Gå til innhold

Kommunale helsetilbud


Betti 11

Anbefalte innlegg

Det skal ikke virke utakknemlig og krevende, men tilbudet hjelper meg ikke. Alle tre uker en samtale er ikke nok. Jeg er så deprimert    ( PTSD) Jeg gå på felger. Alt er ett ork og alt suger. Jeg gjør alt hva blir forventet fra meg, men det gir meg ingen bedring. Sykepleieren prøver det med kognitiv terapi, men jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Det virker ikke. Jeg får ingen henvisning, ingenting. Hva er vitsen med det? Skal jeg gå til fastlegen, når jeg er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det skal ikke virke utakknemlig og krevende, men tilbudet hjelper meg ikke. Alle tre uker en samtale er ikke nok. Jeg er så deprimert    ( PTSD) Jeg gå på felger. Alt er ett ork og alt suger. Jeg gjør alt hva blir forventet fra meg, men det gir meg ingen bedring. Sykepleieren prøver det med kognitiv terapi, men jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Det virker ikke. Jeg får ingen henvisning, ingenting. Hva er vitsen med det? Skal jeg gå til fastlegen, når jeg er dårlig?

Sykepleieren gjør vel så godt hun kan, men det er ikke alltid de har nok kompetase i kommunen. Å prate viss vass er en ting, terapi er en annen ting. Syns du har slitt for lenge nå, hva med en innleggelse til du kommer deg på bena? Vet jeg hadde fått tilbud om det, så hvorfor ikke prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det skal ikke virke utakknemlig og krevende, men tilbudet hjelper meg ikke. Alle tre uker en samtale er ikke nok. Jeg er så deprimert    ( PTSD) Jeg gå på felger. Alt er ett ork og alt suger. Jeg gjør alt hva blir forventet fra meg, men det gir meg ingen bedring. Sykepleieren prøver det med kognitiv terapi, men jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Det virker ikke. Jeg får ingen henvisning, ingenting. Hva er vitsen med det? Skal jeg gå til fastlegen, når jeg er dårlig?

Har fastlegen sagt nei til å henvise deg til spesialist? Dersom du mener at hjelpen du får av kommunehelsetjenesten ikke er tilstrekkelig, så bør du ta det opp med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Sykepleieren gjør vel så godt hun kan, men det er ikke alltid de har nok kompetase i kommunen. Å prate viss vass er en ting, terapi er en annen ting. Syns du har slitt for lenge nå, hva med en innleggelse til du kommer deg på bena? Vet jeg hadde fått tilbud om det, så hvorfor ikke prøve det?

Fastlegen kan henvise meg, men jeg får ingen innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Har fastlegen sagt nei til å henvise deg til spesialist? Dersom du mener at hjelpen du får av kommunehelsetjenesten ikke er tilstrekkelig, så bør du ta det opp med fastlegen. 

Jeg håper at jeg få endelig orden. Sykepleieren snakkte om et tilbud med fysio og komme i jobb igjen. Det er en reha tror jeg, men jeg har så store smerter på en skala fra 3 til åtte. Først ønsker jeg en utredning på smerteklinikk. Vi få se på neste time med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ofte med forslag. Det må jo vare mulig å hjelpe meg. Er det frekk når jeg sier bare samtaler og kognitiv terapi er ikke nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Betti 11 skrev:

Fastlegen kan henvise meg, men jeg får ingen innleggelse.

Det er ikke så ofte innleggelse anses som den beste måten å hjelpe mennesker med psykiske vansker. De aller fleste former for behandling foregår mens man bor hjemme, og samtaler, inklusive hjelp til å finne konstruktive måter å tilbringe dagen på, er den viktigste delen av behandlingen. Men du kan diskutere med fastlegen hvorvidt det er sannsynlig at spesialisthelsetjenesten vil kunne gi et bedre behandlingstilbud eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg kommer ofte med forslag. Det må jo vare mulig å hjelpe meg. Er det frekk når jeg sier bare samtaler og kognitiv terapi er ikke nok?

Det er ikke frekt å si at du tror du bør ha annen behandling enn du får i dag. Blant annet kan det være aktuelt å vurdere om medikamenter kan hjelpe deg. Samtidig så finnes det ofte ingen quick fix løsning, når det gjelder psykiske vansker som har vart over lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg håper at jeg få endelig orden. Sykepleieren snakkte om et tilbud med fysio og komme i jobb igjen. Det er en reha tror jeg, men jeg har så store smerter på en skala fra 3 til åtte. Først ønsker jeg en utredning på smerteklinikk. Vi få se på neste time med fastlegen. 

Dersom årsaken til dine smerter er ferdig utredet, så kan smertespesialist være en ok løsning. Dersom du bor i nærheten av for eksempel Oslo, så vil du ofte kunne få et raskere og mer fleksibelt tilbud hos noen av de privatpraktiserende smertespesialistene enn på sykehusenes smerteklinikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Betti 11 skrev:

Fastlegen kan henvise meg, men jeg får ingen innleggelse.

Det synes jeg er rart, du har slitt ganske lenge nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig store forskjeller mellom kommunene tror jeg for akkurat samme diagnose eller lidelse. Det er så veldig mye rart i dag synes jeg. Man må bare stå på tror jeg og melde sitt behov for endring. 

Anonymkode: c0f76...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, frosken skrev:

Det er ikke frekt å si at du tror du bør ha annen behandling enn du får i dag. Blant annet kan det være aktuelt å vurdere om medikamenter kan hjelpe deg. Samtidig så finnes det ofte ingen quick fix løsning, når det gjelder psykiske vansker som har vart over lang tid. 

Det må ikke være en innleggelse, men jeg dpør meg om de vet hva de gjør. Jeg har nesten daglig en kamp med meg selv. Du vet hvordan jeg hadde det tror jeg. Det ble ikke mye bedre. Når du føler at tilbudet ikke strekker til, ønsker du noe annet. Skal de venter til jeg knekker sammen? Jeg har ansvar for et barn. Det gå jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, frosken skrev:

Dersom årsaken til dine smerter er ferdig utredet, så kan smertespesialist være en ok løsning. Dersom du bor i nærheten av for eksempel Oslo, så vil du ofte kunne få et raskere og mer fleksibelt tilbud hos noen av de privatpraktiserende smertespesialistene enn på sykehusenes smerteklinikk. 

Dessverre ikke. Jeg bor i denne regionen med dårligst tilbud på vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Det synes jeg er rart, du har slitt ganske lenge nå. 

Da er jeg litt irritert også. Prøver å ta meg sammen for familiens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig store forskjeller mellom kommunene tror jeg for akkurat samme diagnose eller lidelse. Det er så veldig mye rart i dag synes jeg. Man må bare stå på tror jeg og melde sitt behov for endring. 

Anonymkode: c0f76...c39

Det gjør jeg, men fastlegen har ikke så mye peiling på psykiatriske saker. Sykepleieren har kanskje en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å slippe følelsene helt løs når du er hos sykepleieren? Av og til hjelper det å vise hvor stor frustrasjon du har i deg slik at de virkelig ser deg. Kanskje hun da ser at hun kommer til kort, må endre metoder, gi annen hjelp enn hun gjør evt finne en kollega som kan hjelpe deg mere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Betti 11 skrev:

Det må ikke være en innleggelse, men jeg dpør meg om de vet hva de gjør. Jeg har nesten daglig en kamp med meg selv. Du vet hvordan jeg hadde det tror jeg. Det ble ikke mye bedre. Når du føler at tilbudet ikke strekker til, ønsker du noe annet. Skal de venter til jeg knekker sammen? Jeg har ansvar for et barn. Det gå jo ikke.

Snakk med fastlegen og forklar hvordan du har det og dine tanker om behandling. Det kan være at tilbudet du har nå er utilstrekkelig og at noe annet bør gjøres. Hvor lenge er det du har snakket med sykepleieren og hvor ofte har dere samtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Betti 11 skrev:

Da er jeg litt irritert også. Prøver å ta meg sammen for familiens skyld.

Ikke alltid lett å ta seg sammen i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Soletti skrev:

Har du forsøkt å slippe følelsene helt løs når du er hos sykepleieren? Av og til hjelper det å vise hvor stor frustrasjon du har i deg slik at de virkelig ser deg. Kanskje hun da ser at hun kommer til kort, må endre metoder, gi annen hjelp enn hun gjør evt finne en kollega som kan hjelpe deg mere.  

Jeg var då forbanna og skrev alt nede hva jeg tenkte. Jeg vet ikke om jeg skal sende det til sykepleieren. Kanskje det er lurt at hun vet hvordan jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...