Gå til innhold

Hei, Kupton. Vanlige bivirkninger av SSRI eller begynnende mani?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Det er lenge siden jeg var manisk, så jeg er usikker på hva som foregår. Setter stor pris på respons fra deg.

Diagnose bp1 i alvorlig depresjon. Oppstart Fontex. 10 mg til å begynne med. Det skulle gå fint, siden jeg bruker stemningsstabiliserende. Jeg merker endringer i kroppen , og lurer på om jeg skal tenke at det er helt normale bivirkninger, eller begynnende mani/hypomani.

Det har bare gått fire dager. Fra dag 1 har jeg merket dette:

1: Kraftig redusert søvn. I natt sovnet jeg faktisk aldri. Vanskelig med innsovning. Det er fordi jeg har fått tankekjør og uro i kroppen. Det er ubehagelig å ligge stille, og jeg må røre på noe. Armer og ben. Må ligge å vri på de, ellers er det ubehagelig.

2: Depresjonen er helt borte! 

3: Veldig kraftig angst. 

4: Økt sexlyst. Tenker på sex omtrent døgnet rundt. Dessverre er nytelsen noe påvirket av Fontex, men lysten er der.

5: En følelse av at ting går litt fort i hjernen og kroppen. Minner meg om tidligere maniske episoder. Tror jeg.

Jeg føler meg generelt litt overstimulert. Det er vel meningen med medikamentet. Det jeg lurer på er om det er grunn til å tenke at dette kan føre til mani? Jeg skal øke til 20 mg på onsdag.

Takk.

Anonymkode: 0509e...4f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en annen ting. Jeg er så stiv i kjeven. Er det en bivirkning?

Skrevet

Hvordan skille akatisi og hypoman energi? Kan det være akatisi jeg har fått?

Gjest elina777
Skrevet

Jeg har blitt manisk av fontex selv om jeg sto på litium og abilify

Skrevet
6 minutter siden, elina777 skrev:

Jeg har blitt manisk av fontex selv om jeg sto på litium og abilify

Ok. Høres det ut som om det er det som begynner å skje meg? Jeg er usikker på om det er andre vanlige bivirkninger enn mani, hvis du skjønner.

motorPrøysen
Skrevet

Det kan være begynnende mani. Ta kontakt med legen som har skrevet ut Fontex til deg i morgen.

Skrevet

Skal man ikke slutte med en medisin hvis man ikke tåler den.?  Jeg ville ha ringt legen og begynt nedtrapping fra i morgen eller i kveld... 

Skrevet

Jeg trenger ikke nedtrapping. Er på laveste dose. Man trenger ikke nødvendigvis slutte med medisiner selv om man får bivirkninger. Jeg bare lurer på om Kupton mener det er grunn til bekymring, eller om dette er vanlige bivirkninger. Og om han kanskje kan hjelpe meg å skille mellom akatisi og hypomani :) 

Skrevet

Akatisi gjør helvetes vondt

Anonymkode: 691a1...9c6

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner rundt en brukers yrke. Vi tillater ikke slikt i fare for gjenkjennelse. Minner om at det ikke finnes noe autorisert helsepersonell på forumet så alle brukeres meninger kommer fra egen erfaring, ikke nødvendig det siste innen medisinsk læring.

Ann Christin, admin

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akatisi gjør helvetes vondt

Blander du ataksi og akatisi, muligens?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander du ataksi og akatisi, muligens?

Mener bivirkningen der en må ligge og riste på beina og eller armene fordi det kommer smertefulle sammentrekninger pga psykiatriske medisiner

Skrevet
11 minutter siden, Ann Christin skrev:

Tråden er ryddet for spekulasjoner rundt en brukers yrke. Vi tillater ikke slikt i fare for gjenkjennelse. Minner om at det ikke finnes noe autorisert helsepersonell på forumet så alle brukeres meninger kommer fra egen erfaring, ikke nødvendig det siste innen medisinsk læring.

Ann Christin, admin

Heia admin, ødelegger er de kan.

Anonymkode: ea8c7...ffc

Skrevet
16 minutter siden, Ann Christin skrev:

Ann Christin, admin

Hei, admin. Hvorfor sletter du ikke hele innlegget om meningsmålingen over her? Er jo temmelig deprimerende å lese! 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener bivirkningen der en må ligge og riste på beina og eller armene fordi det kommer smertefulle sammentrekninger pga psykiatriske medisiner

Skjønner. Det er ataksi. Jeg har ikke det, heldigvis. Jeg har en trang til å holde meg i bevegelse. Ligger faktisk å rister på armer og ben, men ikke pga smerter. Bare pga rastløshet eller uro :) 

Gjest elina777
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Det er ataksi. Jeg har ikke det, heldigvis. Jeg har en trang til å holde meg i bevegelse. Ligger faktisk å rister på armer og ben, men ikke pga smerter. Bare pga rastløshet eller uro :) 

Høres ut som manisk

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg innimellom også.

Skrevet (endret)

Etter min vurdering skal du (TS) ikke ta flere tabletter Fontex før du har snakket med legen din, og det må du gjøre i morgen.

Så får dere andre ta avsporingen om ataksi i en annen tråd.

Endret av kupton

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...