Gå til innhold

Vitamin mangel.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Kan man bli dårlig og slapp av folsyre og D.vit mangel? Føler meg sletts ikke bra, var på tur med en sykepleier i dag og etter det har jeg vært dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Du kan bli slapp av det ja. 

 

Jeg merket ikke noe til det, men hadde d-vitamin og folsyre mangel jeg også. Spess var D-vit svært lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Du kan bli slapp av det ja. 

 

Jeg merket ikke noe til det, men hadde d-vitamin og folsyre mangel jeg også. Spess var D-vit svært lav. 

Ok. Ja begge var lavt hos meg,må få det opp. Og B12 lå i grenseområdet, så var det noe med leveren som var lavt. Skulle ikke bry meg om det sa psykiateren, har ikke hørt fra legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja begge var lavt hos meg,må få det opp. Og B12 lå i grenseområdet, så var det noe med leveren som var lavt. Skulle ikke bry meg om det sa psykiateren, har ikke hørt fra legen. 

En tommelfingerregel er at legen eller psykiateren (som også er utdannet lege) gir anbefaling om hvorvidt det vil være nødvendig med tilskudd. Det er ikke nødvendigvis problematisk å ligge på grensen, og dersom du ikke er under grenseverdiene vil du kunne regulere deg opp via kosten. Google "Mat + vitaminet du mangler", så ser du hvilke produkter som er rik på vitaminene du trenger tilskudd av. Kosttilskudd er ofte unødvendig og derfor ofte både en dyr og dårlig løsning.

Ps. Å sove mye gir ofte tretthet og kognitiv svikt/ hukommelseproblemer/ tregt hode & kropp, så kanskje du kan være litt mer aktiv slik at du får bedre søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

En tommelfingerregel er at legen eller psykiateren (som også er utdannet lege) gir anbefaling om hvorvidt det vil være nødvendig med tilskudd. Det er ikke nødvendigvis problematisk å ligge på grensen, og dersom du ikke er under grenseverdiene vil du kunne regulere deg opp via kosten. Google "Mat + vitaminet du mangler", så ser du hvilke produkter som er rik på vitaminene du trenger tilskudd av. Kosttilskudd er ofte unødvendig og derfor ofte både en dyr og dårlig løsning.

Ps. Å sove mye gir ofte tretthet og kognitiv svikt/ hukommelseproblemer/ tregt hode & kropp, så kanskje du kan være litt mer aktiv slik at du får bedre søvn?

OK. Sikkert ikke vits å ta vitB da, men jeg tar nå det jeg. Sover ikke mye jeg nå og er oppe tidlig om morningen,gikk jo tur i dag og skal trene i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Føler meg så uvel nå at jeg er redd, er redd det kommer av latuda. Den har jo bivikninger den og?

Du pleier å føle deg fysisk dårlig når du tar for lite antipsykotisk medisin, i slike perioder opplever du det som at du er somatisk syk. Alle medikamenter har potensielt sett bivirkninger, men i din situasjon tror jeg heller at du er for dårlig medisinert og ikke at latuda er det som gjør at du føler deg dårlig totalt sett.

Håper du orker å følge opp treningen på dps selv om du føler deg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Du pleier å føle deg fysisk dårlig når du tar for lite antipsykotisk medisin, i slike perioder opplever du det som at du er somatisk syk. Alle medikamenter har potensielt sett bivirkninger, men i din situasjon tror jeg heller at du er for dårlig medisinert og ikke at latuda er det som gjør at du føler deg dårlig totalt sett.

Håper du orker å følge opp treningen på dps selv om du føler deg dårlig.

Ok er så dårlig og redd, først nå tok jeg en vival. Du er flink å huske ting for meg, vurderer jo å ikke ta latuda i kveld. Men hvis det er for lav dose som gjør at jeg er dårlig er jo det dumt, jeg er så usikker. Sendte meldinger til sykepleieren i dag men han har ikke svart, er vel lei av meg. 

Håper jeg orker trening i morgen jeg også. Hater denne årstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Du pleier å føle deg fysisk dårlig når du tar for lite antipsykotisk medisin, i slike perioder opplever du det som at du er somatisk syk. Alle medikamenter har potensielt sett bivirkninger, men i din situasjon tror jeg heller at du er for dårlig medisinert og ikke at latuda er det som gjør at du føler deg dårlig totalt sett.

Håper du orker å følge opp treningen på dps selv om du føler deg dårlig.

Har tatt latuda nå, håper det hjelper da. Blir nervevrak av dette her,men energiene er ekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke trening i dag, er helt skutt :( Spurte sykepleieren om det er latuda eller for lite latuda, han skrev legen hadde sagt 74 mg og det var rett dose. Spurte hvorfor jeg er dårlig, Da skrev han stabil behandling med medisiner var rett og at jeg kunne oppleve å bli dårlig selv om medisineringen var rett. Men lenge siden jeg har vært så dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fionys skrev:

D-vitamin mangel kan gjøre deg slapp. Jeg bruker en ganske høy dose D-vitamin gjennom hele året etter anbefaling fra lege.

Ok. Blir du dårlig og og får vondt i kroppen? Jeg har nå tatt en vival nå i håp om at det skal hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Blir du dårlig og og får vondt i kroppen? Jeg har nå tatt en vival nå i håp om at det skal hjelpe. 

Nei jeg merker ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fionys skrev:

Nei jeg merker ingenting.

Ok. Psykiateren skrev ut på 20 mg d.vit ti meg, men jeg tar heller 80 mg. Vil jo ha det opp fortes mulig. Og vet om ei som tok langt større doser hun hadde fått tak i i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Psykiateren skrev ut på 20 mg d.vit ti meg, men jeg tar heller 80 mg. Vil jo ha det opp fortes mulig. Og vet om ei som tok langt større doser hun hadde fått tak i i utlandet. 

Jeg tar 1600 IE, vet egentlig ikke hvor mye det er. Bruker dråper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fionys skrev:

Jeg tar 1600 IE, vet egentlig ikke hvor mye det er. Bruker dråper

Ok. Det vet ikke jeg heller,men godt du får i deg nok da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok. Psykiateren skrev ut på 20 mg d.vit ti meg, men jeg tar heller 80 mg. Vil jo ha det opp fortes mulig. 

Kanskje det er dette du blir dårlig av. Hvorfor ikke bare for en gangs skyld følge legens anvisninger?

Anonymkode: 207db...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Orker ikke trening i dag, er helt skutt :( Spurte sykepleieren om det er latuda eller for lite latuda, han skrev legen hadde sagt 74 mg og det var rett dose. Spurte hvorfor jeg er dårlig, Da skrev han stabil behandling med medisiner var rett og at jeg kunne oppleve å bli dårlig selv om medisineringen var rett. Men lenge siden jeg har vært så dårlig. 

Kanskje du burde prøve ut ett glass med multivitamin saft. Spiser du sunn? Kanskje for mye sukker? Det er vanskelig å råde deg noe fordi jeg bare hvet om deg på nettet. Jeg burde vente litt å mase på medisiner. Kanskje det trenger tid å stabilsere seg. Du kan jo snakke om det med psykiater og sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er dette du blir dårlig av. Hvorfor ikke bare for en gangs skyld følge legens anvisninger?

Anonymkode: 207db...1df

Tror ikke jeg blir dårlig av D.vitaminer nei. Men flere blir dårlig ved mangel på det, vet om folk som har tatt langt høyere doser enn meg. De ble bedre av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Betti 11 skrev:

Kanskje du burde prøve ut ett glass med multivitamin saft. Spiser du sunn? Kanskje for mye sukker? Det er vanskelig å råde deg noe fordi jeg bare hvet om deg på nettet. Jeg burde vente litt å mase på medisiner. Kanskje det trenger tid å stabilsere seg. Du kan jo snakke om det med psykiater og sykepleier.

Ja kan kjøpe mulitivitaminer. Spiser sunt og lite nå, vil ned i vekt. Ja får se om medisinen hjelper etterhvert når det stabiliserer seg, sykepleieren svarer meg bare kort. Ikke det at jeg har mer å si til han, skal slutte å sende meldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...