Gå til innhold

Hvem betaler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er i et forhold og har tenkt å « satse» på hverandre mener jeg det er naturlig at man har en felles økonomi når det gjelder ferie, mat , regninger og hus. 

Anonymkode: 3affb...ba3

Sånn er det gjerne når man er ung og nyetablert.

For Kayia og meg som har begynt på runde 2 er det naturlig med hver sin økonomi. 

Samboeren og jeg har hver våre barn og hver vår bolig vi betaler på. 

Det eneste vi har felles er en matkonto som vi setter inn like mye på hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Sånn er det gjerne når man er ung og nyetablert.

For Kayia og meg som har begynt på runde 2 er det naturlig med hver sin økonomi. 

Samboeren og jeg har hver våre barn og hver vår bolig vi betaler på. 

Det eneste vi har felles er en matkonto som vi setter inn like mye på hver måned. 

Vi bor foreløbig ikke sammen så vi har naturlig nok ikke felles økonomi, men når vi er på tur / ferie så tar vi det ikke så nøye. Vanligvis betaler vi for middagen annenhver gang og om vi overnatter flere steder kan den ene betale det ene stedet og den andre det andre stedet.

Til daglig når jeg er hos ham (ca. halve tiden) varierer det med hvem som betaler for innkjøp av mat, dvs. om vi begge handler sammen betaler han - om jeg skal kjøpe noe til meg selv som jeg ikke synes han skal betale for må jeg snike det unna. :D Så egentlig er det sånn at om jeg skal betale noe så må jeg handle alene... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi bor foreløbig ikke sammen så vi har naturlig nok ikke felles økonomi, men når vi er på tur / ferie så tar vi det ikke så nøye. Vanligvis betaler vi for middagen annenhver gang og om vi overnatter flere steder kan den ene betale det ene stedet og den andre det andre stedet.

Til daglig når jeg er hos ham (ca. halve tiden) varierer det med hvem som betaler for innkjøp av mat, dvs. om vi begge handler sammen betaler han - om jeg skal kjøpe noe til meg selv som jeg ikke synes han skal betale for må jeg snike det unna. :D Så egentlig er det sånn at om jeg skal betale noe så må jeg handle alene... ;) 

Vi betaler stort sett likt, men det hender han sier han vil spandere på meg. 

Vi skulle egentlig til Dubai snart og vi har betalt helt likt for flybilett og hotell. 

Nå må vi kanselere den turen da, men det er en annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Vi betaler stort sett likt, men det hender han sier han vil spandere på meg. 

Vi skulle egentlig til Dubai snart og vi har betalt helt likt for flybilett og hotell. 

Nå må vi kanselere den turen da, men det er en annen historie. 

Jeg kan foressten anbefale dette med matkort. Veldig lett å holde oversikt på den måten. Nå bruker vi det kortet til mer enn vi hadde tenkt, heiskort i slalombakken, restaurantbesøk osv, så vi må stadig vekk sette inn mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler alt, enkelt og greit. Har jeg med meg noen på en mc-tur eller annen type tur eller om det er ferie-tur med kona, så betaler jeg reise, overnatting og all maten og drikke. Den som er med betaler kun det de selv ønsker å kjøpe, ellers trenger de ikke å bruke 5 flate øre. Jeg liker godt at det er sånn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mrxx skrev:

Jeg betaler alt, enkelt og greit. Har jeg med meg noen på en mc-tur eller annen type tur eller om det er ferie-tur med kona, så betaler jeg reise, overnatting og all maten og drikke. Den som er med betaler kun det de selv ønsker å kjøpe, ellers trenger de ikke å bruke 5 flate øre. Jeg liker godt at det er sånn:-)

Dæven, skal vi dra på ferie til Thailand i en mnd sammen???

Anonymkode: 24803...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå at det skal være et mål i seg selv å betale helt likt på en ferietur hvis man er par.  Jeg har reist mye rundt med venner og da er det en selvfølge at hver og en betaler for seg selv.

Jeg elsker å reise alene for da er det aldri diskusjon om hvem vil hva, og hvem har råd til hva.  Da kan jeg gjøre akkurat som jeg vil.

Anonymkode: 9a41f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på et venteværelse så jeg flere gå fra legen uten å gå innom betalingsautomaten og dette var først på året hvor nok ikke mange har fått frikort. Folk kan ordne seg på forskjellig måte mener jeg.  Det er ofte så mye man ikke vet.

Anonymkode: a7bd5...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg var på et venteværelse så jeg flere gå fra legen uten å gå innom betalingsautomaten og dette var først på året hvor nok ikke mange har fått frikort. Folk kan ordne seg på forskjellig måte mener jeg.  Det er ofte så mye man ikke vet.

Anonymkode: a7bd5...373

Hva har dette med temaet å gjøre? 

Anonymkode: 24803...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, mrxx skrev:

Jeg betaler alt, enkelt og greit.

Er ikke det forhistorisk likestillingsmessig?

Anonymkode: efbff...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg var på et venteværelse så jeg flere gå fra legen uten å gå innom betalingsautomaten og dette var først på året hvor nok ikke mange har fått frikort. 

Folk gjør det hvis de 1) glemmer det i farten, 2) synes automaten er vanskelig eller 3) ikke orker å vente på tur til den er ledig. Uansett får man da faktura i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Jeg er litt naiv. Jeg forutsatte at den som hadde best råd tilbød seg :-)

Kan godt være du har rett, jeg må egentlig innrømme at jeg har lite (ingen) egenerfaring på området når jeg tenker meg om. Jeg har jo levd så og si hele livet i samboerskap med felles barn og felles økonomi jeg, og da jeg ble alene var egen økonomi såpass ok at jeg betaler for meg selv.

Dette deler jeg med de jeg kjenner i samme situasjon også, så jeg bør vel egentlig bare trekke meg stille og rolig ut av diskusjonen og slippe til de som faktisk vet noe om dette... ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Kayia skrev:

Kan godt være du har rett, jeg må egentlig innrømme at jeg har lite (ingen) egenerfaring på området når jeg tenker meg om. Jeg har jo levd så og si hele livet i samboerskap med felles barn og felles økonomi jeg, og da jeg ble alene var egen økonomi såpass ok at jeg betaler for meg selv.

Dette deler jeg med de jeg kjenner i samme situasjon også, så jeg bør vel egentlig bare trekke meg stille og rolig ut av diskusjonen og slippe til de som faktisk vet noe om dette... ;) 

 

Akkurat slik er det her også. Da jeg var gift med felles barn, betalte han alle ferieturer, men da tjente ho han også mange ganger mer enn meg. 

Da jeg ble skilt, måtte jeg stå på egne ben. Jeg tjener bedre nå og har blitt vant til å sette av penger til egne ferieturer.  Min nåværende samboer har høyere lønn en meg, men jeg har leieinntekter på leiligheten min, så i sum tror jeg det blir ganske likt. 

Tror det er mest vanlig å ha hver sin økonomi når man har kommet litt opp i åra og startet på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dæven, skal vi dra på ferie til Thailand i en mnd sammen???

Anonymkode: 24803...cf6

Haha, hadde du blitt bedt med hadde det ikke kostet deg noe som helst:-) Forøvrig hadde jeg aldri dratt alene eller på guttetur til Thailand, aldri i verden:-)

Endret av mrxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke forstå at det skal være et mål i seg selv å betale helt likt på en ferietur hvis man er par.  Jeg har reist mye rundt med venner og da er det en selvfølge at hver og en betaler for seg selv.

Jeg elsker å reise alene for da er det aldri diskusjon om hvem vil hva, og hvem har råd til hva.  Da kan jeg gjøre akkurat som jeg vil.

Anonymkode: 9a41f...757

Jeg er blitt ganske så bortskjemt etter tidligere forhold. Far til mine barn hadde langt mer penger enn meg, og spanderte det meste på meg opp gjennom tidene. Vi dro på ferier, og han betalte. Men vi hadde barn sammen. Etter bruddet så ble alt anderledes. Jeg føler alltid for å betale min del selv om jeg tjener langt mye mindre enn min nye mann. Jeg vil ikke gi han følelsen om at han blir utnyttet økonomisk av meg. Og jeg ønsker å bidra like mye for å vise at jeg setter pris på situasjonen vår. Men jeg har lite penger, og føler at jeg får nærmest dårlig samvittighet når jeg iblant håper at han kan hjelpe meg litt slik at det ikke blir så ekstremt mye for lommeboken min. 

Anonymkode: bfe0c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Vi har felles økonomi, så ingen "spanderer".

I et nytt forhold ville vurdert situasjonen.

Hvis hun var feminist med voksne barn og høy stilling skulle hun fått viljen sin og betalt selv. Hun hadde sikkert hatt sterke meninger om feriemålet også, og da er saken grei.

Hvis jeg derimot var sammen med noen som hadde stort lån, fire barn og  20% stilling i margarinfabrikken, så kunne jeg ikke foreslått en luksusferie i Nice og forventet at hun skulle betale. Jeg måtte spandert, og det hadde også vært helt greit for meg.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gargamel skrev:

Vi har felles økonomi, så ingen "spanderer".

I et nytt forhold ville vurdert situasjonen.

Hvis hun var feminist med voksne barn og høy stilling skulle hun fått viljen sin og betalt selv. Hun hadde sikkert hatt sterke meninger om feriemålet også, og da er saken grei.

Hvis jeg derimot var sammen med noen som hadde stort lån, fire barn og  20% stilling i margarinfabrikken, så kunne jeg ikke foreslått en luksusferie i Nice og forventet at hun skulle betale. Jeg måtte spandert, og det hadde også vært helt greit for meg.

Enig i det. Selv om jeg er kvinne så ville jeg gledelig spandert på kjæresten min om jeg visste at jeg hadde langt bedre økonomi enn han. Jeg forventer ikke det samme tilbake altså men jeg har alltid vært veldig å ønske å dele med barna og også kjæreste de goder jeg får av midler om jeg får noen ekstra. 

Anonymkode: bfe0c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gargamel skrev:

Vi har felles økonomi, så ingen "spanderer".

I et nytt forhold ville vurdert situasjonen.

Hvis hun var feminist med voksne barn og høy stilling skulle hun fått viljen sin og betalt selv. Hun hadde sikkert hatt sterke meninger om feriemålet også, og da er saken grei.

Hvis jeg derimot var sammen med noen som hadde stort lån, fire barn og  20% stilling i margarinfabrikken, så kunne jeg ikke foreslått en luksusferie i Nice og forventet at hun skulle betale. Jeg måtte spandert, og det hadde også vært helt greit for meg.

Vinner jeg foreks noen millioner i lotto så vil mine nærmeste merke til det. Kjærlighet kan ikke gis i penger men man viser litt kjærlighet og raushet med å dele litt om man vet om man har mye mer enn sine nærmeste. Sånn er mine tanker om det. 

Anonymkode: bfe0c...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Selv om jeg er kvinne så ville jeg gledelig spandert på kjæresten min om jeg visste at jeg hadde langt bedre økonomi enn han. Jeg forventer ikke det samme tilbake altså men jeg har alltid vært veldig å ønske å dele med barna og også kjæreste de goder jeg får av midler om jeg får noen ekstra. 

Anonymkode: bfe0c...928

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vinner jeg foreks noen millioner i lotto så vil mine nærmeste merke til det. Kjærlighet kan ikke gis i penger men man viser litt kjærlighet og raushet med å dele litt om man vet om man har mye mer enn sine nærmeste. Sånn er mine tanker om det. 

Anonymkode: bfe0c...928

Om du ikke forventer det, er det likevel tydelig at du har et stort håp om at kjæresten skal spandere det meste av ferien. Men du kan ikke forvente dette om du ikke er åpen om hvor lite du har å rutte med, slik at han ser behovet.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...