Gå til innhold

Hva savner du fra "gamle dager" mtp Mat og drikke?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Mye godt før, som nå er borte. Vet ikke hvorfor, men regner med det ikke solgte nok. En ting jeg savner er Maarud med Paprika smak, av den gamle skolen, før de byttet oppskrift på 90 tallet.

 

Også sjokoladen Relax da, den kom i mange varianter, og ingen var vond.

Snusen Hawken kunne jeg og tenke meg å prøve igjen. Den finnes fremdeles i statene.

 

Andre ting som Pomac og sånn brus savner jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg husker disse velassoserte kioskene på 80 tallet. I dag er det bare sjelløse kjedebutikker, med samme utvalg over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Mye godt før, som nå er borte. Vet ikke hvorfor, men regner med det ikke solgte nok. En ting jeg savner er Maarud med Paprika smak, av den gamle skolen, før de byttet oppskrift på 90 tallet.

 

Også sjokoladen Relax da, den kom i mange varianter, og ingen var vond.

Snusen Hawken kunne jeg og tenke meg å prøve igjen. Den finnes fremdeles i statene.

 

Andre ting som Pomac og sånn brus savner jeg ikke i det hele tatt.

Noe jeg savner om sommeren er Kjempe Yes fra Drammens is. Nå er vel den også lagt ned.

Akkurat nå så kommer jeg ikke på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Mye godt før, som nå er borte. Vet ikke hvorfor, men regner med det ikke solgte nok. En ting jeg savner er Maarud med Paprika smak, av den gamle skolen, før de byttet oppskrift på 90 tallet

Nå snakker jo du bare om snop, ikke om mat. ;) Jeg er visst en av få som likte Soho, den yoghurtsjokoladen fra Nidar.

Skulle ønske de ikke ødela Max-kjøttbollene, før i verden var de med paprikasaus og jeg elsket den sausen, nå kommer de med kjedelig tomatsaus. Prøvde dem en gang etter at de endret sausen. Aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg husker disse velassoserte kioskene på 80 tallet. I dag er det bare sjelløse kjedebutikker, med samme utvalg over alt.

Enig :). De rare små kioskene med enormt utvalg som fantes på annenhvert gatehjørne savner jeg også. Nå er kioskene sterile, utvalget er lite, og de har det samme over alt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkesjokolade Boble fra Freia. Dream yoghurt-is med sjokolade og karamell. Egen pose med myk smørbukk.

Anonymkode: ef534...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Mye godt før, som nå er borte. Vet ikke hvorfor, men regner med det ikke solgte nok. En ting jeg savner er Maarud med Paprika smak, av den gamle skolen, før de byttet oppskrift på 90 tallet.

 

Også sjokoladen Relax da, den kom i mange varianter, og ingen var vond.

Snusen Hawken kunne jeg og tenke meg å prøve igjen. Den finnes fremdeles i statene.

 

Andre ting som Pomac og sånn brus savner jeg ikke i det hele tatt.

Savner jordbærsaftisen fra jeg vokste opp, det var ekte is. Ikke den lollipoppen de har i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. 

Jeg savner sånne små potetgullposer. Det var en pose som het fruktsuppe, som jeg ikke tror eksisterer i dag. Pleide alltid å ha det på hytta som kos på kvelden. Sånn på middagsmaten brukte vi mer innvoller fordi det var billig. Lever- eller nyregryte, lungemos, blodpudding. Jeg likte det i grunnen. HaPå var det et pålegg som het. En sjokoladevariant, og en annen variant jeg ikke husker hva smaksintensjonen gikk på. Uansett ville vi ha det, men foreldrene mine var strenge på sånne søtpålegg. Seriøst grovbrød var det vel og ganske lite av egentlig. Mye mindre enn det vi har tilgang på nå. Noe het grovkneipp, noe grovstomp. Sånn sporadisk bakte vi brød selv. Laks og ørret var mer festmat. Jeg kan huske at det ble servert som høystandard-middag om man skulle ha gjester, eller på hotell. Nå har det snudd totalt. Før lettmelk dukket opp på markedet , brukte de å blande skumma og H-melk for at det ikke skulle bli så fett - til broren min (jeg har aldri fordratt melk, og protesterte alltid fælt om noen ville ha meg til å drikke det likevel).  

Så var det en kjeks som het franske vafler. Alle variantene av BONBON drops med mer og mindre innbydende navn. Nå har jeg bare sett Kloakkslam og Søppeldynga i litt rikholdige butikker. Brynhild sitrondrops. Også var det Soho da, jeg syntes faktisk ikke den var så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg sliter med å komme på noe.

Det som var bra før (tradisjonell mat laget fra bunnen av) finnes fortsatt hvis man gidder å lage det: Ertesuppe, grønnsakssuppe, hjemmelagde kjøttkaker, helstekt villaks, etc var bra og er fortsatt bra.

Jeg savner ikke torskerogn på boks, blodklubb, hvalkjøtt, kråke, lever, posesuppe og annen 70-tallskost som vi spiste kun fordi det var billig. Ikke rart folk var slankere før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg sliter med å komme på noe.

Det som var bra før (tradisjonell mat laget fra bunnen av) finnes fortsatt hvis man gidder å lage det: Ertesuppe, grønnsakssuppe, hjemmelagde kjøttkaker, helstekt villaks, etc var bra og er fortsatt bra.

Jeg savner ikke torskerogn på boks, blodklubb, hvalkjøtt, kråke, lever, posesuppe og annen 70-tallskost som vi spiste kun fordi det var billig. Ikke rart folk var slankere før. 

Er enig, det meste kan en jo lage dersom en gidder. Vi hadde en del hønsemiddager, og det kan jo være vanskelig å få tak i nå.

Blodpudding finnes fremdeles. Kjøper det sånn ca 1 gang per år, hvis jeg er alene eller sammen med foreldrene mine.... Mmmmm!

Lever har jeg ikke laget på snart 20 år (husker jeg laget middagsglass til eldstemann med det....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, FjellOgDalar skrev:

 

Jeg savner sånne små potetgullposer.

Det gjør jeg og. Elsker Maarud Potetgull, og ender jo bestandig opp med å spise altfor mye fordi posene er så digre 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 10.51, Lillemus skrev:

Jeg er visst en av få som likte Soho, den yoghurtsjokoladen fra Nidar.

Jeg og!

Likte alt ved den - trist at den forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg savner er god kvalitet på spesielt kjøtt, frukt og grønt. Jeg syns alt smaker mindre nå, spesielt syns jeg butikkkjøpt karbonadedeig smaker ingenting og har konsistens av gummi. Rent norsk kjøtt syns jeg fremdeles kan være bra, på nivå med det vi spiste på 80-tallet, mens frukt & grønt er milevis unna. Utvalget av frukt & grønt er bedre, men det hjelper ikke stort når alt smaker lite eller vassent. Dette er grunnen til at jeg kjøper kjøtt rett fra gårder eller jaktlag, og at jeg i mye større grad enn før kjøper grønnsaker etter hvilken sesong vi er i.

Som flere andre likte jeg også Soho, men å si at jeg savner den er å dra det way to far ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Er enig, det meste kan en jo lage dersom en gidder. Vi hadde en del hønsemiddager, og det kan jo være vanskelig å få tak i nå.

Blodpudding finnes fremdeles. Kjøper det sånn ca 1 gang per år, hvis jeg er alene eller sammen med foreldrene mine.... Mmmmm!

Lever har jeg ikke laget på snart 20 år (husker jeg laget middagsglass til eldstemann med det....)

Lever kan jeg styre meg for, men blodpudding med rørte tyttebær er jo kjempegodt.  En evighet siden jeg har spist det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kayia skrev:

Det eneste jeg savner er god kvalitet på spesielt kjøtt, frukt og grønt. Jeg syns alt smaker mindre nå, spesielt syns jeg butikkkjøpt karbonadedeig smaker ingenting og har konsistens av gummi. Rent norsk kjøtt syns jeg fremdeles kan være bra, på nivå med det vi spiste på 80-tallet, mens frukt & grønt er milevis unna. Utvalget av frukt & grønt er bedre, men det hjelper ikke stort når alt smaker lite eller vassent. Dette er grunnen til at jeg kjøper kjøtt rett fra gårder eller jaktlag, og at jeg i mye større grad enn før kjøper grønnsaker etter hvilken sesong vi er i.

Som flere andre likte jeg også Soho, men å si at jeg savner den er å dra det way to far ;) 

 

 

Forskjellen på kjøtt har jeg ikke peiling på, men helt enig når det gjelder grønnsaker.  Nyhøstede solmodne grønnsaker sommer/høst synes jeg imidlertid smaker kjempegodt, så antar det har med det at vi nå forventer friske grønnsaker hele året å gjøre. På åttitallet forventet vi vel ikke friske røde tomater i februar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Xtra skrev:

Forskjellen på kjøtt har jeg ikke peiling på, men helt enig når det gjelder grønnsaker.  Nyhøstede solmodne grønnsaker sommer/høst synes jeg imidlertid smaker kjempegodt, så antar det har med det at vi nå forventer friske grønnsaker hele året å gjøre. På åttitallet forventet vi vel ikke friske røde tomater i februar...

Min mor kom fra gård, så jeg vokste opp med at vi fikk ferskt slakt enten fra gården til onkel eller fra Bøndenes salgslag. Morfar hadde vært sterk motstander av å sprøyte grønnsaksåkre med DDT, og dette hadde mamma med seg videre. Selv om vi levde (små)byliv halvannen km fra sentrum dyrket vi faktisk alle rotgrønnsaker + hodekål i egen hage (vi hadde to mål tomt) - uten sprøytemidler. Jeg husker derfor at mat virkelig smakte godt av det de skulle smake :) 

Ad forventninger - ettersom jeg fikk hjemmelagd mat hjemme, syns vi ungene at det var skikkelig fest når vi fikk en boks Spetti eller Pizza Gigante. Men - selv om det var stas da, er det virkelig ingenting jeg savnet av den ihjælkokte pastaen i altfor søt og salt tomatsaus, gummikjøttboller eller papirbunnpizza :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...