AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Noen er bare uheldige. https://forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ett-personlighetstrekk-ligger-bak-nesten-all-psykisk-sykdom/1263720 Helt ulike psykiske lidelser, som depresjon, rusbrukslidelser og psykoser, knyttes til det samme trekket i personligheten din, ifølge norsk forskning. Det er snakk om såkalt nevrotisisme, forteller Eivind Ystrøm, professor ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo. Personer som skårer høyt på nevrotisisme bekymrer seg lett, og opplever oftere negative følelser, som frykt, sinne, frustrasjon, sjalusi, skyld og ensomhet. De har større tendens til å tolke vanlige situasjoner som truende, eller å føle at små utfordringer er håpløst vanskelige. Forskningen viser også at det i hovedsak er genene dine som bestemmer personligheten din, og dermed risikoen for psykisk sykdom. Derimot har oppveksten din trolig minimal innvirkning. Har du én psykisk lidelse, øker risikoen for at du får flere. Og hvis en i nærmeste familie har en slik sykdom, øker risikoen din ikke bare for denne lidelsen, men også for alle de andre. Alle kan få psykiske lidelser. Men disse sykdommene henger såpass sterkt sammen med nevrotisisme at hvis man har et stabilt indre liv og mye positive følelser knyttet til sosial kontakt, så er sjansene for psykiske lidelser betydelig lavere, sier Ystrøm. – Tidligere teorier har overdrevet betydningen av miljøfaktorer. Disse teoriene har lenge vært på vei ut i forskningsmiljøene, men blant folk som arbeider i psykisk helsevern går det tregere med å innse at gener har så mye å si. Anonymkode: 17153...a3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen er bare uheldige. https://forskning.no/psykiske-lidelser-psykologi/ett-personlighetstrekk-ligger-bak-nesten-all-psykisk-sy – Tidligere teorier har overdrevet betydningen av miljøfaktorer. Disse teoriene har lenge vært på vei ut i forskningsmiljøene, men blant folk som arbeider i psykisk helsevern går det tregere med å innse at gener har så mye å si. Anonymkode: 17153...a3b Vil tro at de som jobber i psykisk helsevern har førstehånds kjennskap og kunnskap til om det er genetiske eller miljømessige årsaker til psykisk sykdom. Ikke en eller flere randomiserte "forskere" uten regelmessig og tett kontakt med de som er syke. Anonymkode: 346ff...dcd 0 Siter
yellow ledbetter Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Det er vel som med det meste, en kombinasjon av arv og miljø. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Mener Kupton la ut dette kort tid siden Anonymkode: 43104...0f5 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Stemmer det. Kupton la ut denne artikkelen, og det var en diskusjon rundt den. Arv spiller beviselig en stor rolle i bipolar lidelse og schizofreni. Traumer derimot - det er ikke arvelig, og det kan knekke nakken på ganske stødige folk. Jeg tror ikke man må være en nevrotisk person for å få seriøse reaksjoner på overgrep eller terrorangrep. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 8 minutter siden, FjellOgDalar skrev: Stemmer det. Kupton la ut denne artikkelen, og det var en diskusjon rundt den. Arv spiller beviselig en stor rolle i bipolar lidelse og schizofreni. Traumer derimot - det er ikke arvelig, og det kan knekke nakken på ganske stødige folk. Jeg tror ikke man må være en nevrotisk person for å få seriøse reaksjoner på overgrep eller terrorangrep. Jeg har skrevet masse her inne om følelser. At jeg takler følelser så dårllg. Min behandler kaller meg løvetannbarn. Jeg har «overlevd» gjentatte traumer i hele oppveksten og i voksen alder. Jeg sliter som sagt med følelser. Men det er på innsiden. På utsiden er jeg velfungerende. Anonymkode: 43104...0f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Det står ofte leger bak alt synes jeg. Anonymkode: 0269f...bba 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 En psykolog fortalte meg en gang at begrepet "løvetannbarn" på mange måter har vist seg uriktig.. Mange er så flinke til å "takle" at det fører til misoppfattelser. Man kan fint være ressurssterk og likevel slite på innsida. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, FjellOgDalar skrev: En psykolog fortalte meg en gang at begrepet "løvetannbarn" på mange måter har vist seg uriktig.. Mange er så flinke til å "takle" at det fører til misoppfattelser. Man kan fint være ressurssterk og likevel slite på innsida. Ok. Jeg skulle ikke skrevet det. Anonymkode: 43104...0f5 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Jeg mente det ikke sånn! Kanskje jeg misforsto deg. Det virket på meg som du egentlig hadde det tøft selv om du utad virker ok. Jeg tenkte ikke å avvise det du skrev, så jeg beklager det om det virket sånn. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det står ofte leger bak alt synes jeg. Anonymkode: 0269f...bba Hva i alle dager mener du med det? Anonymkode: 17153...a3b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager mener du med det? Anonymkode: 17153...a3b Det er en person her som lider av øvrighets-paranoia. Alle som står over oss vanlige borgere i rang, utdannelse, økonomi og i særdeleshet politikere, er farlige mennesker som bare vil oss vondt. Anonymkode: 346ff...dcd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, FjellOgDalar skrev: Jeg mente det ikke sånn! Kanskje jeg misforsto deg. Det virket på meg som du egentlig hadde det tøft selv om du utad virker ok. Jeg tenkte ikke å avvise det du skrev, så jeg beklager det om det virket sånn. Ok. Det min behandler mente med det var at de aller fleste med mine barnsomsminner enten er uføre og/eller rusavhengig. Anonymkode: 43104...0f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Det min behandler mente med det var at de aller fleste med mine barnsomsminner enten er uføre og/eller rusavhengig. Anonymkode: 43104...0f5 *barndomsopplevelser Anonymkode: 43104...0f5 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 28. februar 2019 Skrevet 28. februar 2019 Ikke lett å bestemme hvem som kom først av høna og egget. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Jeg ville nok skåret høyt på nevrotisisme da jeg var 20. 15 år senere skårer jeg under middels pga endringsvilje og god traumebehandling. Anonymkode: c146c...df0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Jeg har ofte lurt på hvorfor jeg var et så engstelig barn helt fra tidlige barneår. Psykologer har prøvd å grave i fortiden min og forsikret meg om at det må ha vært noe galt i mitt forhold til mine foreldre. Men de gjorde så godt som de kunne og visste og levde sine hverdagsliv og ønsket meg det beste. Jeg har selv oppdratt mine barn så godt jeg kunne men nå har en av de havnet hos psykolog. Psykologen graver og spør om oppveksten hennes. Og en dag kom hun hjem veldig overrasket og sa:» mamma , jeg visste ikke at det var din og pappa sin skyld at jeg sliter psykisk. Det sa psykologen». Anonymkode: 1b841...76f 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Jeg har fått høre at det mange i min situasjon ville ha gjennomført et vellykket selvmord eller "dødd for lenge siden." Ganske unyansert synes jeg. 0 Siter
kupton Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ofte lurt på hvorfor jeg var et så engstelig barn helt fra tidlige barneår. Psykologer har prøvd å grave i fortiden min og forsikret meg om at det må ha vært noe galt i mitt forhold til mine foreldre. Men de gjorde så godt som de kunne og visste og levde sine hverdagsliv og ønsket meg det beste. Jeg har selv oppdratt mine barn så godt jeg kunne men nå har en av de havnet hos psykolog. Psykologen graver og spør om oppveksten hennes. Og en dag kom hun hjem veldig overrasket og sa:» mamma , jeg visste ikke at det var din og pappa sin skyld at jeg sliter psykisk. Det sa psykologen». Anonymkode: 1b841...76f Dette skjer alt for ofte og er like trist å lese om hver gang. Dessverre er denne legningen til angst et medfødt personlighetstrekk (nevrotisisme). Fokus i terapi må være å påvirke personligheten - ikke å grave i fortiden. Noe annet er det selvsagt der en vet om mishandling og grov omsorgssvikt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.