Gå til innhold

Kupton, er det BP1 eller BP2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen BP2 av ėn psykiater og en annen psykiater er usikker og mener at jeg mest sannsynlig har BP1. Det forvirrer meg og jeg trenger å ha noe å forholde meg til siden jeg har en del "ekstrasymptomer" som jeg ikke vet hvor jeg skal plassere diagnosemessig. Symptomene mine er bl.a. perioder med oppstemthet som kan vare fra noen dager til flere uker og ganske konstante depresjoner hvorav en del alvorlige, irritasjon, derealisering og depersonalisering, enormt pengeforbruk, likegyldighet, økt seksuell lyst, søvnforstyrrelser, hallusinasjoner, periodevis spiseforstyrrelser, taleflom hvor jeg kan si mye rart, isolering, angst og mye uro. Jeg har perioder hvor jeg ikke bryr meg om verden rundt meg, for jeg er i min egen verden. Noen dager har jeg det godt, andre abdolutt ikke og jeg er veldig ustabil. Hvilken type BP samsvarer det best med tror du?

Anonymkode: 43416...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BP1 eller BP2 avgjøres i hovedsak av om en har hatt manier eller kun hypomanier. Det spørsmålet kan ikke avgjøres ut fra innlegget ditt.

Skrevet
18 minutter siden, kupton skrev:

BP1 eller BP2 avgjøres i hovedsak av om en har hatt manier eller kun hypomanier. Det spørsmålet kan ikke avgjøres ut fra innlegget ditt.

Da så. Jeg får bare vente og se om de finner ut av det.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil hjelpe mye i diagnostikken om du kan finne noen nærstående som kan si noe om hvordan du var i dine oppstemte perioder.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt tydelige psykotiske symptomer under dine oppstemte perioder? 

Klarhet i dette spørsmålet kan gjøre det lettere å stille riktig diagnose. 

Skrevet

Har du når du har vært oppstemt mistet bakkekontakten og ikke skjønt selv at det er noe galt? Eller har du opplevd oppstemtheten mer som en overskuddsperiode med mindre hemninger (som f.eks. medfører høyt pengeforbruk, ukritisk sex el.l.) enn vanlig uten å miste bakkekontakten helt? Jeg vil anta at disse spørsmålene muligens kan skille mellom mani og hypomani. Likevel er det viktig å få inn noen som har fulgt med fra sidelinja. Også er det en indikator om andre i familien din har bipolar lidelse.

Skrevet
17 timer siden, kupton skrev:

Det vil hjelpe mye i diagnostikken om du kan finne noen nærstående som kan si noe om hvordan du var i dine oppstemte perioder.

De sier at jeg ikke var meg selv siden jeg var så giret, pratet som en foss, lo masse, startet på mange prosjekter og generelt så følte jeg meg som den som var best av alle i hele verden.

Skrevet
16 timer siden, Janus30 skrev:

Har du hatt tydelige psykotiske symptomer under dine oppstemte perioder? 

Klarhet i dette spørsmålet kan gjøre det lettere å stille riktig diagnose. 

Ja har det, men ikke veldig lenge av gangen.

Skrevet
5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Har du når du har vært oppstemt mistet bakkekontakten og ikke skjønt selv at det er noe galt? Eller har du opplevd oppstemtheten mer som en overskuddsperiode med mindre hemninger (som f.eks. medfører høyt pengeforbruk, ukritisk sex el.l.) enn vanlig uten å miste bakkekontakten helt? Jeg vil anta at disse spørsmålene muligens kan skille mellom mani og hypomani. Likevel er det viktig å få inn noen som har fulgt med fra sidelinja. Også er det en indikator om andre i familien din har bipolar lidelse.

Jeg vet bare at jeg i de periodene ikke har vært meg selv og at jeg generelt har vært ukritisk til alt. Det er som jeg er helt flat følelsesmessig samtidig som jeg har det herlig. Vi er flere i familien som har bipolar lidelse.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja har det, men ikke veldig lenge av gangen.

Psykose forekommer ikke under hypomani. Da er det mani. 

Skrevet
35 minutter siden, Janus30 skrev:

Det kan kanskje komme av noe annet også? At det ikke er knyttet til BP?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan kanskje komme av noe annet også? At det ikke er knyttet til BP?

For all del. Men hvis de psykotiske symptomene bare kommer under de oppstemte periodene, er det en sterk indikasjon på at de er en del av den bipolare lidelsen. 

Gjest elina777
Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Men grensepsykose forekommer under hypomani ifølge sykepleier da jeg var innlagt for dette

Skrevet

For mani må varigheten vare minst 7 dager, hvis det ikke er oppfylt er det ikke mani med mindre symptomene krevde innleggelse.

Funksjonsnivået ved mani er vesentlig påvirket og både arbeid OG sosiale aktiviteter forstyrres. 

Dvs det skal da  vanligvis forkomne konflikter sosialt eller at man blamerer seg sosialt samt at det blir vansker på jobb med feks ikke klare å følge opp oppgaver eller tydelige  konflikter med andre på arbeidet.

Mani kriterier:

Mani er en periode med varighet på en uke eller mer hvor man er preget av unormal oppstemthet, eksaltasjon (opphisselse, økt selvfølelse) eller irritabelt stemningsleie og minst 3 (4 hvis irritabel) av følgende 9 hverdagslige funksjoner er vesentlig påvirket og arbeid og sosiale aktiviteter forstyrres helt eller delvis (ved behov for innleggelse er det ikke et krav om 7 dagers varighet):

• Hyperaktivitet eller rastløshet / uro
  • Økt taletrang
  • Tankeflukt eller subjektiv opplevelse av tankekjør
  • Ukritisk atferd
  • Nedsatt søvnbehov
  • Økt selvfølelse eller grandiositet
  • Distraherbarhet eller konstante endringer i aktiviteter eller planer
  • Hensynsløs eller uansvarlig atferd
  • Markert økt seksualdrift eller seksuelt sidesprang

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri

Skrevet
16 timer siden, Psykia AS skrev:

For mani må varigheten vare minst 7 dager, hvis det ikke er oppfylt er det ikke mani med mindre symptomene krevde innleggelse.

Funksjonsnivået ved mani er vesentlig påvirket og både arbeid OG sosiale aktiviteter forstyrres. 

Dvs det skal da  vanligvis forkomne konflikter sosialt eller at man blamerer seg sosialt samt at det blir vansker på jobb med feks ikke klare å følge opp oppgaver eller tydelige  konflikter med andre på arbeidet.

Mani kriterier:

Mani er en periode med varighet på en uke eller mer hvor man er preget av unormal oppstemthet, eksaltasjon (opphisselse, økt selvfølelse) eller irritabelt stemningsleie og minst 3 (4 hvis irritabel) av følgende 9 hverdagslige funksjoner er vesentlig påvirket og arbeid og sosiale aktiviteter forstyrres helt eller delvis (ved behov for innleggelse er det ikke et krav om 7 dagers varighet):

• Økt taletrang
  • Ukritisk atferd
  • Nedsatt søvnbehov

Hmm...jeg har nok BP2 etter varighet og hvor sterk grad av symptomer jeg har, men jeg har hørt at hallusinasjoner og psykosesymptomer kun forekommer ved BP1. Stemmer det, så er jeg like langt. Hva tror du @Psykia AS ?

Skrevet

For å se det andre veien: BP2 beskytter jo ikke mot hallicinasjoner.

Jeg tror ikke du kommer lenger her på forumet. Her kan en få generelle svar. Findiagnostikk 1 vs 2 er blant de vanskeligste i faget og kan bare avgjøres i RL.

Skrevet
På 6.2.2019 den 0.42, Psykia AS skrev:

Mani kriterier:

• Økt taletrang
  • Ukritisk atferd
  • Nedsatt søvnbehov

Hm... hypomani i over 7 dager, hvor man ikke fungerer i jobb, ikke på grunn av det sosiale, men rastløshet og distraherbarhet, med disse symtomene:

Som sagt, hyperaktivitet og rastløshet som påvirker funksjon på jobb, delvis sykemelding på grunn av dette.

Tankeflukt

Ukritisk atferd. Hvor ukritisk skal den være?

Nedsatt søvnbehov

Økt selvfølelse 

Distraherbarhet, og gjør flere ting samtidig i en grad som påvirker funksjon i daglige oppgaver, særlig lage mat,  da det er dumt å gå fra kjøkkenet så maten blir svidd og sausen koker iver og man glemmer ingredienser.

Seksualdrift 

Irritabilitet om må senke farten, men tror jeg holder den inni meg, i alle fall verbalt.

Ingen hallusinasjoner. Kun én episode som har vært såpass ille.

Er det type 1??

Anonymkode: 7afab...693

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hallusinasjoner. Kun én episode som har vært såpass ille.

Er det type 1??

Én manisk episode er nok for å sette diagnosen BP1. Dette gjelder uansett om du "bare" har hatt hypomanier etter den ene maniske episoden. 

Skrevet
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Én manisk episode er nok for å sette diagnosen BP1. Dette gjelder uansett om du "bare" har hatt hypomanier etter den ene maniske episoden. 

Men ser beskrivelsen over ut som mani?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ser beskrivelsen over ut som mani?

Den vurderingen overlater jeg fullt og helt til spesialistene. 

Jeg tenker at det kan være nyttig for deg med et mer helhetlig syn på symptomene dine. La psykiateren ta seg av vurderingen av om du oppfyller kriteriene i diagnosemanualen. Dette er jobben deres, ikke din. 

I forbindelse med en utredning kan det være meget nyttig om du heller har reflektert over spørsmål som:

- Hvor store problemer fører disse symptomene samlet til for deg i din hverdag? 

- Hva er det du ikke klarer å gjøre som du bør/må klare for å fungere på jobb, i familien og på fritiden? 

- Klarer du å forstå selv at du ikke oppfører deg som du pleier, og at det kan være fare på ferde? 

- Har dine pårørende vært så bekymret for deg at de har kontaktet helsepersonell? 

Jeg tenker at dette er en mer hensiktsmessig innfallsvinkel for deg som pasient, enn diagnosemanualens over- og underkategorier og svært spesifikt formulerte symptomsjekklister. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...