Gå til innhold

Fler enn meg som responderer raskt på antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på ad tre ganger i mitt liv, hver gang pga alvorlig depresjon som har vart i måneder. Hver av gangene har legen sagt at det vil ta ca en mnd før effekten setter inn. Jeg har alltid tenkt at det sikkert ikke vil hjelpe. Har hatt null forhåpninger, så tror ikke på plasebo. Hver gang jeg har tatt ad har jeg hatt effekt fra dag 1! Det er som om rullegardina går opp og jeg kan se igjen! Jeg får energi og orker å gjøre ting. Søvnbehovet går ned fra 12-15 timer til 6 timer. Det er så merkelig, men jeg er veldig fornøyd med effekten. Jeg forstår ikke helt hvorfor det fungerer så fort! Men kanskje det er mange der ute som har raskt innsettende effekt slik som meg??

Anonymkode: 2d9aa...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, mine erfaringer er 50/50. Cipralex og Fevarin fungerte ikke og sistnevnte hadde mange bivirkninger. Efexor fungerte svært bra, men måtte slutte pga. bivirkninger. Brintellix fungerer også bra med ingen bivirkninger. Hvor raskt jeg fikk effekt på de forskjellige er jeg ikke i stand til å huske, men jeg husker jeg hadde litt oppstartsbivirkninger på Brintellix de første to ukene (merkelige drømmer).

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Ja, jeg hadde instant effekt av Fontex, og det selv om jeg hadde null tro på at det ville funke. Jeg fikk høre det samme som deg - at det ville ta noen uker - så jeg ble overrasket over at det ble en helomveltning fra dag en. Jeg gikk fra 0 til 60 dagen jeg begynte. Etter noen uker var jeg manisk. Jeg vet ikke om det er en bipolar-«greie» å reagere sånn? Kanskje Kupton har noe erfaring med dette?

Skrevet

Samme her! Jeg har også hatt effekt fra dag én, begge gangene. Har trodd at det skyldtes placebo,  så det er interessant å se hva dere skriver. 

Anonymkode: 5b554...dd2

Skrevet

Ble psykotisk av anti dep medisin. Fra dag 1 lå jeg på soffaen i en mørk psykose, hadde ikke angst ellet depresjon mer, men endte opp med å skade meg selv veldig mye. Be safe.

Anonymkode: 79bba...fb2

Skrevet

Jeg fikk full effekt etter bare et par dager på Cipralex, så det er merkelig. Herlig følelse og flott medisin.

Anonymkode: fe4c9...0e6

Skrevet

Jeg husker jeg fikk veldig rask effekt på Lamictal, men det er et stemningsstabiliserende. Og virker nok antidepressivt også. Det var en merkelig følelse. Fra å hyppig svinge fra bunn til topp, så følte jeg meg friskere bare etter få dager.

Skrevet

Svært rask effekt av AD oppfatter jeg som en god grunn til å utrede på bipolar lidelse.

Skrevet
På 1.2.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på ad tre ganger i mitt liv, hver gang pga alvorlig depresjon som har vart i måneder. Hver av gangene har legen sagt at det vil ta ca en mnd før effekten setter inn. Jeg har alltid tenkt at det sikkert ikke vil hjelpe. Har hatt null forhåpninger, så tror ikke på plasebo. Hver gang jeg har tatt ad har jeg hatt effekt fra dag 1! Det er som om rullegardina går opp og jeg kan se igjen! Jeg får energi og orker å gjøre ting. Søvnbehovet går ned fra 12-15 timer til 6 timer. Det er så merkelig, men jeg er veldig fornøyd med effekten. Jeg forstår ikke helt hvorfor det fungerer så fort! Men kanskje det er mange der ute som har raskt innsettende effekt slik som meg??

Anonymkode: 2d9aa...e8e

Nei, tok 3-4 uker før full virkning.

Anonymkode: 5a331...80e

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Svært rask effekt av AD oppfatter jeg som en god grunn til å utrede på bipolar lidelse.

Er det grunn til å utrede dersom man lever godt med det? 

Jeg svarte over her, hadde effekt fra første dag. Har flere ganger lurt på om jeg har normalt godt humør, eller om det faktisk kan være hypomani. Så jeg fikk noe å tenke på nå..

Om jeg faktisk har bipolar, men ikke blir utredet/behandlet: kan sykdommen forverre seg? 

Skrevet

Da BP2 ble kjent for norske psykiatere like etter år 2000, anslo en at minst halvparten av de som var diagnostisert med F33 Tilbakevendende (recurrent) depresjon i stedet hadde BP2.

Hvis en faktisk har BP2, vil rett type medisin, f. eks. Lamictal, kunne redusere eller fjerne nye episoder med depresjon, mens antidepressiva faktisk kan øke antall episoder.

Jeg kjenner ikke deg og kan ikke si noe spesifikt for deg, men jeg ville opplyse om det. Hvis det gir noe gjenklang hos deg og fastlegen din, er det jo verdt å vurdere det.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Men er det litt enten eller? Synes også å ha hørt at en med bp ofte ikke har så god effekt av ad?

motorPrøysen
Skrevet

Både rask effekt og mangel på effekt av AD blir sett på som mulige tegn på bipolar lidelse, og det er jo som du er inne på et paradoks. Noen ganger kan AD også føre til blandet episode som av pasienten kan oppleves som en forverring av depresjonen.

Kanskje er det også undergrupper innenfor bipolar som responderer ulikt på AD. Dessuten er det mange ulike typer AD som kan gi ulik effekt. Vi har ikke nok forskning til å si noe sikkert.

Uansett vil effekt/mangel på effekt av AD i seg selv ikke være avgjørende for diagnose.  

Gjest elina777
Skrevet

Jeg fikk psykose av AD, både fontex og wellbutrin, men første gangen jeg prøvde AD fikk jeg kjemperaskt effekt som varte 4 dager og ble sett på som hypomani og så ble jeg kjempedeprimert og fikk hyppige depresjoner og fikk dermed diagnosen bipolar rapid cycling

Skrevet
5 timer siden, kupton skrev:

Jeg har bipolar lidelse og AD har hjulpet meg til å være litt "høy" og hjalp veldig raskt. Det føles som om de gir meg en god hypomani. Selv om jeg etter hvert også har begynt på SS, så ødelegger de ikke for den følelsen. Er det ok å bruke begge disse i kombinasjon? Veier den ene opp for den andre?

Skrevet
8 timer siden, kupton skrev:

Da BP2 ble kjent for norske psykiatere like etter år 2000, anslo en at minst halvparten av de som var diagnostisert med F33 Tilbakevendende (recurrent) depresjon i stedet hadde BP2.

Hvis en faktisk har BP2, vil rett type medisin, f. eks. Lamictal, kunne redusere eller fjerne nye episoder med depresjon, mens antidepressiva faktisk kan øke antall episoder.

Jeg kjenner ikke deg og kan ikke si noe spesifikt for deg, men jeg ville opplyse om det. Hvis det gir noe gjenklang hos deg og fastlegen din, er det jo verdt å vurdere det.

Takk for info. Ja, kanskje jeg skal nevne det hvis/når jeg blir deprimert igjen. Akkurat nå nyter jeg bare å ha et humør og energinivå som er litt bedre enn "på det jevne".

Men om det "bare" er tilbakevendende depresjon: vil Lamictal ha effekt da?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bipolar lidelse og AD har hjulpet meg til å være litt "høy" og hjalp veldig raskt. Det føles som om de gir meg en god hypomani. Selv om jeg etter hvert også har begynt på SS, så ødelegger de ikke for den følelsen. Er det ok å bruke begge disse i kombinasjon? Veier den ene opp for den andre?

Den høye følelsen du beskriver: er den vedvarende, eller er det kun i korte perioder? Jeg har hatt det sykt bra i flere måneder nå. Så jeg tenkte kanskje at jeg egentlig er en blid og energisk person, men at depresjon i lang tid har fått meg til å glemme det. Og at det er slik som dette jeg egentlig er, haha.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den høye følelsen du beskriver: er den vedvarende, eller er det kun i korte perioder? Jeg har hatt det sykt bra i flere måneder nå. Så jeg tenkte kanskje at jeg egentlig er en blid og energisk person, men at depresjon i lang tid har fått meg til å glemme det. Og at det er slik som dette jeg egentlig er, haha.

Jeg har vært inne på samme tanke, men det vedvarte ikke. Følelsen kom ved hver doseøkning og varte noen uker for så å avta igjen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært inne på samme tanke, men det vedvarte ikke. Følelsen kom ved hver doseøkning og varte noen uker for så å avta igjen. 

Jeg har opplevd motsatt, en liten oppstemt følelse ved dosereduksjon av ssri. Har tenkt at det kan ha med reduksjon i bivirkninger. Noen tanker om dette Kupton?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...