jeg økte til 1,5 mg på onsdag, men merker økende uro/angst. Håper det er forbigående. 

Skrevet

Jeg brukte 4 mg fluanxol i årevis mot tankekjør og uro. Etterhvert gikk jeg ned til 3 mg og det har like god effekt. Da psykiateren mente jeg var psykotisk, noe jeg mener jeg ikke var, stod jeg på en dose på 10 mg en stund. Da var jeg helt tåkelagt husker jeg. Nå står jeg altså på 3 mg og er kjempefornøyd.

Skrevet
13 timer siden, Gondor skrev:

Jeg brukte 4 mg fluanxol i årevis mot tankekjør og uro. Etterhvert gikk jeg ned til 3 mg og det har like god effekt. Da psykiateren mente jeg var psykotisk, noe jeg mener jeg ikke var, stod jeg på en dose på 10 mg en stund. Da var jeg helt tåkelagt husker jeg. Nå står jeg altså på 3 mg og er kjempefornøyd.

Hadde du noen bivirkninger ved doseendring? Eventuelt hvor lenge varer den søvnigheten og rastløsfølelsen/uroen? 

Skrevet
På 30.1.2019 den 22.35, kupton skrev:

Den gang jeg drev med dette, var standard startdose 0,5 mg x 3. Mange greide seg med den. Gikk nesten aldri over 1 mg x 3 i angstbehandlingen.

Bivirkningene jeg merker etter doseøkning er de som er oppført som svært vanlig. Søvnighet og akatisi.. hvor lenge kan jeg forvente at dette varer? Er ikke utholdelig men vurderer å gå ned igjen på dosen. 

Skrevet
På 2.2.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Hadde du noen bivirkninger ved doseendring? Eventuelt hvor lenge varer den søvnigheten og rastløsfølelsen/uroen? 

Søvningheten ble lite grann bedre etter at jeg gikk ned til 3 mg. Husker ikke hvordan det var med resten for det er så lenge siden jeg begynte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...