Gå til innhold

Vitamin mangel.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke jeg blir dårlig av D.vitaminer nei. Men flere blir dårlig ved mangel på det, vet om folk som har tatt langt høyere doser enn meg. De ble bedre av det. 

Men hvorfor surre med medisiner hele tiden, og ikke bare føle legens anvisninger?

Anonymkode: 207db...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor surre med medisiner hele tiden, og ikke bare føle legens anvisninger?

Anonymkode: 207db...1df

Har jo tatt 74 mg latuda nå som han sa jeg skulle ta, får se om det hjelper etterhvert. Kanskje det tar en tid før det hjelper,men sykepleieren mente jo jeg kunne bli dårlig uansett selv om dosen var rett. Det er jo deprimerende :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også fol syre og d vitamin mangel. Var veldig slapp og lite energi bla.a. Tok sånn multivitamin pille fra butikken og neste blodprøve var jeg innafor normalverdiene, men fortsatt like slapp og lite energ :P   Så kan være det eller det kan være andre ting, du får følge legens anbefaling og ikke rote med slikt på egenhånd, så får du se om det hjelper eller ei etterhvert, varier nok

Lykke til

Anonymkode: f85b1...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Psykiateren skrev ut på 20 mg d.vit ti meg, men jeg tar heller 80 mg. Vil jo ha det opp fortes mulig. Og vet om ei som tok langt større doser hun hadde fått tak i i utlandet. 

Skrev ut 20 mg D-vitamin? Hvorfor»skrev han ut»?? D-vitamin selges reseptfritt opp til 100 mg på apoteket.

Du får det til å høres ut som noe svært alvorlig når du skriver «psykiateren skrev det ut», og mangel tilsvarende 20 mg betyr at du så og si har et perfekt nivå av D-vitamin i kroppen. Om du var utomhus når det er fint vær ville nivået ditt sannsynligvis vært supert av seg selv.  

20 mg betyr «litt lavt nivå», og ettersom D-vitamin er det eneste vitaminer det kan være skadelig å ta for mye av bør du følge anbefalt dosering. Med det sagt, det er ikke skadelig å ta 100 mg i vintermånedene, så du trenger ikke å stresse med overdosering, slik du praktiserer nå. 

Overskudd av andre vitaminer kvitter kroppen seg med via urin, og det er faktisk ikke lite vitamin/kosttilskudd nordmenn kjøper for så å direkte pisse ut, fordi de egentlig ikke trenger det. Når kroppen ikke trenger det, vil kroppen heller ikke ta opp vitaminene.

Penger rett ut vinduet med andre ord, du kan like gjerne bare kaste disse pengene i bosset. 

:) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kayia skrev:

Skrev ut 20 mg D-vitamin? Hvorfor»skrev han ut»?? D-vitamin selges reseptfritt opp til 100 mg på apoteket.

Du får det til å høres ut som noe svært alvorlig når du skriver «psykiateren skrev det ut», og mangel tilsvarende 20 mg betyr at du så og si har et perfekt nivå av D-vitamin i kroppen. Om du var utomhus når det er fint vær ville nivået ditt sannsynligvis vært supert av seg selv.  

20 mg betyr «litt lavt nivå», og ettersom D-vitamin er det eneste vitaminer det kan være skadelig å ta for mye av bør du følge anbefalt dosering. Med det sagt, det er ikke skadelig å ta 100 mg i vintermånedene, så du trenger ikke å stresse med overdosering, slik du praktiserer nå. 

Overskudd av andre vitaminer kvitter kroppen seg med via urin, og det er faktisk ikke lite vitamin/kosttilskudd nordmenn kjøper for så å direkte pisse ut, fordi de egentlig ikke trenger det. Når kroppen ikke trenger det, vil kroppen heller ikke ta opp vitaminene.

Penger rett ut vinduet med andre ord, du kan like gjerne bare kaste disse pengene i bosset. 

:) 

Nei forstår ikke hvorfor han skrev det ut, man får jo kjøpt det på apoteket. Men han er polsk da, kanskje han ikke visste det. Ja jeg tar nå 80 jeg. Men det var veldig lavt for det så jeg selv, fikk utsktift av det. Derfor vil jeg prøve å få det opp, jeg er jo for det meste inne jeg. Sikkert derfor jeg mangler det. 

Ok trenger sikkert ikke flere vitaminer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Derfor vil jeg prøve å få det opp, jeg er jo for det meste inne jeg. Sikkert derfor jeg mangler det. 

Spis laks og makrell som både middag og pålegg, det er hyggeligere enn piller. Det finnes mange andre sorter enn makrell i tomat nå (til info hvis du, i likhet med meg, ikke forstår hvorfor fisk må være i tomatsaus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, laban skrev:

Spis laks og makrell som både middag og pålegg, det er hyggeligere enn piller. Det finnes mange andre sorter enn makrell i tomat nå (til info hvis du, i likhet med meg, ikke forstår hvorfor fisk må være i tomatsaus).

Jeg spiser en del markrell i tomat da :) Men mer fisk kan vi ha, det har jeg tenkt på. Laks og markrell er godt både til middag og til pålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kayia skrev:

Skrev ut 20 mg D-vitamin? Hvorfor»skrev han ut»?? D-vitamin selges reseptfritt opp til 100 mg på apoteket.

Neppe. Vit D måles i mikrogram. Ett mikrogram er et milliontedels gram. Blir noe ganske annet enn 20 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Neppe. Vit D måles i mikrogram. Ett mikrogram er et milliontedels gram. Blir noe ganske annet enn 20 mg.

De heter divisun og er på 800 IE. Hun på apoteket sa det var 20 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Skrev ut 20 mg D-vitamin? Hvorfor»skrev han ut»?? D-vitamin selges reseptfritt opp til 100 mg på apoteket.

Du får det til å høres ut som noe svært alvorlig når du skriver «psykiateren skrev det ut», og mangel tilsvarende 20 mg betyr at du så og si har et perfekt nivå av D-vitamin i kroppen. Om du var utomhus når det er fint vær ville nivået ditt sannsynligvis vært supert av seg selv.  

20 mg betyr «litt lavt nivå», og ettersom D-vitamin er det eneste vitaminer det kan være skadelig å ta for mye av bør du følge anbefalt dosering. Med det sagt, det er ikke skadelig å ta 100 mg i vintermånedene, så du trenger ikke å stresse med overdosering, slik du praktiserer nå. 

Overskudd av andre vitaminer kvitter kroppen seg med via urin, og det er faktisk ikke lite vitamin/kosttilskudd nordmenn kjøper for så å direkte pisse ut, fordi de egentlig ikke trenger det. Når kroppen ikke trenger det, vil kroppen heller ikke ta opp vitaminene.

Penger rett ut vinduet med andre ord, du kan like gjerne bare kaste disse pengene i bosset. 

:) 

Hvorfor skal Stjernestøv svare for hvorfor psykiateren velger å skrive ut en resept på D-vitamin? Det er mange leger som gjør dette for at det ikke skal være noen tvil om at de mener pasienten bør ta tilskudd, og Divisun er reseptpliktig. 

 

Anonymkode: 75d2f...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

De heter divisun og er på 800 IE. Hun på apoteket sa det var 20 mg. 

IE = internasjonale enheter, 10 mikrogram = 400 IE, Så du får 20 mikrogram i døgnet, ikke 20 mg. Et voksent menneske trenger 10 mikrogram om dagen, så du har nok fått riktig dose siden du trenger tilskudd. Ikke ta det firedobbelte! Man kan faktisk få helseskader ved å innta for mye d-vitaminer over tid.

https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer/vitamin-d

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lillemus skrev:

IE = internasjonale enheter, 10 mikrogram = 400 IE, Så du får 20 mikrogram i døgnet, ikke 20 mg. Et voksent menneske trenger 10 mikrogram om dagen, så du har nok fått riktig dose siden du trenger tilskudd. Ikke ta det firedobbelte! Man kan faktisk få helseskader ved å innta for mye d-vitaminer over tid.

https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer/vitamin-d

 

Ok, så det tilsvarer 40 mg? 

Det var bare så lavt at jeg vil ha det fort opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, så det tilsvarer 40 mg? 

Det var bare så lavt at jeg vil ha det fort opp. 

40 mg = 40.000 mikrogram om denne tabellen er riktig:

https://www.metric-conversions.org/no/vekt/milligram-til-mikrogram-tabell.htm

Du har nok fått riktig dose, hold deg til den og ta det ev. opp med legen om en stund om du føler deg like slapp og dårlig. Det tar tid å nivåene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

40 mg = 40.000 mikrogram om denne tabellen er riktig:

https://www.metric-conversions.org/no/vekt/milligram-til-mikrogram-tabell.htm

Du har nok fått riktig dose, hold deg til den og ta det ev. opp med legen om en stund om du føler deg like slapp og dårlig. Det tar tid å nivåene opp.

Ok. Psykiateren anbefalte ny blodprøve om tre måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Psykiateren anbefalte ny blodprøve om tre måneder. 

Da holder du deg til det og tar den dosen som er foreskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Da holder du deg til det og tar den dosen som er foreskrevet.

Ok. Får gjøre det, men det var lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...