Gå til innhold

HCG-nivå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Min samboer er gravid 6+0 (start på siste mens var 3/1-19). Opplevd store smerter og søndag var vi på legevakt, med oppfølging på gyn.pol mandag. Ble tatt innvendig ultralyd som viste at egget lå riktig og at det var «plommesekk»(?).

Hun tok blodprøve samme dag, med HCG-nivå 18.000. Ny blodprøve idag (2 dager etter) hvor nivået var på 22.000.

Fikk fortalt at det burde vært en dobling og vi skal ha ny sjekk på gyn.pol onsdag om en uke, med blodprøve dagen før.

Har også lest at HCG dobles opp til 10.000, mens det etter det går saktere. Stemmer dette? De ville ikke akkurat gi oss for høye forhåpninger..

Vi blir veldig takknemlige om du kan oppklare litt for oss, dette er 1.gangs graviditet.

MB

Anonymkode: 20a2e...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En presisering er at de smertene hun opplevde da vi dro på legevakt også var like store da hun hadde "normale" menssmerter før bruk av p-piller. Og graviditet, så vidt vi kan lese oss til, kan føre til mens-lignende symptomer. Årsaken til at vi valgte å dra på legevakt var utelukkende at hun er gravid.

Som skrevet sa gynekologen at egget ikke var utenfor livmoren eller i egglederen, men at det satt fint i livmoren og at man kunne se plommesekke og at alt så greit ut.

Endret av MB1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var leit. Her er ellers mitt svar:

HCG Graviditetstester påviser HCG som dannes av morkaken som utvikler seg når egget fester seg i livmoren ca en uke etter befruktning. Det kan måles i urin litt før den ventede menstruasjon uteblir. Ved måling i blodet vil verdien da være 100 enheter. Det minste man kan måle i blod er verdier over 5. Omtrent samtidig kan man påvise hormonet i urinen ved graviditetstester som kan kjøpes på apotek. De tester som selges her i landet er pålitelige, og det er ikke stor forskjell i testene.

HCG fordobler seg hver 2.dag til nivået ligger på ca 10.000, så øker det med mindre fart. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er imidlertid meget store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning.

Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, og det forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser hCG-produksjon) igjen blir negativ. Tiden det tar til testen blir negativ avhenger av hvor høy verdien har vært (hvor lenge svangerskapet var normalt fungerende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Ja, vi skal ta ny HCG på tirsdag og ny undersøkelse på gyn.pol på onsdag.

Er det slik at HCG synker dersom noe er galt (missed abortion)? Onsdag (2 dager siden) var nivået på 22.000. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MB1 skrev:

Og er det vanlig å høre hjertelyd fra uke 6+0? Kan dette variere noe?

For noen år siden var uke 7 nedre "grense" for å bruke påviste hjerteslag (på ultralyd) som tegn på om det var gode eller dårlige utsikter. Det kan nok fortsatt variere litt med alderen på utstyret som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt frem til uke 8 at HCG ikke doblet seg, de var 90% sikre på at det var dødt inni der. Den steg omtrent ingenting, så jeg gråt og gråt!

Målte hver tredje dag, men den steg ikke. Minimalt.

MEN i dag er jenta 10 år og komplett frisk😊

Lykke til!

Anonymkode: 7f9ca...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta ny HCG på tirsdag og ny undersøkelse på gyn.pol på onsdag.

Er det slik at HCG synker dersom noe er galt (missed abortion)? Onsdag (3 dager siden) var nivået på 22.000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var igjen på legevakt idag grunnet svært sterke smerter. Ble tatt i mot av vakthavende gynekolog på sykehuset som fant et 6mm langt embryo med hjertelyd! 😊

Snakk om emosjonell berg-og-dalbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg håper at du fortsatt kontrolleres. Det er ikke vanlig å få smerter av at livmoren vokser. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Forvirret og redd

Hei. 

Jeg var og tok hcg 22/10-22 og den var på 4453, 27/10-22 var den på 4000. Vet den skal synke relativt fort, ved en SA men den har jo ikke sunket med mer enn 453.. Legen ba meg vente med fler hcg prøver osv, til jeg har vært på ny ul 18/11. Har ikke hatt smerter eller blødning, så lurer på hva dette kommer av? Føler jeg ikke blir hørt av legen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret og redd skrev (2 timer siden):

Hei. 

Jeg var og tok hcg 22/10-22 og den var på 4453, 27/10-22 var den på 4000. Vet den skal synke relativt fort, ved en SA men den har jo ikke sunket med mer enn 453.. Legen ba meg vente med fler hcg prøver osv, til jeg har vært på ny ul 18/11. Har ikke hatt smerter eller blødning, så lurer på hva dette kommer av? Føler jeg ikke blir hørt av legen 

Det er dessverre ingen gynekolog som svarer her lenger. 

Hvis du er langt nok på vei til at det vil være noe å se på UL, ville jeg spandert en privat, hvis jeg hadde mulighet. Det er veldig tungt å gå sånn i uvisshet. Ønsker deg lykke til og håper det går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret og redd
laban skrev (4 timer siden):

Det er dessverre ingen gynekolog som svarer her lenger. 

Hvis du er langt nok på vei til at det vil være noe å se på UL, ville jeg spandert en privat, hvis jeg hadde mulighet. Det er veldig tungt å gå sånn i uvisshet. Ønsker deg lykke til og håper det går bra. 

Tusen takk 🙏 jeg er litt over 6uker på vei, så jeg krysser fingrene 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...