Gå til innhold

KAD (kommunale akutte døgnplasser) Erfaringer rundt dette noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er opprettet såkalte KAD-plasser i kommunen, som skal være lavterskel og dekke akuttbehov for en kortere innleggelse. Liggetid blir vurdert fortløpende. Man må henvises dit fra lege. To ganger har jeg forsøkt å få et informasjonsmøte med personell ved KAD, men første gang var der oppstått en kommunikasjonssvikt så de sm skulle møte meg+kontakten min i kommunen viste seg å være borte på kurs da vi møtte opp. Mandag som var, måtte de avlyse pga. sykdom. Men nå er det slik at jeg føler jeg har kommet dit hvor jeg har skallet hodet inn i den berømmelige veggen og fått mental hjernerystelse. Jeg deler ikke hva som skjer på privaten her, og hvor mye jeg bidrar her er et dårlig mål på hvordan jeg har det. Men det har vart lenge, og jeg er helt utgått. Jeg sliter f.eks. med at jeg enten absolutt ikke får sove, mens andre dager bare går i dass fordi jeg må sove. Enten jeg vil eller ei - da sovner jeg så snart jeg setter meg ned noe sted. Det er et ork å komme seg opp på do om morgenen, og jeg opplever å sovne der jeg sitter nokså umiddelbart etter at jeg har fått tømt tanken. Eller jeg sovner når jeg setter meg ned for å kle på meg. Eller jeg sovner med hodet i tastaturet... Setter jeg meg foran nyhetene med en kaffekopp, sovner jeg med den i hånda. Så når dette skjer, klarer jeg ikke annet enn å sove, og da sover jeg glatt et døgn sammenhengende. Ideelt sett hadde jeg gjerne holdt meg våken hele dagen, og heller lagt meg litt tidlig for kvelden. Hele tida føler jeg meg fysisk dårlig - slik jeg gjør når psyken begynner å bli dårlig. Og denne søvnproblematikken min gjør det sikkert ikke bedre.  

Så da er disse KAD plassene der da, og jeg føler virkelig at et opphold der med skjerming fra ting er det jeg trenger nå - før ting blir enda verre og jeg må legges inn andre steder. Men fastlegen min visste ikke noe om inntakskriterier eller henvisningsprosedyrer da jeg snakket med henne i dag. Egentlig kunne jeg brukt timen til å si at jeg ønsker en slik plass, kan du være så snill å henvise meg? Men så lett er det ikke. Det var noe hun måtte finne ut av - noe jeg stoler på at hun faktisk gjør.  

Er det noen her som har erfaring med sånne såkalte KAD-plasser el.l.? Hvordan er i så fall henvisningsdrutinene, hva vil de at legen skal skrive i henvisningen, og hvor ille skal man ha det før man får en plass et slikt sted? Jeg regner jo med at de er der for å ta unna de som ikke trenger noe mer inngripende type tiltak. Før hadde man et lavterskeltilbud hvor man kunne komme å være i noen dager (hvis plass)  ved en såkalt "trygghetsenhet." Da holdt det å være gåen og ha et behov for å koble ut. De var opptatt av at man ikke måtte være for dårlig, men jeg vet ikke hvordan de vurderer ved KAD Man trengte imidlertid ikke noen legehenvisning dit. Man var veldig mye overlatt til syg selv der, var mer oppbevaring enn hjelp egentlig. Disse KAD-plassene skal være en forbedret utgave der tilgangen på helsepersonell f.eks. er bedre. Slik har i alle fall jeg forstått det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...